همدان- کامران گردان گفت: شوراها به عنوان پارلمان محلی باید قدرت تصمیم گیری و تصمیم سازی در فضای شهر را داشته باشند که در حال حاضر این طور نیست و در جایگاه واقعی خود نیستند.

شوراها در جایگاه واقعی خود نیستند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، کامران گردان رئیس شورای شهر همدان در شصت و دومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها درهمدان اظهار داشت: در کشور های پیشرفته دنیا، شورا و مدیریت شهری جایگاه خاصی و موثری در مدیریت شهر دارد اما در ایران هنوز به ارزش و اهمیت این جایگاه پی نبردند و به شکل های مختلف آنرا تضعیف می کنند.

رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه شوراها و شهرداری‌ها با توجه به وظایف متعدد و گوناگونی که مطابق قانون برای سازمان‌دهی امور مختلف شهرها بر عهده دارند، دارای جایگاه ویژه‌ای در سطح مدیریت شهری و برای عموم شهروندان هستند، گفت: شوراها از لایه‌ها و سطوح پایین و یا میانی جامعه تشکیل می‌شوند و درک بهتری برای شناخت و تجزیه‌ و تحلیل نارسایی‌ها و عملیاتی شدن ظرفیت‌های موجود در هر منطقه دارند.

وی گفت: شورا ها به عنوان پارلمان محلی باید قدرت تصمیم گیری و تصمیم سازی در فضای شهر را داشته باشند که در حال حاضر این طور نیست و در جایگاه واقعی خود نیستند.

رئیس شورای شهر همدان اضافه کرد: از سوی دیگر، شوراها به‌درستی نمایشی از یک نظام تماماً مردمی را ارائه می‌کنند و اگر برای دیگر نهادها داشتن پیشینه سیاسی و مدیریتی لازم است اما اعضای شوراها مردم عادی هستند که از سوی همشهریان خود برای اداره بهتر محل زندگی خود انتخاب می‌شوند.

گردان با اشاره به اینکه وجود نزدیکه به ۱۲۰ هزار نفر به‌عنوان اعضای شوراها و منتخب مردم در سراسر کشور، سرمایه بسیار بزرگی است چراکه این افراد آمده‌اند تا برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند تا در کشور تبعیض نباشد و با نظارت آنها برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی، امور رفاهی به خوبی در سطح شهرها و روستاها اجرا شود، گفت: علیرغم همه این موارد، باید اذعان کرد شوراها هنوز در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته‌ اند و به اندازه‌ای که شایسته نقش بی‌بدیل آنهاست، مورد توجه نبوده‌اند.

وی اضافه کرد: وجود چالش‌هایی نظیر استمرار تفکر از بالا به پایین، فقدان مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری، عدم استفاده مناسب از ظرفیت‌های قانونی و اجرایی مدیریت شهری در اداره امور شهرها، فقدان قوانین مؤثر به‌ویژه در حوزه‌های حمل‌ونقل، بازآفرینی شهری و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری، چالش‌های درآمدی و فقدان درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها، تضعیف روزافزون جایگاه شوراها و گرفتن اختیارات قانونی این نهاد مردمی و عدم تناسب بین اختیارت و انتظارات از مجموعه مدیریت شهری همگی باعث شده که شوراها نتوانند کارکرد واقعی خود را در جامعه داشته باشند.

گردان تاکید کرد: مهمترین راه برون‌رفت از شرایط موجود، توجه به جایگاه و نقش مدیریت شهری و مشارکت مؤثر مردم در اداره امور شهرهاست.

رئیس شورای شهر همدان همچنین بابیان اینکه بنابر مصوبه های قانونی طی برنامه ششم، ساماندهی نیروهای شهرداری ها یک ضرورت بدیهی است، گفت: این مسئله باید حل شود و امنیت شغلی کارکنان مورد توجه قرار گیرد.

وی بابیان اینکه تمامی کارکنان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در حوزه مدیریت شهری مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و از حقوق و مزایای این قانون برخوردار هستند، گفت: شهرداری‌ها به عنوان یکی از محوری‌ترین نهاد در این حوزه که بیشترین فعالیت‌های عملیاتی و خدمات‌رسانی با شهروندان را بر دوش خود دارند، متأسفانه از مزایای قانون موصوف محروم بوده و در بین تمامی کارکنان دستگاه‌های اجرایی در حوزه مدیریت شهری از حداقل پایه حقوق و کمترین مزایا برخوردارند بنابراین تبدیل وضعیت کارمندان شهرداری براساس مصوبات، باید مدنظر قرار بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.