دبیر برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری، گفت: در این نمایشگاه ۱۷ دانشگاه و موسسه عالی نیز مشارکت می کنند و برگزاری ۱۰ کارگاه، ۳ مسابقه، ۲نشست علمی از جمله برنامه های این نمایشگاه است.

همکاری ۱۷ دانشگاه و موسسه عالی در برگزاری نمایشگاه پژوهش و فناوری استان/دانشگاهها و حوزه های پژوهشی ماموریت خود را به درستی انجام نداده اند

به گزارش قدس آنلاین، اسماعیل خیرخواه امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی گفت: تمامی فعالیت ها برای برگزاری بهتر مراسم ها به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری از ۲ ماه قبل در کمیته های مختلفی هم چون کمیته های علمی و فنی بازار شروع شده است.
 
دبیر برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری افزود:دانشگاه آزاد برای برگزاری این نمایشگاه ۶ کمیسیون تشکیل داده است که هر کدام از این کمیسیون ها عبارتند از کمیته رویداد های پژوهشی و مسابقات، کمیته اطلاع رسانی، کمیته برگزار کننده همایش ها و سخنرانی ها، کمیته ارزیابی و عملکرد و کمیته تور های پژوهشی؛ هم چنین لازم به ذکر است در کمیته برگزاری همایش ها و سخنرانی ها حدود ۷۰ سازمان و دستگاه اجرایی عضو می باشند.

*برگزاری همایشی به مناسبت روز جهانی ایدز

 این مقام پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به این که در این نمایشگاه ۱۷ دانشگاه و موسسه عالی نیز مشارکت می کنند ادامه داد: برگزاری ۱۰ کارگاه،۳ مسابقه،۲ نشست علمی از جمله برنامه های این نمایشگاه است هم چنین قرار است در ۱۵ آذر ماه همایشی به مناسبت روز جهانی ایدز برگزار شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در ادامه نشست گفت: این نمایشگاه از ۱۲ تا ۱۵ آذر ماه در نمایشگاه بین المللی مشهد برپا خواهد شد.
دبیر کمیته برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: انتشار عملکرد مطالعاتی و تحقیقاتی دانشگاه ‌ها، موسسات پژوهشی، دستگاههای اجرایی و شهرداری های استان، تشویق و قدردانی از پژوهشگران و، فناوران آنها و ارزیابی فعالیتهای پژوهشی و فناوری یک ساله دانشگاهها، موسسات پژوهشی، مراکز رشد و پارک علم و فناوری و دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی استان از جمله اهداف عملیاتی این نمایشگاه است.
وی ترغیب مدیران به گسترش و پویایی فعالیتهای پژوهشی و فناوری، ایجاد انگیزه در توسعه پژوهش میان نوجوانان و جوانان استان، آشنایی با اهداف سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ و نقشه جامع کشور را از دیگر اهداف عملیاتی این نمایشگاه عنوان کرد.

*برگزاری متمرکز هفته گرامیداشت پژوهش و فناوری استان
خیرخواه، تجلیل از پژوهشگران، فناوران و مراکز پژوهشی و فناوری برتر، برپایی همایش و کارگاههای مدیریت پژوهشی و فناوری در دانشگاهها، مدارس و سایر مراکز استان و برگزاری هفته گرامیداشت پژوهش و فناوری استان به صورت متمرکز را از برنامه های این هفته در خراسان رضوی برشمرد.
وی گفت: نواختن زنگ پژوهش در مدارس استان، تبلیغات هدفمند رسانه ‌ای مطبوعاتی، رادیو تلویزیونی، بیلبوردهای شهری و اینترنتی، تدوین و چاپ کتاب مرتبط با پژوهش و فناوری و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و فناوری توسط دانشگاهها، مراکز پژوهشی و دستگاههای اجرایی ذیربط، همکاری در برگزاری تورهای علمی برای دانش آموزان، دانشجویان و طلاب، راه اندازی پایگاه اینترنتی مشاوره پژوهشی و فناوری، کمک به برگزاری بازار ایده و دستاوردهای پژوهشی، کمک به برگزاری نمایشگاه فن بازار و دستیابی به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ و نقشه جامع علمی کشور از دیگر برنامه های هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی است.


*دانشگاهها خوب کار نکردند

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: دانشگاهها و حوزه های پژوهشی ماموریت خود را به درستی انجام نداده اند و تنها اتفاقی که افتاده تغییر نگاه بوده است.
دکتر مهدی ملک نژاد  در حاشیه نشست هفته گرامیداشت پژوهش و فناوری خراسان رضوی افزود: طی دهه های ۶۰ و ۷۰ شمسی اغلب دانشگاه های دنیا دچار تحول شدند و از دانشگاه آموزش محور به دانشگاه پژوهش محور و سپس به دانشگاه کارآفرین تغییر رویکرد داده و صنعت را به جامعه منتقل کردند اما ما هنوز در بند آموزش مانده ایم.
وی اظهار داشت: سالیان متوالی در کشور ما آموزش برای آموزش و نه حل یک مشکل انجام شده است که این امر هم خلاف عقل و هم خلاف شرع است.
رئیس کمیته برگزاری نوزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: هفته پژوهش و فناوری فرصت خوبی برای ورود به این امر است چرا که پژوهش و فناوری می تواند بستری برای توسعه در عرصه های مختلف باشد.

*حمایت از کالای ایرانی با اقتصاد مقاومتی
ملک نژاد گفت: تحقق شعار سال در حمایت از کالای ایرانی با اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان، تبیین اهمیت پژوهش و فناوری و اکرام هرچه بیشتر از جایگاه پژوهشگر، معرفی دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان، گسترش روحیه تحقیق، فعالیتهای علمی و فناوری بین نوجوانان، جوانان، دانشجویان و طلاب و کاربردی کردن پژوهشها و افزایش تعامل بین مراکز دولتی، بخش خصوصی و مراکز آموزشی و پژوهشی از جمله اهداف کلی برگزاری نمایشگاه و جشنواره هفته پژوهش و فناوری در خراسان رضوی است.
وی شناسایی و بسترسازی برای حمایت از نخبگان مراکز پژوهشی و پژوهشگران برجسته، آشنا کردن دانش‌آموزان علاقه مند با مراکز و واحدهای پژوهشی، فرهنگ ‌سازی و عمومی‌ سازی توجه به پژوهش، تسهیل دستیابی به اهداف سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ و اهداف نقشه جامع علمی کشور در برش استانی را از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه و جشنواره برشمرد.
منبع: شبستان
 پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.