با دستور رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، داروی ضد سالک ساخت محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جایگزین داروهای خارجی شد.

داروی ضد سالک داخلی؛ جایگزین داروهای خارجی

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درقالب نامه‌ای به معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌ها، ژل موضعی "سیناآمفولیش" را به عنوان جایگزین داروهای خارجی برای درمان بیماری سالک پیشنهاد کرد.

با توجه به شرایط تحریم و مشکلات واردات برخی از مواد دارویی، ابلاغ جایگزینی این نانودارو به جای داروهای خارجی می‌تواند مسیر درمان بیماران مبتلا به بیماری سالک را بسیار تسهیل کند.

ژل موضعی سیناآمفولیش مورد تأیید سازمان غذا و دارو و براساس اظهارات دکتر گویا استفاده از آن برای درمان موضعی سالک به همراه یکی از آنتیموان‌های پنج ظرفیتی و یا به تنهایی مورد تأیید است.

در مواردی که نیاز به انجام درمان سیستمیک نباشد، می‌توان جهت درمان موضعی ضایعات پوستی از ژل موضعی سیناآمفولیش هر ۱۲ ساعت برای مدت ۴ هفته استفاده کرد.

 استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و محقق این طرح  اظهار داشت: در حال حاضر درمان رایج سالک با تزریق آمپول های گلوکانتیم به صورت عضلانی و یا موضعی است که متاسفانه پاسخ به درمان بسیار پایین است و مقاومت دارویی نیز بسیار دیده می شود.

دکتر محمودرضا جعفری خاطرنشان کرد: افزایش عدم پاسخ بالینی بیماران مبتلا به سالک در برابر تزریق گلوکانتیم و عدم پذیرش مناسب تزریق های مکرر توسط بیماران به ویژه کودکان که درصد بالایی از مبتلایان را تشکیل می دهند، یکی از مشکلات جدی در درمان سالک است.

رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عوارض بالقوه تزریق گلوکانتیم اشاره و ابراز داشت: عوارض تزریق این دارو به ویژه در بیماران مبتلا به اسکیمی قلبی، هپاتیت و به ویژه در افرادی با بیماری های زمینه ای و مسن، نیاز به تولید داروی جایگزین را بیش از پیش به دنبال داشت.

وی تصریح کرد: علاوه بر این تزریق گلوکانتیم هزینه زیادی را تحمیل می کرد چرا که تزریق باید حداقل تا سه هفته روزانه ادامه پیدا کند که احتیاج به نیروی متخصص دارد و برای تزریقات موضعی گلوکانتیم توسط پزشکان متخصص پوست که به صورت هفتگی تا ۸ هفته انجام شود، باید هزینه بسیاری کرد.

 دکتر جعفری به مزیت فرآورده سینا آمفولیش اشاره کرد و ابراز داشت: براساس مطالعات بالینی فاز یک دو و سه، مصرف روزانه دو بار از این فرآورده به صورت موضعی، برای بیماران کاملا بی خطر بوده است.

وی اظهار کرد: در مطالعات انجام شده در فاز دو مشخص شده است که مصرف روزانه دو بار از سینا آمفولیش به تنهایی به مدت چهار هفته در نوع سالک روستایی با عامل لیشمانیای ماژور درصد موفقیت در درمان سالک را به بالای ۹۵ درصد می رساند.

رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: در مطالعات انجام شده در فاز سه مشخص شده است که در سالک شهری با عامل لیشمانیا تروپیکا، مصرف همزمان سینا آمفولیش در کنار درمان استاندارد تزریق گلوکانتیم، میزان اثر بخشی بیش از ۸۵ درصد را به دنبال خواهد داشت؛ در حالیکه میزان اثر بخشی درمان استاندارد تزریق گلوکانتیم در درمان سالک شهری کمتر از ۶۰% است.

اواخر اردیبهشت ماه سال جاری به همت محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، فرآورده ژل موضعی نانولیپوزومال آمفوتریسین B با نام تجاری سینا آمفولیش جهت درمان بیماری سالک وارد بازارهای کشور شد.

 این دارو با تلاش محققین مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری توسط شرکت دانش بنیان اکسیر نانوسینا در کارخانه داروسازی مینو تولید شده است.

منبع: صداو سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.