پوستر به نوعی یک رسانه مهم است که اگر با هنر آمیخته شود تاثیر جادویی خود را بر جامعه خواهد گذاشت.

زد به نام تو خدا سکه‌ی تسلیم و رضا/گرافیک و طراحی پوستر حال خوبی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، این روزها با وجود این که پوسترها روز به روز بیشتر از قبل جای خود را به فضای مجازی می‌دهند، اما دیوارهای نگارخانه رضوان به واسطه نمایشگاه دو سالانه پوسترهای رضوی، از نقش‌هایی زیبا جان گرفته‌اند تا چشم بیننده را با رنگ‌هایشان نوازش دهند و پنجره دل را به ضریح و کبوتربسپارند.

*عنوان هیئت داوران
مهدی درویشی عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه نیشابور و دبیر اجرایی چهارمین دوره دوسالانه جشنواره پوستر رضوی است.   او در مورد این جشنواره که به همت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شده و آثار منتخب آن میهمان نگارخانه رضوان شده‌اند، می‌گوید: «تعداد  ۲۶۶ اثر با موضوعات: فرازهای تابناک، زندگی معرفت‌شناسانه، بیانات و کرامات امام رضا(ع)، هجرت فرهنگ‌ساز، مردم و زیارت به دبیرخانه جشنواره ارسال و ثبت شد.

شرایط شرکت در جشنواره برای عموم طراحان حرفه‌ای و دانشجویان طراحی گرافیک آزاد بود وهر شرکت‌کننده می‌توانست با سه اثر شرکت کند که تقریبا از همه جا ایران ارسال اثر داشتیم. هیئت داوران این جشنواره قباد شیوا، سید حسن موسی‌زاده، مهرداد صدقی، احسان مهدوی و محراب اسدخانی بودند که با نظر هیئت داوران ۱۰۰ اثر انتخاب و در نگارخانه رضوان به نمایش در آمد و به سه اثر منتخب نیز جوایزی اهداء شد و همچنین از پنج اثر تقدیر به عمل آمد».

*کیفیت در آثار
ارسال آثار این دوره ۷۰ درصد بیشتر از دوره قبل بوده است. این را درویشی می‌گوید و ادامه می‌دهد: «سطح ارتقاء آثار در این دوره از جشنواره، به نقل از خود داوران خیلی خوب بوده است و با وجود اینکه  انتخاب داوران در رده‌های سنی متفاوت و با سلیقه‌های مختلف انجام شد، همه اذعان داشتند سطح آثار مطلوب است و حداقل ۵۰ اثر فوق‌العاده در بین آثار دیده می‌شود».

دبیر اجرایی جشنواره، دانشکده هنر نیشابور را تنها دانشگاه دولتی شرق کشور می‌داند که به دلیل خروجی‌های مثبتی که داشته‌ در کل ایران شناخته شده است و جالب اینکه ۳۰ درصد شرکت‌کنندگان جشنواره از دانشکده هنر نیشابور بوده‌اند.

این مقام مسئول درباره اقبال هنرمندان نسبت به این دوره جشنواره می‌گوید: «با توجه به رشد حضوریافتگان در این دوره، جای خرسندی دارد که با اقبال رو به رشدی مواجه هستیم. در برگزاری جشنواره در دوره‌های آینده نیز قطعا از دیگر رشته‌های هنرهای تجسمی استفاده می‌کنیم». حمایت دولتی، تنها توقع دبیر اجرایی جشنواره است تا برگزاری جشنواره که در این دوره به سختی انجام شد، در دوره‌های بعدی با امکانات بیشتر و بهتری میسر شود.

*له شدن پوستر در لابلای تغییرات
هوای نگارخانه رضوان، گرم از هنر است و چهره شاد شرکت‌کنندگان در کنار آثارشان جلوه‌ای دیگر به این مجموعه هنری داده است. یکی از این هنرمئدان، کنار تابلوی فیروزه‌ای که روی آن با خطوط طلایی عبارت «یا علی‌ابن موسی‌الرضا» نگاشته شده، ایستاده و در حال عکس گرفتن است. چهره‌اش کم سن و سال نشان می‌دهد و خود را عماد صبوحیان معرفی کرده و می‌گوید: «دانشجوی دانشکده هنر نیشابور هستم. اولین بار است در این جشنواره شرکت کردم. خوشحالم که اثرم جزء آثار به نمایش در آمده است. کیفیت آثار این نمایشگاه خوب است و بعضی هم کیفیتی معمولی‌تر دارند. در این جشنواره، داوران خوبی حضور داشتند و ما هیچ محدودیتی در کار نداشتیم».

او درباره برگزاری جشنواره عقیده دارد: «برگزاری چنین جشنواره‌هایی خیلی سودمند است به خصوص برای ما که تجربه‌ای در بیرون نداشته‌ایم». این هنرمند جوان، پیشنهاد برگزاری جلسات ورکشاپ را در کنار برگزاری جشنواره می‌دهد تا برای علاقه‌مندان، مثمر ثمر باشد. احسان مهدوی که یکی از  داوران این دوره از جشنواره است نیز می‌گوید: «روزی که دبیر جشنواره، آثار را برای من ارسال کرد، با تعداد بالایی اثر مواجه شدم. ۲۶۶ پوستر که این رقم معمولا برای جشنواره رقم بالایی است.

بین آثار رسیده، کار خوب زیاد بود و انتخاب را سخت می‌کرد. خوشحالم در زمانه‌ای که مرسوم شده خیلی از جشنواره‌ها رو به عقب بروند، این جشنواره رو به جلو حرکت می‌کند». این هنرمند گرافیست در مورد وضعیت پوستر عقیده دارد: «این روزها گرافیک و طراحی پوستر حال خوبی ندارد.

آن هم به دلایل مختلف از جمله وضعیت آموزش دانشگاه‌ها، بی‌انگیزگی بچه‌ها، سفارش‌دهنده‌ها و حضور رسانه‌های مجازی. پوستر کاغذی دارد تعریفش را از دست می‌دهد و انگار گرافیک پوست می‌اندازد. این وسط پوستر هم  لابلای این همه تغییر و تحولات، له شده است. این جشنواره‌ها، تنها انگیزه‌ای است که این ماجرا را زنده نگه دارد».

*زد به نام تو خدا سکه‌ی تسلیم و رضا
«زد به نام تو خدا سکه‌ی تسلیم و رضا» این نوشته‌ای است که روی پوستری با زمینه‌ای قهوه‌ای و با سکه‌ای روی آن طراحی شده و جزء سه اثر برگزیده جشنواره است. نام صاحب اثر، درسا خاکپور از مشهد است و می‌گوید: «کارشناسی ارشد رشته ارتباطات تصویری دانشگاه نیشابور هستم و اولین بار است در جشنواره شرکت کردم. به علت کیفیت بالای آثار، رقابت زیاد بود و داورهای برجسته‌ای حضور داشتند».

خاکپور ضمن بیان این مطلب که پوستر یک وسیله هنری و گرافیکی برای اطلاع‌رسانی است، می‌گوید: «ما در فضای مجازی هم به این قضیه نیاز داریم. شاید این روزها ما کمتر پوستری به صورت کاغذی و یا روی دیوار ببینیم. اما حضور پوستر در همان فضای مجازی و ابعاد لپ‌تاپ و گوشی تبلت هم قابل قبول است. لازمه هر کاری پوستر است تا با فضایی برای اطلاع‌رسانی مناسب در یک کادر و ترکیب‌بندی درست، نگاه بیننده را به خود جذب کند».

قباد شیوا هنرمند برجسته ملی و یکی دیگر از داوران این دو سالانه که با حضورش در نمایشگاه باعث دلگرمی هنرجویان شده نیز در مورد پوستر عقیده دارد: «پوسترها باید هویت بصری و گرافیکی قوی داشته باشند. رنگ‌بندی آن‌ها باید چشم‌نواز باشد چون این‌ها پوسترهایی نیست که بگوییم کالایی را معرفی می‌کند. پوستر باید آنقدر زیبا باشد که فرد رغبت کند در اتاقش آن را مورد استفاده قرار دهد. هیچ چیز جای پوستر را نمی‌گیرد». با صدایی آرام تاکید می‌کند: «فضای مجازی پوستر را تخریب کرده است و وجود این جشنواره‌ها در چنین شرایطی، یک اتفاق خوب است».

*فرم باید لایق محتوا باشد
محراب اسدخانی عضو هیئت علمی دانشکده هنر نیشابور و از اعضای هیئت داوران جشنواره دوسالانه پوستر رضوی نیز اشاره به سطح کیفی آثار نمایشگاه دارد: «آثار به لحاظ کیفی و کمی رضایت‌بخش بود و از طرفی، کار داوری را سخت می‌کرد.

خوشبختانه هیئت داوران هم با سلایق متفاوت چیدمان شده بود و از طرفی چون شکل داوری غیر متمرکز و غیر حضوری بود، کارها بهتر داوری شد. چون در داوری‌های حضوری معمولا داوران بر نظر هم تاثیر می‌گذارند ولی در این شکل داوری، خوشبختانه هیچ داوری نظرش قالب نمی‌شود.

بنابراین در خروجی انتخاب‌های این دو سالانه، شاهد تنوع جالبی از انواع تکنیک‌ها، نگاه‌ها و محتوا بودیم».این مدرس هنر در مورد پوستر مذهبی می‌گوید: «تفاوت اصلی در تعریف پوستر مذهبی به محتوا برمی‌گردد و این که ما در هنر ایرانی خودمان یاد گرفته‌ایم محتوا باید با فرم در ارتباط مستقیم باشد و به خصوص در هنرهای سنتی، فرمی که استفاده می‌کنیم باید لایق آن محتوا باشد. نمی‌شود یک محتوای مقدس را با شیوه‌ای نامحترم بیان کرد. پس خواه ناخواه وقتی به سمت و سوی محتواهای عمیق‌تر می‌رویم، باید لحن اجرا، یک لحن مذهبی پیدا کند».
حضور هنرمندان جوان و آینده‌دار در کنار پوسترهایی بدیع با موضوع رضوی، مایه دلگرمی است که چراغ این هنر همچنان روشن است و در این هزاررنگ تبلیغات و تجارت، هنوز دوستداران هنرهای مذهبی طرح‌هایشان را بر دیوارهای هنر میخکوب می‌کنند.
منبع: آستان نیوز/بناءزاده
منبع:  پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.