زعفران؛ درآمدزاترین محصول کشاورزی به گفته کشاورزان حال و روز خوشی ندارد و شاهد گلایه کشاورزان از سوء استفاده دلالان با ملتهب کردن بازار این محصول هستیم.

خرید توافقی زعفران؛ به نام کشاورز، به کام دلال!

اما این روزها در حالی بحث خرید توافقی یا حمایتی زعفران از سوی مسئولان وبخصوص سازمان تعاون روستایی استان وجود دارد که گفت‌وگوی ما با تعدادی از کشاورزان حکایت از استقبال نکردن زعفرانکاران از طرح خرید توافقی دارد.

  نقد ارزان به از نسیه گران

در این خصوص یکی از کشاورزان روستای فرخد با گلایه از افت شدید قیمت زعفران در هفته‌های اخیر به خبرنگار ما گفت: در اخبار سراسری اعلام می‌کنند که زعفران نگین به عنوان بهترین نوع این محصول به قیمت ۱۱ میلیون تومان از کشاورز خریداری می‌شود، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد؛ این در حالی است که در حال حاضر قیمت نگین زعفران در بازار ۹ میلیون تومان است که همان هم مشتری اندکی دارد؛ و این درحالی است که دلالان همین زعفران نگین را به اسم شبه نگین با قیمت بسیار کم از چنگ کشاورز بیرون می‌آورند.

گوهری با اشاره به اینکه همین زعفران را در کشورهایی مثل ترکیه و اطراف ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسانند، افزود: سازمان تعاون روستایی هم مشکل کشاورزان را حل نکرد و در حال حاضر خود سازمان تعاون روستایی هم با همین قیمت ۹ میلیون تومان خریداری نمی‌کند یا خیلی کم خریداری می‌کند.

وی یادآور شد:سازمان تعاون روستایی به نفع خودش کار می‌کند و دلش به حال کشاورز نمی‌سوزد، به طوری که پول زعفران کشاورز را در چند مرحله و بسختی پرداخت می‌کند.

این کشاورز خراسانی با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت ویژه محصول زعفران به هیچ عنوان صرف اقتصادی در این نیست که کشاورزان محصول خود را به دولت بفروشند، ادامه داد: کشاورزان در بسیاری از موارد فروش نقد ارزان را به نسیه گران سازمان‌های مسئول ترجیح می‌دهند.

 سود بازار زعفران در جیب دلالان

یکی دیگر از زعفرانکاران با اشاره به اینکه هر چند خرید توافقی زعفران توسط سازمان تعاون روستایی انجام می‌شود، اما پرداخت پول به زعفرانکار بعد از چهار ماه سبب شده است کشاورزان به دلیل نیاز مالی از این طرح چندان استقبال نکنند، در حالی که قیمت خرید توافقی زعفران در بازار بالاتر است، اما روند طولانی و مدت‌دار پرداخت وجه در طرح خرید توافقی زعفران سبب شده است که مردم به دلیل نیاز مالی زعفران را در بازار با قیمت کمتر به فروش برسانند.

فخریان افزود: در قالب طرح خرید توافقی دولتی ۴۰ درصد مبلغ زعفران را بعد از یک ماه از خرید و ۶۰ درصد آن بعد از سه ماه و بلکه بیشتر توسط سازمان تعاون روستایی پرداخت

می شود که همین‌موضوع موجب می‌شود که زعفرانکار، زعفران خود را در بازار به فروش برساند و زودتر به پول خود برسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دلالان با توجه به نیاز مالی زعفرانکاران نسبت به خرید زعفران در بازار اقدام و سپس آن را در قالب طرح خرید توافقی به سازمان تعاون روستایی می‌فروشند، عنوان کرد: دلالان از این طریق معمولاً در هر کیلو ۵۰۰ هزار تومان و حتی تا یک میلیون تومان سود می برند، در حالی که هدف از اجرای این طرح کمک به زعفرانکاران است.

 وی ادامه می‌دهد: اگر دوره باز پرداخت پول بین ۲۰ روز تا یک ماه باشد، به سود زعفرانکاران است و از آن استقبال می‌کنند.

 نمایندگان به فکر کشاورزان باشند

عباسی یکی دیگر از زعفران کاران تربت حیدریه هم با اشاره به ورود دلالان و در دست گرفتن بازار این موضوع را سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای زعفرانکاران عنوان کرد و یادآور شد: بازار زعفران چون از حمایت دولت برخوردار نیست، سودجویان و دلالان این بازار را در دست خود گرفته‌اند و هر قیمتی بخواهند و بتوانند به کشاورز تحمیل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون یک کیلو زعفران نگین ایران حدود ۱۳۰ میلیون تومان به‌صورت جزئی در اروپا به فروش می‌رسد، اظهار کرد: باید نماینده‌های خراسان رضوی در مجلس به فکر تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات قیمت زعفران باشند تا سودجویان نتوانند نتیجه یک سال خون دل خوردن را از دست پینه‌بسته کشاورزان مفت بیرون بکشند.

  خرید ۱۶۴ تن زعفران در سال گذشته

اما مدیر سازمان تعاون روستایی استان خراسان رضوی با اعلام آمادگی ورود این سازمان به بازار زعفران به خبرنگار ما گفت: سازمان تعاون روستایی استان خراسان رضوی آمادگی لازم برای ورود تعادل بخش دولت برای خرید توافقی و حمایتی زعفران در صورت وجود نوسانات شدید در بازار زعفران را دارد.

اسفندیاری افزود: با توجه به قیمت‌های حال حاضر بازار، قیمت زعفران نسبت به سال گذشته دوبرابر بوده و بازار از نوسانات بسیار کمی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته اقدام بسیار خوب و مهمی از سوی دولت و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در خصوص خرید محصول زعفران کشاورزان انجام گرفت، تصریح کرد: با همت همکاران سازمان تعاون روستایی و شبکه بزرگ تعاونی روستایی در سال گذشته ۱۶۴ تن زعفران در خراسان رضوی خریداری شد که این محصول خریداری شده شامل پوشال معمولی و پوشال مرغوب و همچنین نگین زعفران به عنوان مرغوب‌ترین محصول تولیدی بوده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان ادامه داد: متأسفانه آمار و ارقام درستی از میزان خرید زعفران در بین کشاورزان وجود ندارد و بر اساس میزان ۶۴ تن این برداشت صورت گرفته است که ۲۴ تن به صورت زعفران نگین و مرغوب خریداری شده در صورتی که بیش از ۷۵ درصد محصول خریداری شده شامل پوشال معمولی و پوشال مرغوب زعفران بوده است.

وی در خصوص حضور دلالان در بازار زعفران نیز گفت: سازمان تعاون روستایی در سال جاری نیز برای کمک به بحث بازار زعفران و جلوگیری از حضور دلالان در بازار توسط سه اتحادیه بزرگ یعنی اتحادیه تعاون روستایی خراسان رضوی و اتحادیه تعاونی تولید و اتحادیه باغداران به بحث خرید گل زعفران ورود کرد و بیش از ۷۰۰ تن گل زعفران از کشاورزان خریداری شده است.

اسفندیاری همچنین افزود: یکی از اقدامات دیگر شبکه تعاونی روستایی بحث گواهی سپرده زعفران می‌باشد که با توجه به اینکه زعفران در محیطی مناسب و دارای امنیت بالا باید نگهداری شود کشاورزان زعفرانکار می‌توانند زعفران خود را به اتحادیه تعاون روستایی خراسان رضوی تحویل دهند.

وی همچنین به انبار اتحادیه تعاون روستایی خراسان رضوی به عنوان انبار مورد تأیید بورس کالای کشاورزی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات عمده در بحث زعفران موضوع برندسازی است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد زیرا زعفران یکی از مهم‌ترین منابع اشتغال و درآمد در استان خراسان رضوی است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.