ساری- مرتضی ضرابی گفت: بالاترین ظرفیت سلولی در منطقه خاورمیانه را دارا هستیم.

بالاترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه را دارا هستیم

مرتضی ضرابی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان در گفتگو با قدس آنلاین تعداد نمونه‌های ذخیره شده در بانک عمومی و خصوص در کشور را بیش از ١١٠هزار نمونه اعلام و اظهار کرد: بالاترین ظرفیت سلولی در منطقه خاورمیانه را داریم.

وی تعداد نمونه‌های ذخیره شده در بانک عمومی دنیا را ٨٠٠ هزار و تعداد نمونه‌های ذخیره شده در بانک خصوصی را ٤ میلیون نمونه اعلام و افزود: ٤٠ هزار پیوند از طریق خون بند ناف در دنیا انجام شده است.

مدیرعامل بانک سلولهای بنیادی از وجود ٣١ دفتر نمایندگی در داخل کشور و ٢ نمایندگی در اربیل عراق و یک نمایندگی در مسقط عمان خبر داد و یادآور شد: مازندران از استان های فعال با بیش از ٥ هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است.

ضرابی بیان داشت: هزینه ذخیره در بانک خصوصی ٣ میلیون تومان و هزینه شارژ سالیانه آن  ١٤٠هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه با ذیره خون بند ناف، سلامت جامعه ارتقا می یابد، شرایط بانک خون بند ناف و همچنین نگهداری و اهمیت آن برای افراد جامعه را تشریح و خاطرنشان کرد: طبق استاندارد جهانی، خون بندناف تا ۲۵ سال قابل نگهداری است و بلافاصله بعد از تولد می‌توان آن را جمع‌آوری کرد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان با بیان اینکه حجم خون موجود در بندناف و جفت حدود ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر است، یادآور شد: برای دسترسی به جفت و خون بندناف تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه فرصت است.

ضرابی اضافه کرد: عدم صدمه نمونه گیری از بندناف به نوزاد و مادر، کاهش ریسک انتقال آلودگی‌های ویروسی، در دسترس بودن تعداد زیاد واحد خونی در بانک، امکان انجام پیوند و کاهش میزان بروز بیماری پیوند از ویژگی‌های خون بندناف است.

وی بانک عمومی و خصوصی یا خانوادگی را دو حالت ذخیره بانک خون ناف عنوان کرد و گفت: در بانک خصوصی یا خانوادگی، نمونه برای خود نوزاد یا خانواده او در ازای پرداخت هزینه نگهداری می‌شود.

مدیرعامل بانک سلولهای بنیادی ادامه داد: ٨٥ درصد از ذخیره در کشور از زایمان سزارین و ١٥درصد از زایمان طبیعی انجام می گیرد.

ضر ابی در پاسخ به این سوال که چه موانعی برای عدم پذیرش خون بند ناف نوزاد از طرف بانک سلولهای بنیادی وجود دارد؟ موانع برای عدم پذیرش بند ناف نوزاد را سابقه دریافت خون و فرآورده های خونی توسط مادر از یکسال گذشته تا زمان زایمان، محروم بودن مادر از اهدای خون به دلایلی غیر از ضعف جسمی وکم خونی خفیف، سابقه انجام پیوند عضو یا بافت، سابقه انجام تاتو، حجامت و خالکوبی مادر، سابقه دریافت داروهایی با منشاء انسانی از قبیل فاکتورهای انعقادی، هورمون رشد، ایمنوگلوبولینهای وریدی، آلبومین و برخی داروهای کمک باروری، سابقه مصرف داروهای مخدر تزریقی یا داروهای پرورش اندام عنوان کرد.

وی افزود: همچنین سابقه ابتلا به سرطان مادر، سابقه شیمی درمانی از یکسال گذشته تا زمان زایمان، سابقه تبخال ادامه دار، سابقه ابتلا به ضایعات ویروسی در ناحیه تناسلی ( تبخال تناسلی یا  زگیل تناسلی)، سابقه ابتلا به بیماریهای سیفیلیس، تب مالت، سل، حصبه ، ایدز، هپاتیت B، هپاتیت C، سابقه ابتلای مادر به برخی بیماریهای خود ایمنی مانند: کرون، لوپوس، سابقه ابتلا به بیماریهای هپاتیت A و بارداری با استفاده از تخمک اهدایی، اسپرم اهدایی یا جنین اهدایی از موانع عدم پذیرش بند ناف نوزاد است.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.