محمد جواد جمالی گفت: امیدواریم INSTEX  شروعی باشد برای گسترش سایر اقداماتی که اروپا می‌تواند در جهت عمل به تعهدات برجامی و گسترش روابط اقتصادی و مالی با ایران در پیش گیرد. این ساز و کار مالی بعد چندین ماه وقت‌کشی و معطل کردن کشورمان بسته کاملی نیست و انتظارات را برآورده نکرد.

INSTEX بسته کاملی نیست و انتظارات را برآورده نکرد

محمد جواد جمالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «قدس آنلاین» درباره سازو کار جدید مالی اروپا در قالب INSTEX   اظهار داشت: اتحادیه اروپا به عنوان یکی از اعضای مهم توافقنامه برجام که یک اقدام جامع مشترک بود، کوتاهی ها و کم کاری هایی در قبال این معاهده داشته است. چنانچه تمام اجزای حاکمیت جمهوری اسلامی نیز کم کاری اروپایی ها را در این مساله قبول دارند. اروپایی ها نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند از سوی دیگر هم با اینکه ساز و کار مالی را با تاخیر ارائه دادند اما شاهدیم که این ساز و کار مالی محدود به غذا و دارو است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: امیدواریم INSTEX  شروعی باشد برای گسترش سایر اقداماتی که اروپا می تواند در جهت عمل به تعهدات برجامی و گسترش روابط اقتصادی و مالی با ایران در پیش گیرد. اروپایی ها باید شفاف بگویند که چه اقدامات و راهکارهایی را در این ساز و کار مالی انجام می دهند تا برخی اظهارات درست از آب درنیاید کهINSTEX   به نوعی فروش نفت برای غذا و دارو است.

جمالی افزود: ما نسبت به فروش نفت به اروپا و جذب سرمایه از این طریق پایبندیم، اما از سوی دیگر امیدواریم که اروپایی ها اقدامات لازم را در راستای تنوع خرید محصولات و قطعات مورد نیاز و بازبودن دست ایران برای تامین نیازهای اساسی را درنظر بگیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در رابطه با INSTEX   باید گفت که این ساز و کار مالی فقط می‌تواند شروعی برای اقدامات مثبت و سازنده تر اروپایی ها در برابر ایران باشد، درحالیکه این ساز و کار مالی بعد چندین ماه وقت کشی و معطل کردن کشورمان بسته کاملی نیست و انتظارات را برآورده نکرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.