در این روزها و به ویژه از هفته آخر اردیبهشت به این سو کسادی بی‌سابقه‌ای بر بازار مسکن و کسب و کار بنگاه‌های معاملات املاک حاکم شده و به نوعی بازار را در فاز انتظار فرو برده است.

بازار مسکن وارد «فاز ناز» شد

بر اساس مشاهدات خبرنگار قدس آنلاین در این روزها بسیاری فعالان حوزه املاک و مسکن به دلیل نبود مراجعه کننده و متقاضی، گزینه پایین کشیدن کرکره را بر حضور کسالت بار در واحد صنفی و تحمّل روزهای کش آمده "خرداد بدون مشتری" ارجح می‌دانند.

معاملات مسکن و حتی تقاضاهای اولیه برای بازدید از واحدهای مسکونی در حالی اغلب مناطق به نزدیک صفر رسیده که خرداد، شروع فصل نقل و انتقال و اوج گیری معاملات است. از نگاه فعالان بازار و کارشناسان حوزه مسکن، بی انگیزگی بازار در این روزها متاثر از فضای سیاسی و اقتصادی کشور و بلاتکلیفی مردم و اقتصاد است و طبعا خروج از فاز انتظار به تعیین تکلیف اقتصاد و سیاست در ماه‌های پیش رو بستگی دارد.

کرونا، بازار را در "فاز ناز" فرو برده است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با قدس آنلاین کسادی بازار مسکن را تایید می‌کند و معتقد است بیش از هر عاملی، کرونا در کاهش معاملات و مراجعات در این روزها نقش داشته است.

مصطفی قلی خسروی البته به تاثیر انتخابات در رکود بازار هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در بازار آن چه به وضوح قابل مشاهده است اینکه مردم دیگر سخت نمی‌گیرند و اگر نیاز و ضرورتی برای معامله باشد، خریدار و فروشنده بیشتر از قبل با هم تعامل و مدارا می‌کنند. در مجموع دورانی مانند روزهای پس از نوروز، رمضان و قبل از انتخابات در کسادی معاملات نقش دارد اما کرونا امسال نقش بیشتری در تردید مردم برای معامله و مراجعه به بنگاه داشته  است.

به تعبیر رئیس اتحادیه مشاوران املاک، روزهای اخیر "دوران ناز خریدار برای فروشنده"، بالا رفتن قدرت چانه زنی خریداران و تمایل قیمت‌ها به سمت خواسته‌های مشتریان است.  

 بازیگران بلاتکلیف، عجله‌ای برای خرید ندارند

یک کارشناس حوزه مسکن هم به قدس آنلاین می‌گوید: بدون تردید تحریم، انتخابات، کرونا و کاهش قدرت خرید مردم امروز در کاهش شدید معاملات موثر واقع شده و اقتصاد و مردم به قدری بلاتکلیف هستند که دلیلی برای تعجیل در معاملات به ویژه به قصد سرمایه گذاری ندارند.

علیرضا سرحدی ادامه می‌دهد: تا زمانی که افق روشنی پیش روی مردم نباشد، معاملات به آینده موکول می‌شود. این بلاتکلیفی در حالی است که امروز و بر اساس منحنی سینوسی مسکن، این بازار پس از دو سه سال رونق، وارد فاز رکود شده است.

به باور وی دولت هم امروز بلاتکلیف است و سرمایه گذاران حوزه مسکن چه سازندگان و بساز و بفروش‌ها و چه آنهایی که ملک را با هدف سرمایه گذاری و حفظ ارزش دارایی می‌خرند، تا پایان دوره بلاتکلیفی، صبوری به خرج خواهند داد.

 پشت کردن به بازار، قیمتها را کاهش نداده است

سرحدی در عین حال معتقد است این دوره کسادی و رکود، شاید در موارد اندکی که جنبه مصرفی و ضروری دارد و یا در تبدیل ملک، منجر به تعدیل قیمت و انعقاد معامله شود اما در مجموع دلیلی برای کاهش قیمتها به صورت قابل توجه وجود ندارد چرا که قیمت تمام شده مسکن مبتنی بر تورم عمومی، هزینه‌های تولید، دستمزد و... رو به افزایش است.

به تعبیر وی پشت کردن مردم و سرمایه گذاران به بازار مسکن، نتیجه طبیعی این بلاتکلیفی‌هاست و معدود معاملاتی که بر اثر اجبار و با نگاه مصرفی صورت می‌گیرد را نباید به عنوان نماد کاهش قیمت و یا رونق بازار  دانست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.