رئیس جدید ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: تقویت شبکه فعال و اثرگذار کانون‌های مساجد مهم‌ترین برنامه این ستاد خواهد بود.

تقویت شبکه فعال و اثرگذار کانون‌های مساجد را پیگیری می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور حجت الاسلام کمال خداداده در آیین تکریم و معارفه رییس این ستاد گفت: اگر خدا برای اداره جامعه بشر طرحی به غیر از مسجد داشت، حتماً در نظام توحیدی آن را ارائه می کرد. بنابراین ما امروز چاره ای نداریم جز اینکه کار را از مساجد به بهترین شکل ممکن آغاز و اجرا کنیم.

وی افزود: شعاری که محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «نهضت بازگشت به مساجد» مطرح کرده فقط در قالب یک شعار نیست بلکه موضوعی است که امروز می بایست برای شکل گیری حکمرانی اسلامی در جامعه از این مسیر حرکت کرد.

وی با بیان برنامه های خود برای تعالی و پیشرفت کانون های فرهنگی هنری مساجد، ادامه داد: احیا و تثبیت جایگاه ستاد هماهنگی کانون های فهما در مسئله حکمرانی اسلامی، به روز رسانی و عملیاتی سازی سند تحول ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و تقویت شبکه فعال و اثرگذار آن همراه با کارآمدسازی کانون ها از جمله اموری است که باید دنبال شود.

خداداده افزود: ما فقط نقش تعیین کننده در مساجد نیستیم. ما بخشی از سیستم اداره مسجد هستیم و باید نقش خودمان را در این ابر شبکه تشکیلاتی مسجد پیدا و پررنگ کنیم. کانون های مساجد با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واقع رابطه اخوت و برادری دارد و این رابطه باید با سایر معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ایجاد و گسترش داده شود.

به سوی کارکردهای مسجدِ محور با هدف تمدن‌سازی مسجدی حرکت کنیم

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تاکید بر شعار«نهضت بازگشت به مساجد»، گفت: در کانون های فرهنگی هنری مساجد باید به سوی «کارکردهای مسجدِ محور» با هدف تمدن‌سازی مسجدی حرکت کنیم.

وی افزود: به لطف خدا در تمام این سال ها کانون های مساجد در یک دامنه رشد حرکت کرده و این بسیار مهم است که ما این مسیر و این حرکت رو به جلو را ببینیم و بدانیم که در چه کانون مهمی از جریان فرهنگی دینی کشور قرار داریم. امروز یک سوال مهم وجود دارد که آیا مسجد فقط برای برپایی نماز است؟ البته که این اصلی ترین کار مسجد است اما مفهوم مسجد بسیار فراتر از این معناست و این را با توجه به آیات قرآن در رابطه با مسجد و همچنین احادیث رسیده از ائمه معصومین (ع) می توان دریافت.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: تعبیر راهبردی حضرت امام(ره) که فرمود «مسجد سنگر است» همواره باید نصب العین ما باشد. این تعبیر، تمام مسیر را به ما نشان می دهد. مسجد در سخنان حضرت امام و مقام معظم رهبری کارویژه هایی دارد که برای تحقق آنها ما باید فهرستی از ویژگی های یک مسجدِ محور داشته باشیم. ما باید در برابر کارکرد زدایی از مسجد رویه ای را در پیش بگیریم که بتوانیم به سوی کارکردهای مسجدِ محور با هدف تمدن‌سازی مسجد محور حرکت کنیم. امروز باید مسائل مردم در مسجد حل و فصل و نسبت مردم با مسجد بازتعریف شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط حجت الاسلام ارزانی در دوران ریاست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: یکی از کارهای مهم حجت الاسلام ارزانی این بود که این مجموعه را از نگاه ها و حرکت های سیاست‌زده که می‌تواند مجموعه‌های فرهنگی را دچار آسیب کند، دور نگاه داشت و در نتیجه کانون های مساجد به حاشیه نرفت.

معاف، همچنین با اشاره به حضور حجت الاسلام خداداده به عنوان رئیس جدید این ستاد گفت: محور هر مسجد امام جماعت آن است و حجت‌الاسلام خداداده یک روحانی با زیّ طلبگی و مسجدی است که اصرار به حضور در مسجد دارد و این شیوه و مشیء ایشان می تواند در ارتقای نقش و جایگاه کانون های فرهنگی هنری در مساجد موثر باشد.

ستاد کانون ها به نهاد عمومی زمینه‌ساز رشد در حوزه مسجد تبدیل شود

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سابق ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری کشور نیز گفت: بیش از هزار و ۶۰۰ روز در سنگر مسجد و در خدمت مسجد بودم و معتقدم در فضای مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد کارهای بسیاری انجام شده اما کارهای بسیار زیادی نیز وجود دارد که هنوز انجام نشده است. در سال ۱۳۹۶ که وارد ستاد شدم تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد در کشور ۲۲ هزار باب کانون بود که با توجه به سیاست افزودن هر سال یک هزار کانون، امروز حدود ۲۷ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور فعال است.

وی افزود: فضای کانون های مساجد، عرصه بسیار شایسته و مناسبی برای خدمت است. با توجه به ارتباط میان بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که امری مهم و و با ارزش است حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بیانگر ارتباط وثیق و هم افزایی و همدلی هرچه بیشتر دو نهاد کانون‌های مساجد و معاونت قرآن خواهد بود


مسیر ایجاد ارتباط و پیوند بین جوانان و هنر متعالی از مسجد است

محمود شالویی مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: مهم ترین رکنی که در طول تاریخ مساجد را سرپا نگاه داشته، ساختمان و بنای آن نبوده است بلکه آقا و امام مسجد بوده است. در زمان آقای بروجردی مردم از ساعت ها قبل می آمدند و در مسجد می نشستند. امروز باید توجه کنیم که مهمترین مسئله در مسجد و مرکز ثقل مسجد، «امام جماعت» آن است است که می تواند جاذبه داشته باشد. امروز مساجد ما به سوی پیری می روند و این یک حقیقت است. بنابراین باید از طریق برنامه ریزی های مختلف برای جذب جوانان چاره ای اندیشید و خوشبختانه حجت الاسلام خداداده با توجه به سابقه فعالیت و ارتباطات گسترده ای که با جوانان داشته اند می توانند در این عرصه گام های موثری بردارند.

وی تصریح کرد: حوزه هنری، تئاتر انقلاب و بسیاری از هنرهای دیگر همگی از مسجد شکل گرفتند و پایه گذاری شدند امروز نیز جریان هنری کشور باید از مساجد شکل بگیرد. امروز موضوع هنر تاثیرگذارترین موضوع در ارتباطات است. بنابراین لازم است در مسجد بین متدینین و هنر و همچنین بین جوانان و هنر متعالی پیوند ایجاد کرد و مسیر ایجاد این ارتباط و پیوند نیز از مسجد و کانون های مساجد می گذرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته (یکشنبه) طی حکمی به استناد ماده ۹ اساسنامه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی حجت الاسلام خداداده را به مدت سه سال به عنوان رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور منصوب کرد. 

در حکم اسماعیلی آمده است: شعار اصلی دولت مردمی در حوزه فرهنگ، نهضت بازگشت به مساجد است و اینک شما در این موقعیت خطیر، عهده‌دار وظیفه سنگینی می‌شوید. شایسته است با تشکیل شورای اندیشه‌ورز از جوانان انقلابی، حزب‌اللهی و پرشور از جبهه فرهنگی و با استفاده از همه سلایق دوستان انقلابی موارد زیر در دستور کار قرار گیرد:

-برنامه‌ریزی برای ترویج فرهنگ دینی و کادرسازی، توانمندسازی و هدایت ظرفیت‌های موجود مردمی به سمت اهداف بلند انقلاب اسلامی و استقرار ارزش‌های دینی،

-برنامه‌ریزی، نظارت، هماهنگی، انسجام و تقویت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور،

-شناسایی، جذب و آموزش استعدادهای برتر و جوانان انقلابی برای نهادینه‌سازی اهداف فرهنگی دولت مردمی،

-تلاش برای جلب مشارکت مردم به منظور تقویت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان ابزاری در راستای بسط و گسترش ارزش‌های انقلابی و اسلام ناب محمدی(ص)،

-تعامل مؤثر با ارکان مسجد از جمله ائمه محترم جماعت و پایگاه‌های مقاومت بسیج برای ترویج و توسعه نقش مسجد به‌ عنوان مرکز فرهنگی در جامعه به منظور نهادینه‌سازی فرهنگ دینی،

-استفاده کامل از ظرفیت وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای عضو شورای سیاست‌گذاری،

-حضور پررنگ جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف ستاد. 

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.