سال‌های زیادی می‌گذرد از زمانی که حرم مطهر رضوی فقط و فقط محلی برای زیارت بود و مدت‌هاست ارائه خدمات مختلف فرهنگی و اجتماعی، این مکان مقدس را به مرکزی برای مراجعات دیگر تبدیل کرده است.

ارائه خدمات مشاوره و روان‌شناسی برای متقاضیان در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین، سال‌های زیادی می‌گذرد از زمانی که حرم مطهر رضوی فقط و فقط محلی برای زیارت بود و مدت‌هاست ارائه خدمات مختلف فرهنگی و اجتماعی، این مکان مقدس را به مرکزی برای مراجعات دیگر تبدیل کرده است.

بیشترشان زوج‌های جوان هستند اما در میانشان مراجعه‌کنندگان دیگری هم دیده می‌شود؛ مخاطبانی که در کنار زیارت حرم حضرت رضا(ع)، سری هم به مرکز مشاوره آستان مهر رضوی می‌زنند تا با عنایت امام رئوف(ع) و کمک مشاوران زبده، گره‌های زندگی‌شان را باز کنند.

سال‌های زیادی می‌گذرد از زمانی که حرم مطهر رضوی فقط و فقط محلی برای زیارت بود و مدت‌هاست ارائه خدمات مختلف فرهنگی و اجتماعی، این مکان مقدس را به مرکزی برای مراجعات دیگر تبدیل کرده است؛ همچون ارائه خدمات مشاوره و روان‌شناسی برای متقاضیان، آن هم در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) که حال و هوای ویژه دارد و دلگرمی آن‌ها به حل مشکلاتشان را بیشتر می‌کند.

مدل‌های روانکاوی اسلامی

دکتر استیری، مسئول فنی کلینیک باب‌الهادی(ع) درباره خدمات این مرکز می‌گوید: کلینیک تخصصی روان‌شناسی و مشاوره آستان مهر رضوی واحد حرم مطهر، همه‌روزه از ساعت ۷ تا ۱۹ و جمعه‌ها ۸ تا ۱۲ به مراجعان خدمت‌رسانی می‌کند و اولویت اصلی خود را برای زائران امام هشتم(ع) اختصاص داده تا در جریان سفر به مشهد از خدمات مشاوره‌ای مرکز بهره‌مند شوند.

البته به گفته او، در صورت نیاز به ادامه جلسات و پیگیری فرایند درمانی هم، فرصت دریافت خدمت فراهم است و این زائران می‌توانند به کانون‌های خادمیاری مشاوره و مددکاری که در سراسر کشور فعال هستند، مراجعه کنند.

به گفته استیری، خدمات روان‌شناسی و مشاوره در این مرکز مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است و هیئت اندیشه‌ورز این مرکز نیز متشکل از استادان صاحب‌نام روان‌شناسی دانشگاه‌ها و مشاوران برگزیده استان و کشور هستند. این مرکز سه مدل روانکاوی اسلامی «پیش از ازدواج»، «انعطاف و نفوذناپذیری» و همچنین «رها و آشکارسازی» را پیاده‌سازی می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: روان‌شناسی اسلامی در عمل هیچ تعارضی با سایر مدل‌های روان‌شناسی ندارد بلکه در حقیقت، همان راهکارهای مطرح و روزآمد دنیاست که در مرکز مشاوره اسلامی رضوی بومی‌سازی می‌شود و فنون کاربردی را مبتنی بر فرهنگ ملی و دین مبین اسلام ارائه می‌دهد.

به گفته استیری، کلینیک مشاوره حرم مطهر با ظرفیت ۴۹ استاد مشاوره مشغول فعالیت است و بیش از ۹۰ درصد استادان و کارکنان مرکز هم به ‌طور افتخاری به ارائه خدمات مشغول هستند.

تنوع حوزه‌های ارائه مشاوره

وی ادامه می‌دهد: دلیل رایگان ‎بودن خدمات مشاوره در این کلینیک بر پایه نعمت همجواری با امام رضا(ع) است و همه افرادی هم که در این مرکز فعالیت دارند، همان خادمیارانی هستند که به درخواست خود و پس از گذراندن مراحل سنجش و ارزیابی تخصصی، در دوره‌های مختلف شرکت کرده‌اند و به‌ طور رایگان در خدمت زائران حرم مطهر امام مهربانی‌ها هستند.

مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی هم توضیحاتی می‌دهد که تخصصی بودن خدمات در این مرکز را تأیید می‌کند: در این مرکز مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره ویژه زوجین و خانواده‌ها، مشاوره کودک و تربیت فرزند، مشاوره‌های شغلی و تحصیلی و مشاوره‌های حقوقی و حتی درمان‌های تکنولوژیک ارائه می‌شود که همگی بر مبنای آموزه‌های دینی و اسلامی و به ‌طور کاملاً رایگان است.

دکتر رضا آذریان می‌گوید: دفاتر ارائه خدمات مشاوره اجتماعی در حرم مطهر رضوی از سال ۷۴ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون نیز با قرار گرفتن مرکز جامع مشاوره ذیل بنیاد کرامت رضوی، پنج مرکز مختلف در نقاط مختلف شهر این خدمات را ارائه می‌کنند. مرکز خدمات مشاوره در بولوار بعثت و دو مرکز فعال در زائرسراها، مراکز داخل شهر این مجموعه هستند و علاوه بر آن‌ها، دو مرکز در حرم مطهر، یکی در صحن غدیر و یکی در باب‌الهادی(ع) فعال است که با اولویت ارائه خدمات مشاوره به زائران ایجاد شده است. مهم‌ترین وجه تمایز خدمات مشاوره‌ای در مرکز باب‌الهادی(ع)، ارائه مشاوره مبتنی بر نظریه‌های روان‌شناسی اسلامی است و خوشبختانه طی این سال‌ها شاهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه امام هشتم(ع) از این مجموعه‌ها بودیم.

هم تخصص، هم معنویت

مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی ادامه می‌دهد: به ‌طور کلی دو راهبرد مشخص در دفاتر خدمات مشاوره‌ای آستان قدس رضوی وجود دارد؛ یکی از راهبردها در حوزه رویکردهای ارائه مشاوره با نگرش‌های اسلامی و معنویت است، به این معنا که از موضوعات بالینی همچون اضطراب و افسردگی گرفته تا مشاوره پیش از ازدواج، همه بر مبنای آموزه‌های دینی و اسلامی ارائه می‌شود.

آذریان می‌گوید: راهبرد دوم مربوط به رویکردهای اجرایی است که در آن با در نظر گرفتن معیارهای سخت‌گیرانه، از گزینش استادان مشاور گرفته تا نظارت بر عملکرد آن‌ها، همه ابزارهای سنجش و پایش عملکرد در خدمت تعالی مرکز مشاوره قرار گرفته است.

اینکه نظارت بر ارائه خدمت شایسته در این مرکز، مورد تأکید ویژه قرار دارد موضوعی است که آذریان بر آن تأکید و اظهار می‌کند: سه نوع نظارت خاص وجود دارد که به ‌صورت شکلی، محتوایی و فیلترهای گزینشی اجرا می‌شود. اعمال سخت‌گیرانه‎ترین فیلترها در آزمون‌های جذب که هر سال یک‌ بار برگزار می‌شود، به همراه آزمون علمی تخصصی دومرحله‌ای و همچنین مصاحبه با حضور اعضای مجمع علمی، شرایطی را فراهم می‌کند که به ‌طور مثال، از میان ۲۳۰ کارشناس و استاد خبره حوزه مشاوره و روان‌شناسی، فقط ۱۱۳ نفر به مرحله مصاحبه حضوری می‌رسند و از این میان هم فقط ۱۵ تا ۲۰ نفر موفق به پذیرش می‌شوند.

اعتقاد قلبی به عنایت امام(ع)

چهره نگرانش در سالن انتظار مشاوره سبب می‌شود بیش از دیگران توجهم به او جلب شود. کنارش می‌نشینم تا سر بحث را باز و راز آشفتگی‌اش را کشف کنم؛ کمی از مشکلاتش می‌گوید و امیدش به کمکی است که مشاوران این مرکز به او می‌کنند اما در میان صحبت‌هایش، آنچه بیشتر شنیده می‌شود، اعتقاد قلبی به امام رضا(ع) و امید به عنایت ایشان است.

این مرکز اما تنها خدمت‌رسان زائران ایرانی نیست و در میانشان مراجعه‌کنندگانی از دیگر کشورها نیز دیده می‌شوند. ساجده و عماد، نوعروس و تازه‌داماد لبنانی هستند که دخالت زیاد خانواده‌ها شیرینی ابتدای زندگی مشترک را برایشان تلخ کرده است، به همین دلیل تصمیم گرفتند به ایران و مشهد سفر کنند و با زیارت امام رضا(ع)، از ایشان کمک بخواهند. جالب اینکه هنگام تشرف به حرم امام، خیلی تصادفی با کلینیک تخصصی روان‌شناسی و مشاوره آستان مهر رضوی در باب‌الهادی(ع) مواجه می‌شوند.

عماد برایم تعریف می‌کند تا پیش از این بارها در لبنان به مراکز مشاوره مراجعه کردند اما نتوانسته‌اند مشکلاتشان را حل کنند. به گفته او، مشاوران کلینیک تخصصی آستان مهر رضوی مشاوره‌های ویژه‌ای به آن‌ها می‌دهند و همین امر، دل‌هایشان را برای حل مشکل قرص می‌کند.

مراجعه طیف گسترده‌ای از مخاطبان

در همین یکی دو ساعتی که روی صندلی‌های سالن انتظار تکیه داده‌ام، عمادها و ساجده‌های زیادی را می‌بینم که از نقاط دور و نزدیک، پا به این مجموعه روان‌شناختی می‌گذارند تا زندگی مشترک را با مشاوره‌ای متفاوت و از جنس معنویت آغاز کنند. البته مراجعان مرکز مشاوره بنیاد کرامت آستان قدس رضوی فقط به مشاوره‌های روان‌شناسی به زوج‌های جوان ختم نمی‌شود بلکه طیف گسترده‌ای از مخاطبان، از خدمات این مجموعه بهره‌مند هستند.

در حال خروج از مرکز مشاوره باب‌الهادی(ع)، زوج جوانی را می‌بینم که به سمت ورودی می‌آیند. لبخندهای پس از زیارتشان، بسیار دلنشین و آرامش‌بخش است؛ لبخندی که تا ورود به مرکز مشاوره ادامه دارد و زمزمه‌هایشان هم مشخص می‌کند که آمده‌اند حال دلشان را در هم‌صحبتی با مشاوران این مرکز بهتر کنند.

خبرنگار: مرتضی محمدپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.