فیلم‌هایی که از هفته گذشته به جمع آثار روی پرده پیوستند، نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان به گیشه افزودند. در همین یک هفته، مجموع فیلم‌های در حال اکران بیش از ۵۰۰هزار مخاطب را به سالن‌های سینما جذب کرده‌ است.

نگاهی به سهم تازه‌های اکران در جدول فروش/ از گیشه ۲۳ میلیاردی تا مخاطبان نیم میلیونی

رقابت تک‌نفره

بدین ترتیب فروش کل فیلم‌ها در هفته ای که گذشت به ۲۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید که سهم عمده آن متعلق به «فسیل» بود.

اما از میان این فیلم‌های تازه، باز هم سهم آثار کمدی و مفرح بیش از سایر گونه‌هاست. «شهر هرت» که مانند «فسیل» در سکوت خبری تولید شده بود، با اضافه شدن به چرخه اکران، به رقیب تازه‌نفسی برای «فسیل» تبدیل شده است؛ البته رقابتی تک‌نفره برای کریم امینی که سازنده هر دو این فیلم‌هاست. «شهر هرت» که با بازی  پژمان جمشیدی، بابک کریمی و شبنم مقدمی روی پرده رفته در نخستین هفته اکران خود ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان فروش داشته است. این در حالی است که در میان سایر فیلم‌های تازه اکران شده نیز با در اختیار داشتن ۳۱۶ سالن و ۳ هزار و ۳۶۵سانس، در جایگاه نخست ایستاده و از آن‌ها پیشی گرفته است.

گرچه «شهر هرت» با افتتاحیه ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی‌اش هنوز راه زیادی برای نزدیک شدن به رکورد «فسیل» دارد اما با توجه به فروش اولیه‌اش، احتمالاً به زودی به رقیبی جدی برای دیگر فیلم کارگردانش تبدیل خواهد شد.

پس از «شهر هرت» فیلم سینمایی «کت چرمی» با بازی جواد عزتی خودش را به جایگاه دوم رسانده است. این فیلم در هفته نخست اکران خود با در اختیار داشتن ۲۰۳ سالن، بیش از هزار و  ۵۶۰سانس داشته و فروشی معادل یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان را بدست آورده است.

رقابت بعدی، میان دو فیلم اجتماعی ـ کمدی و یک تریلر سیاسی است. «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی و «عروسی مردم» ساخته مجید توکلی با شرایط نسبتاً مشابه در تخصیص سالن، به ترتیب «مصلحت» با هزار و ۴۳۴ سانس یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان و «عروسی مردم» با هزار و ۲۳۰ سانس نزدیک به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروش داشته‌اند.

و اما «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی با در اختیار داشتن ۱۱۵ سالن، ۶ هزار و ۹۶۲ بلیت فروخته و در هفته گذشته ۳۰۰ میلیون تومان فروش را ثبت کرده است. در کنار آن «تصور» با بازی لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان نیز با ۵ هزار و ۹۴۸ مخاطب، ۲۹۱ میلیون تومان فروش داشته است.

در میان فیلم‌های تازه اکران، «ارثیه فامیلی» در این یک هفته فقط ۳۰۰ نفر تماشاگر داشته و با فروش ۱۱ میلیونی خود به انتهای جدول سقوط کرده است. با توجه به استقبال کم‌‍رمق از این فیلم، به نظر نمی‌رسد با داشتن رقیبانی همچون «عروسی مردم» که در گونه مشابه اجتماعی ـ کمدی هستند شانس زیادی برای دیده شدن داشته باشد.

زمان طلایی برای بازگشت به سینمای اجتماعی

تا همین چند ماه پیش کمتر کسی می‌توانست تصور کند سینما به روزهای عادی خود بازگردد، چه برسد به اینکه فیلمی رکورد ۱۰۰ میلیارد را بزند و این توقع به وجود بیاید که کمدی‌های دیگر هم می‌توانند قله‌های اینچنینی را فتح کنند. احتمالاً همه از این وضعیت راضی و خشنودند، چه سازمان سینمایی که این ارقام درشت را به حساب بیلان کاری خود می‌زند و از طرفی دیگر هم به راحتی برای کمدی‌هایی که رقص و پایکوبی و پخش ترانه‌های لس‌آنجلسی تقریباً پای ثابت همه آن‌هاست، مجوز صادر می‌کند، چه تهیه‌کنندگان و فیلمسازانی که حاشیه امنی یافته‌اند و کار و بارشان سکه است و سوی دیگر این ماجرا، مخاطبی که فقط به دنبال رها شدن از دغدغه‌ها و تماشای دو ساعت فیلم است که بی‌خیالش کند و بخندد. اما این ماجرا روی دیگری هم دارد؛ سینمای اجتماعی هنوز هم خواهان دارد و اگر فیلم خوب اکران شود می‌تواند مخاطبش را پیدا کند، نمونه اخیر آن «ملاقات خصوصی» است که در سخت‌ترین شرایط در سال گذشته اکران شد و با وجود رقیبان سرسختی مانند «بخارست» توانست فروشی ۳۲ میلیاردی را ثبت و عنوان پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی سینما را از آن خود کند. امسال نیز «سه کام حبس» سامان سالور با وجود داستان تلخی که دارد ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشته است.

فیلم‌های در انتظار اکران را دریابیم

هنوز هم از دوره‌های گذشته جشنواره فجر فیلم‌های بسیاری وجود دارند که علاوه بر کیفیت قابل قبول، می‌توانند گیشه خوبی هم داشته باشند. حالا که سینما رونق گرفته و مردم هم دوباره به سالن‌های سینما بازگشته‌اند و فیلم دیدن برایشان اولویت یافته، بعید به نظر می‌رسد فیلمسازی به دنبال اکران فیلم چند ساله خود نباشد. شایسته است سازمان سینمایی هم در کنار علاقه‌ای که به سینمای کمدی دارد، فیلم‌های جامانده از اکران را دریابد و شرایط اکرانشان را مهیا کند و همان طور که فیلمی مانند «مصلحت» را با دوراندیشی از بند توقیف رهاند، به سایر آثاری که تکلیف نامشخصی دارند هم توجهی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.