رئیس‌جمهور نیجریه گفت که کشورش قبل از پایان همه راهکارهای دیپلماتیک برای حل بحران نیجر، در امور این کشور دخالت نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور نیجریه: قبل از مداخله نظامی در نیجر همه روش‌های دیپلماتیک را بکار خواهیم گرفت

به گزارش قدس آنلاین، «پائولا تینوبو» امروز در دیدار با هیئتی از علمای مسلمان در نیجریه عنوان کرد که هر گونه سرنگونی قهری یک دولت دموکراتیک در مقطعی از زمان «کاملا غیرقابل قبول» است.

وی افزود: «ما همسایگان نیجر هستیم و آنچه که نیجریه‌ها را با مردم بزرگ نیجر متحد می‌کند، نمی‌توان از بین برد. هیچ کس علاقه‌ای به جنگ ندارد. ما در بسیاری از کشورها شاهد ویرانی بوده ایم».

تینوبو خاطرنشان کرد که نیجریه تحت رهبری ژنرال عبدالسلام ابوبکر، یک برنامه انتقالی ۹ ماهه را در سال ۱۹۹۸ اجرا کرد که بسیار مؤثر بود و کشور را به عصر جدیدی از حکومت دموکراتیک سوق داد.

رئیس جمهور نیجریه تأکید کرد که اگر مقامات نظامی نیجر صادق باشند، دلیلی نمی‌بیند که این برنامه انتقالی در این کشور اجرا نشود.

دیروز پنجشنبه، رئیس «اکوواس» (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) یک دوره انتقالی ۹ ماهه را به «شورای نظامی نیجر» که پس از وقوع کودتا بر این کشور حاکم شده است، پیشنهاد کرد.

رئیس جمهور نیجریه که ریاست اکوواس را برعهده دارد پیشتر گفته بود که اقدام نظامی در نیجر آخرین گزینه است و آغاز یک جنگ تمام عیار و گسترده در قاره آفریقا به سود کشورش و دیگر کشورهای این منطقه نیست.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری محمد بازوم رئیس جمهوری این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نهاد ریاست جمهوری نیجر نیز اعلام کرد: گارد ریاست جمهوری اقدامی علیه جمهوریت کشور انجام داد و ارتش آماده حمله به گارد ریاست جمهوری در صورت صرف نظر نکردن آن از بازداشت رئیس جمهوری است.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال «عبدالرحمن چیانی» را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.