عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: بازار خودرو در کشور مشکلات خودش را دارد و مردم مجبور هستند، خودروهای خاصی را انتخاب کنند. آن ها برای استفاده از خودروهای با مصرف بهینه حق انتخابی ندارند.  فضای غیررقابتی در حوزه خودرو باعث شده است که خودروسازان به سمت بهینه سازی خودروها نروند.

فضای غیررقابتی صنعت خودرو، عاملی برای ناترازی و مصرف غیربهینه بنزین

به زعم کارشناسان، خودروها نقش بسیار پررنگی در بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور دارند. اگرچه آن ها به تنهایی مسئول بروز این مشکل نیستند، اما سهم عمده ای در این مسئله دارند. به طوری که می‌توان از اثر بحران خودرویی در ایجاد ناترازی بنزین کشور به عنوان اصلی‌ترین عامل نام برد.

یکی از مباحث مهم در بخش خودروها، فرسودگی آنها و سالها عقب‌ماندگی در زمینه خروج از مدار خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل کشور است. طبق اعلام معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از ۲۵ میلیون خودروی در حال تردد در کشور، ۶.۵ میلیون خودرو فرسوده هستند. به‌عبارتی تقریبا به ازای هر ۴ خودروی درحال تردد در جاده‌های درون شهری و برون شهری، یک خودرو فرسوده است که هم مصرف بنزین بالایی دارد و هم آلایندگی آن به مراتب از خودروهای دیگر بیشتر است.

خودروهای صفر کیلومتر داخلی نیز کم تر از خودروهای فرسوده در این مشکل نقش ندارند. مصرف این خودروها بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است و به همین دلیل به ناترازی بنزین در کشور دامن زده اند.

نظرات حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران را در خصوص موضوع ناترازی بنزین و عوامل موثر بر بروز این مشکل جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

صالحی با اشاره به این موضوع که عوامل مختلفی در بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور اثرگذار بوده اند، تصریح کرد: باید بهینه سازی در مصرف را در دستور کار قرار می دادیم که در این زمینه غفلت داشتیم و حالا با مشکلاتی مواجه شده ایم.

غفلت از سرمایه گذاری در پالایشگاه ها برای رفع مشکل ناترازی بنزین

وی در ادامه گفت: سرمایه گذاری هم عامل مهمی است که طی سال های گذشته توجه کافی به آن نداشته ایم. همان طور که از طریق راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس توانستیم بخش زیادی از نیازمان را رفع کنیم و از اتکا به واردات بکاهیم، می توانیم به سرمایه گذاری های بیشتر بپردازیم و به رفع مشکل ناترازی بنزین کمک کنیم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم دیگری که در بالا رفتن میزان مصرف بنزین در کشور اثرگذار است، خودروهای ماست. متاسفانه خودروهایی که در کشور مورد استفاده قرار می دهیم، مصرف بهینه و پایینی ندارند. همین موضوع بر افزایش میزان مصرف و در نتیجه بروز ناترازی دامن زده است.

وی ادامه داد: بازار خودرو در کشور مشکلات خودش را دارد و مردم مجبور هستند، خودروهای خاصی را انتخاب کنند. آن ها برای استفاده از خودروهای با مصرف بهینه حق انتخابی ندارند.  فضای غیررقابتی در حوزه ی خودرو باعث شده است که خودروسازان به سمت بهینه سازی خودروها نروند.

صالحی گفت: حتی موتورسیکلت هایی که در کشور مورد استفاده قرار می دهیم نیز مصرف بالایی دارند و آلایندگی ایجاد می کنند. در بسیاری از کشورهای دنیا، از وسایل نقلیه ی برقی استفاده می شود که نه موضوع مصرف بنزین برایشان مطرح است و نه آلایندگی دارند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: خودروهای فرسوده نیز نقش مهمی در افزایش مصرف بنزین در کشور دارند. باید چاره ای برای از رده خارج کردن خودروهای با سن بالا بیندیشیم و این موضوع را حل کنیم.

عدم ایفای تعهد وزارت نفت  برای اختصاص ۱۰۰ میلیارد دلار به کاهش مصرف 

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین راهکارها این است که دولت با ایجاد امنیت سرمایه گذاری از طرح های کاهش مصرف بنزین و گازوئیل استفاده کند. برخی طرح ها در حوزه ی کاهش مصرف مطرح می شود، اما از آنجائیکه مشوقی در این زمینه از سوی دولت وجود ندارد، سرمایه گذاران رغبتی برای کار در این حوزه ندارند.

صالحی گفت: قوانین خوبی در حوزه ی کاهش مصرف سوخت در کشور داریم، اما اجرا نمی شوند. به طور مثال، بر اساس ماده ۱۲ قانون، وزارت نفت متعهد شده است که تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار به کاهش مصرف سوخت اختصاص دهد، اما این تعهد عملیاتی نشده است.

وی در پایان تأکید کرد: شکی نیست که سرمایه گذاری در حوزه ی تولید بنزین مورد نیاز است، اما موضوع مهم این است که بهینه سازی مصرف را در دستور کار قرار دهیم و چاره ای برای کاهش مصرف بنزین در کشور بیندیشیم. استفاده از سوخت های جایگزین مانند سی ان جی نیز می تواند در دستور کار قرار بگیرد. به ویژه در استان هایی که قاچاق بنزین صورت می گیرد، استفاده از ایستگاه های سی ان جی می تواند مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.