۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 973698

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان: در روزه‌داری مادر باردار باید به سن بارداری، وضعیت سلامتی مادر به خصوص سلامتی گوارشی، مزاج و توده بدنی توجه شود.

روزه‌داری در بارداری از دیدگاه طب ایرانی

دکتر مهرداد عباباف شوشتری با اشاره به چگونگی روزه‌داری در زمان بارداری از دیدگاه طب ایرانی اظهار کرد: روزه‌داری یا امساک یکی از راهکارهای درمانی است که موجب پاکسازی بدن می‌شود. برای روزه‌داری زن باردار باید به قوت فرد، عادت به روزه‌داری، ملاحظات خاص روزه‌داری، مشکلات روزه‌داری و وضعیت‌های دیگری مانند آب و هوا و شغل مادر باردار دقت شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه به قوت بدنی مادر باردار برای روزه‌داری افزود: در صورت وجود ضعف، روزه‌داری زن باردار ممنوع است. برای بررسی ضعف باید نبض بیمار، وضعیت حسی و حرکتی و وضعیت هضم مادر باردار بررسی شود. همچنین باید وضعیت عادت فرد به روزه‌داری بررسی شود و اطمینان حاصل شود که بدن چندان متحمل ضرر نشود.  

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه از نظر طب ایرانی جنین در سه ماه اول و سه ماه آخر بارداری آسیب‌پذیرتر است، گفت: روزه‌داری در افرادی که بسیار لاغر هستند و به اصطلاح مزاج خشک دارند و کسانی که به بیماری‌های ناشی از سوءمزاج خشک مبتلا هستند نیز ممنوع است.

وی بیان کرد: به شرایط خاص در بارداری، حالت تهوع و استفراغ (قی) و از بین رفتن اشتها نیز باید توجه شود. به قی در طب سنتی، زلزله بدن نیز گفته می‌شود و می‌تواند منجر به سقط جنین شود. مواد زائد در معده، رطوبت زیاد معده و ضعف معده، از علل قی هستند.

عباباف شوشتری گفت: در صورت وجود رطوبت زیاد و مواد زائد در معده، روزه گرفتن می‌تواند برای مادر باردار مفید باشد. در ضعف معده باید غذا کم و به دفعات و خوشبو باشد. برای پیشگیری از بروز قی لازم است از مصرف غذاهای سنگین مانند حلیم، کله پاچه، آش رشته، جگر و جگر سفید پرهیز کرد.

وی افزود: برای درمان تهوع و استفراغ بارداری می‌توان از شربت آبلیمو به خصوص لیموی تازه، شربت لیمو و نعنا (موهیتوی تازه)، شربت شیره انگور، آب سیب تازه طبیعی و شربت به و لیمو که برای معده بسیار مقوی است، استفاده کرد.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: باید توجه شود یبوست در بارداری با نخوردن آب و غذا بیشتر می‌شود و یبوست در زنان باردار می‌تواند موجب تحریک انقباضات رحمی شود.

وی با بیان اینکه بعضی از انواع سرفه در بارداری با مشکلات معده تشدید می‌شود و برخی سردردها با منشأ معده بروز پیدا می‌کنند، افزود: به علت افزایش مواد زائد در معده و به خصوص دهانه معده و مجاورت و نزدیکی این ناحیه با قلب، حالتی مانند تپش قلب در بارداری احساس می‌شود. البته این حالت در نیمه دوم بارداری گاهی به علت پرخونی است. برای پیشگیری از تپش قلب لازم است مادر باردار غذای لطیف، با حجم کم میل کند و تا زمانی که غذا هضم نشده است، نخوابد.

عباباف شوشتری گفت: درباره روزه‌داری در بارداری در ماه مبارک رمضان در مکتب طب ایرانی به وضوح صحبت نشده است اما به طور کلی در روزه‌داری مادر باردار باید به سن بارداری، وضعیت سلامتی مادر به خصوص سلامتی گوارشی، مزاج و توده بدنی توجه شود. به مشکلات بارداری که مادر باردار دارد هم توجه شود.

وی بیان کرد: در نهایت در صورتی که شرایط روزه‌داری وجود داشته باشد، لازم است تدابیر روزه‌داری به طور جدی رعایت و مادر باردار از نظر شرایط روزه‌داری مرتب پایش شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.