محمد البرادعی در صفحه شخصی خود به شدت از اقدام دستگاه های امنیتی مصر در بازداشت معترضان در روز ۲۵ آوریل انتقاد کرد.

البرادعی بازداشت جوانان معترض در مصر را «دردناک» توصیف کرد

مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور سابق مصر در واکنش به بازداشت گسترده جوانان معترض مصری، بازداشت این جوانان را «صحنه دردناک» توصیف کرد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، محمد البرادعی در صفحه شخصی خود به شدت از اقدام دستگاه های امنیتی مصر در بازداشت معترضان در روز 25 آوریل انتقاد کرد.

البرادعی نوشت: آیا فرد عاقل و خردمندی وجود دارد که تصور کند بازداشت جوانان و سرکوب دیدگاه های مخالف، راه حل است؟ صحنه دردناکی است.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی مصر روز دوشنبه 25 آوریل صدها نفر از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران را که در تظاهرات اعتراض آمیز به سیاست های السیسی به خصوص امضای توافقنامه ترسیم مجدد مرزهای دریایی مصر و عربستان و واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به طرف سعودی شرکت داشتند، بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی همچنین مقر اتحادیه روزنامه نگاران و حزب الکرامه را محاصره کرده و تنها به هواداران السیسی اجازه دادند تا تظاهرات برگزار کرده و حمایت خود از واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان را اعلام کنند.

در همین رابطه، اتحادیه روزنامه نگاران در بیانیه ای اعلام کرد که به دلیل بازداشت تعدادی از روزنامه نگاران و تلاش اراذل و اوباش برای حمله به مقر این اتحادیه که با کمک نیروهای امنیتی صورت گرفت، علیه سرلشگر «مجدی عبدالغفار» وزیر کشور شکایت می کند.

روز دوشنبه در جریان برگزاری تظاهرات مخالفان علیه السیسی برای محکوم کردن امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بین مصر و عربستان، بیش از 40 روزنامه نگار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند که بنا به گفته «خالد البلشی» قائم مقام شورای اتحادیه روزنامه نگاران هنوز 9 روزنامه نگار در بازداشت بسر می برند.

در سفر اخیر ملک سلمان به قاهره و دیدار وی با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، دو طرف توافقنامه ای در خصوص ترسیم مرزهای دریایی عربستان و مصر امضا کردند که به موجب آن دو جزیره تیران و صنافیر به طرف سعودی واگذار می شود که همین امر اعتراضات مردمی و احزاب مصری را به دنبال داشته است و در همین راستا اخیرا تظاهرات های گسترده در قاهره و چند استان مصر برگزار شد.

دو جزیره تیران و صنافیر در ورودی تنگه استراتژیک تیران واقع شده است و در دوره جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر بسته شدن این تنگه یکی از دلایل جنگ سال 1967 بین اعراب و اسرائیل بود.

بر اساس توافق صلح امضا شده بین قاهره و تل آویو، آزادی دریانوردی اسرائیل در این مناطق بااهمیت برای دسترسی به اقیانوس هند و تجارت با آسیا تضمین شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.