«اولف سند مارک' محقق و تحلیل گر سوئدی و عضو اندیشکده بین المللی 'شیلر' با بیان اینکه انگلیس و آمریکا کارگردانان جنگ در یمن هستند، گفت: این درحالی است که ایران با حمایت از دولت سوریه نقش مهمی در متوقف ساختن گسترش تروریسم در منطقه ایفا می کند.

حمایت ایران از دولت سوریه مانع از گسترش تروریسم شد/ جنگ یمن نبردی ژئوپلیتیک

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «اولف سندمارک» عضو اندیشکده آلمانی'شیلر' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه 'تهران نقش مهمی در ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه دارد'، افزود: 'ایران کشوری بزرگ و مهم است؛ این کشور در حال کمک برای ادامه حیات دولت مستقل سوریه است که این مساله اهمیت زیادی در جلوگیری از گسترش تروریسم دارد.'
این محقق سوئدی با اشاره به اینکه مداخلات آشوبگرانه عربستان در منطقه متاثر از رقابت با گسترش قدرت و نفوذ ایران است، گفت: البته این چیزی است که همیشه گفته می شود، اما دلیل نمی شود که آمریکا و انگلیس از ریاض حمایت کنند.
وی بابیان اینکه انگلیس و آمریکا کارگردانان جنگ در یمن هستند، افزود: در غیر این صورت عربستان سعودی حتی یک روز هم نمی تواند، جنگ علیه یمن را مدیریت کند.
این تحلیل گر سیاسی ادامه داد: اگر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورهایی نظیر یمن، عراق و سوریه توسعه پیدا کند، عربستان جایگاهش را از دست می دهد؛ بنابراین به هر ترتیبی با آن مخالفت می کند.
وی در ادامه بیان داشت: 'من فکر می کنم که جنگ یمن یک نبرد ژئوپلیتیک است. یک جنگ جهانی میان قدرت های جهان.'
این محقق سوئدی گفت: مردم یمن و سوریه مرتکب هیچ اشتباهی نشده اند، آن ها قربانی گسترش دامنه جنگ در سایر کشورها شده اند.
وی در ادامه آمریکا و انگلیس به حمایت از ریاض در حمله به یمن متهم کرد و گفت: عربستان در این جریان یک نکته انحرافی است. ما بایستی در مورد نقش انگلیس و آمریکا در این رابطه صحبت کنیم. همان هایی که از عربستان در ایجاد فجایع یمن حمایت کردند.
این تحلیل گر سوئدی افزود: حتی یک روز هم نیروی های عربستان نمی توانند بدون دستور مستقیم انگلیس و آمریکا به این جنگ ادامه دهند.
وی در همین حال بیان داشت که آمریکا و انگلیس از توانمندی ریاض ناامید شده اند و به همین دلیل به دنبال کاهش حمایت شان از خاندان آل سعود هستند که این مساله می تواند منجر به فروپاشی رژیم سعودی شود.
'اولف سندمارک' گفت: عربستان نتوانست با ایران مبارزه کند، در میدان سوریه ناکام ماند و به همین خاطر واشنگتن در حال تجدید نظر در حمایتش از عربستان در جنگ یمن است.
سنت مک بابیان اینکه آمریکا و انگلیس در به تاج رساندن ملک سلمان به عنوان پادشاه جدید عربستان دست داشتند، افزود: 'این در حالی است که هیچ عاقلی چنین فردی را به پادشاهی انتخاب نمی کند. اما آن ها گذاشتند تا او کارهای احمقانه اش را صورت دهد و به زودی ما شاهد فروپاشی عربستان خواهیم بود.'
این فعال سیاسی با بیان اینکه «عربستان تحت کنترل انگلیسی ها است» افزود: انگلیسی ها ضرب المثلی دارند که می گوید: ما دوستی نداریم بلکه منافع داریم. آن ها دویست سال پیش خاندان سلطنتی آل سعود را پدید آورده و با آن متحد شدند و اکنون این اتحاد را بر هم خواهند زد.
این تحلیل گر سیاسی همچنین کاهش قیمت نفت را راهی برای ورشکستگی عربستان سعودی برشمرد و گفت: همه می گویند که این یک حمله علیه روسیه است اما به اعتقاد من اگر شما بخواهید عربستان را سرنگون کنید بایستی قیمت نفت را پایین بیاورید.
این تحلیل گر سیاسی افزود: در همین حال هدف آمریکا و انگلیس این است که از نفوذ چین، روسیه و هند بر اقتصاد دنیا جلوگیری و به تسلطشان، حتی در شرایط جنگ ادامه دهند. 
وی هشدار داد: اما مسیری که انگلیسی ها در منطقه و فروپاشی عربستان دنبال می کنند، سبب ایجاد مشکلات بیشتر در منطقه و دردسر برای همسایگانش خواهد شد.
این محقق سیاسی همچنین گفت: اروپا و آمریکا نیز در حال فروپاشی هستند اما چین، روسیه و هند که از اعضای گروه 'بریکس 'می باشند، رو به رشد هستند. این بدین معناست که 10سال آینده باید دید چه کسی حکومت دنیا را در دست خواهد داشت.
وی افزود: به نظرم برای حل بحران یمن بایستی گروه بریکس وارد مذاکره شود تا به بتوان به راه حلی برای صلح دست یافت. همان کاری که گروه مینسک در جریان بحران اوکراین صورت داد.
وی عنوان کرد: یک اندیشکده سیاسی اخیراً در گزارشی عنوان کرد که آمریکا نفوذش در منطقه خاورمیانه را از دست داده و روسیه در جریان این خلاء قدرت تلاش می کند تا ثبات را به منطقه بازگرداند.
سنت مک بیان داشت: اروپا و آمریکا می خواند که دامنه بی ثباتی را به روسیه و چین گسترش دهند، هند و پاکستان را به جان هم بیندازند تا از این طریق بتوانند ضمن تفرقه افکنی دنیا را کنترل کنند.
وی بابیان اینکه «آن ها به اندازه کافی سرباز برای عملیات جنگی در منطقه ندارند» افزود: اما آن ها در منطقه آشوب به پا می کنند، کشورها را به جان هم می اندازند و ایجاد بی ثباتی می کنند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.