رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تهران در سال 97 شهری امن و آماده برای مقابله با بحران‌های پیش رو خواهد بود.

تهران در برابر حوادث آماده می‌شود

به گزارش (ایسنا)، دکتر احمد صادقی در حاشیه بازدید از نخستین جشنواره شهر آماده اظهارکرد: با برگزاری جشنواره «شهر آماده» توانستیم ضمن ایجاد هماهنگی بیشتر بین سازمان‌های مسئول در مدیریت بحران‌، فضای مناسب و مفیدی را برای ارزیابی آمادگی گروه‌های دوام (داوطلبان واکنش اضطراری محلات) و حضور شهروندان تهرانی در این جشنواره فراهم کنیم تا در صورت بروز بحران بتوانیم با آمادگی بیشتری در صحنه حوادث حضور پیدا کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که معمولاً ما در مواقع بحران گردهم می‌آییم و می‌خواهیم به مقابله با آن بپردازیم، افزود: این عکس‌العمل واکنشی نسبت به سوانح و حوادث، از سال‌ها پیش منسوخ شده است و ما در این جشنواره به دنبال آن بودیم که اقدامات مقابله را با هم تمرین کنیم تا بتوانیم در زمان بحران و حادثه به طرز مؤثرتری عمل کنیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تأکید کرد: این جشنواره که با مشارکت و حضور بیش از 40 سازمان مسئول در زمینه مدیریت شهری و خدمات اضطراری بحران برگزار شد، آغاز راهی است برای تبدیل شهر تهران به شهر آماده و تاب‌آور.

وی ادامه داد: برای این تاب‌آوری هم نیاز به آمادگی شهروندان و هماهنگی بیشتر سازمان‌های عمل‌کننده در مواقع بحران داریم که برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند کمک کند تا ضمن آشنایی بیشتر مدیران بحران با یکدیگر، زمینه هماهنگی در اقدامات آینده نیز فراهم شود.

صادقی با اشاره به اینکه تا سال 2000 میلادی سیاست‌های جهانی در مقابله با بحران به موضوع کاهش خطر‌پذیری محدود بود، افزود: نگاه به موضوع کاهش خطرپذیری تا آن سال این بود که اگر شهری مقاوم داشته باشیم، در برابر همه حوادث بیمه خواهیم بود در صورتی که از آن زمان به بعد در کنار موضوع مقاوم‌سازی، مسائل مهمی مثل مسائل زیست‌محیطی، حاشیه‌نشینی و دیگر مخاطرات هم در کانون توجه مسئولان و سازمان‌های مرتبط با موضوع مدیریت بحران قرار گرفته است و ما هم به دنبال آن هستیم که بتوانیم ضمن توجه کامل به همه زمینه‌های وقوع حوادث و سوانح، به نحوی موضوعات را مدیریت کنیم که نهایتاً بتوانیم با ایجاد جامعه‌ای تاب‌آور، شهری آماده برای مقابله با حوادث و مخاطرات محیطی داشته باشیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن توصیف «شهر آماده» به عنوان شهری که بتواند در مقابل همه مشکلات و بحران‌ها مقاومت کند و با پیشگیری و کسب آمادگی برای تحمل سوانح گوناگون، حیات مستمر و پویای خود را حفظ کند، گفت: مدیریت بحران باید جامعه‌محور باشد و شهروندان نقشی اساسی در این مقوله داشته باشند. در این میان موضوع نگرش شهروندان از مخاطرات طبیعی و شیوه‌ها و الزامات مقابله و در نتیجه همراهی و مشارکت آنان در مقابله با بحران خیلی مهم و اثرگذار است.

صادقی برگزاری این جشنواره را زمینه‌سازی برای برگزاری گردهمایی‌هایی با محوریت موضوع مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی ارزیابی کرد و گفت: مجموعه اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که در این بخش منجر به برگزاری نخستین جشنواره شهر آماده در مدت یک هفته شد، نتایج دیگری هم در پی داشت و قرار شد جلسات ستاد مدیریت بحران شهر تهران که برگزاری آن مدتی به تعویق افتاده بود، به‌طور مرتب و ماهانه با حضور تمامی سازمان‌ها و مراکز مرتبط برگزار شود.

وی از برنامه‌های متعدد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای ایمن‌سازی شهر در مقابل حوادث احتمالی طی برنامه پنج‌ساله دوم توسعه شهرداری تهران که طی سال‌های 92 تا 97 اجرا می‌شود، خبر داد و گفت: این نوید را به شهروندان تهرانی می‌دهم که شهر تهران تا پایان این برنامه، شهری امن و آماده برای مقابله با بحران‌های پیش رو خواهد بود. البته ما در خصوص موضوع زلزله که موضوعی فراگیر و خارج از توان مدیریت شهرداری تهران است، منتظر تصمیمات سازمان مدیریت بحران کشور هستیم و آمادگی داریم تا ضمن هماهنگی کامل، وظایف محوله به شهرداری تهران را با تمام توان به انجام رسانیم و بتوانیم زمینه‌ای برای امنیت کامل کلانشهر تهران و شهروندان عزیز آن فراهم کنیم.

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.