رئیس‌جمهور مصر در سخنانی عنوان داشت: آنچه که در یمن رخ می‌دهد نتیجه برخی اشتباهات در زمینه برآورد ماهیت رخدادهاست نه تحولات منطقه از جمله رخدادهای سوریه.

سیسی: اجازه نمی‌دهیم یمن صحنه درگیری‌های داخلی شود/ مصر موافق دولت قوی در سوریه است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در بخش سوم مصاحبه خود با روزنامه عربستانی عکاظ عنوان داشت: دو مساله است که باید بر آنها تاکید کرد، نخست اینکه هر چقدر هم اعمال فشارها شدید باشد و مداخلات خارجی از یک گروهی که می‌خواهد واقعیت جدیدی را در یمن تحمیل کند، قوی باشد اما بیشتر یمن تغییر هویت فرهنگی خود را نپذیرفته و نخواهند پذیرفت.

 

وی افزود: مساله دوم این است که نه مصر و نه عربستان و نه دیگر کشورهای جهان که خواهان برقراری صلح هستند، آماده نخواهند بود تا هرگونه تهدیدی که علیه منافع همگان صورت بگیرد را بپذیرند. حال این تهدیدها از هر نوع و از طرفی که می‌خواهد باشد.

 

رئیس‌جمهوری مصر تصریح کرد: مصر، عربستان، امارات و دیگر کشورها حامی اراده مردم یمن هستند که آشوب‌ها را نمی‌پذیرند و نمی‌خواهند یمن به سمت تجزیه و تقسم پیش برود و این مساله به هیچ‌وجه مورد قبول نخواهد بود که یمن به عرصه مناسبی برای درگیری‌های داخلی تبدیل شود و تروریست‌ها بر آن چیره شوند.

 

وی افزود: ما در وهله نخست باید با جدیت هرچه تمام‌تر مانع از این شویم که این اوضاع به کشورهای همسایه سرایت پیدا کند و یا اینکه به منافع کشورهای منطقه و جهان با هر توجیهی لطمه وارد شود.

 

رئیس‌جمهوری مصر همچنین عنوان داشت: قاهره می‌خواهد سوریه قوی باقی بماند و اراده مردم سوریه در اولویت قرار بگیرد و مصر می‌خواهد در کنار سوریه قوی بماند تا آینده بهتری برای این کشور رقم بخورد.

 

وی افزود: اگر مردم سوریه خواهان تغییر هستند بهتر این است که این تغییر از طریق راه‌حل سیاسی دارای توازن حاصل شود و مخالفان سوری به توافق‌هایی با نظام این کشور دست یابند و این تغییر براساس اراده آحاد ملت حاصل شود.

 

وی افزود:‌ مشکل در حال حاضر فقط در خصوص سوریه نیست بلکه درخصوص عراق نیز هست و شرایط به شدت به هم گره خورده است و هیچ راهی جز حصول توافق میان طرف‌های درگیر برای حل و فصل مشکلات وجود ندارد.

 

سیسی گفت: آنچه که در عراق رخ داده و می‌دهد نتیجه طبیعی فروپاشی دولتی است که در گذشته چه در صحنه داخلی و چه در سطح منطقه قدرتمند بود.

 

وی افزود: من به شخصه تمایل نداشتم که اوضاع این‌گونه شود و ساختمار نظام عراق فرو بپاشد و تروریست‌هایی به دلیل این شرایط در عراق لانه‌گزاری و هدف تخریب تمام منطقه را دنبال کنند.

 

وی افزود: چندین دلیل وجود دارد که به این مساله انجامیده است. دولت‌های منطقه باید با همکاری و هماهنگی اوضاع را رو به راه می‌کردند اما عکس این مساله رخ داد و آفت اختلافات در تمام منطقه شیوع پیدا کرد و همگان مسوولیت آنچه که در حال حاضر در منطقه رخ می‌دهد، بر عهده دارند و ما باید دیگر به گذشته توجه نکنیم و با مسوولیت برای اعتمادسازی میان خود عمل کنیم و به امور کشورها و منافع ملت‌های خود توجه داشته باشیم و اجازه ندهیم دستاوردهای ما از بین بروند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.