قدس انلاین-قاانی:اختلاف نظرمجلس با دولت درخصوص اجرای کامل قانون هدفمند کردن یارانه ها ازچالشهای جدی است که خود را درتصویب بودجه سال94 بیشتر نشان خواهد داد.

 دولت از حذف یارانه پردرآمدهاطفره می رود/ ارتباط عدم حذف یارانه با انتخابات آینده!

به گزارش قدس انلاین، موضوع اجرای کامل قانون هدفمندی وهمچنین حذف دهک هایی برای اجرای کامل ان امسال در روند بودجه 94 خود را علنی تر نموده است بخصوص که دولت درلایحه بودجه بند مربوط به شناسایی دهک‌های پردرآمد و حذف یارانه آنها را حذف نموده وهمین امر با انتقاد نمایندگان مجلس مواجه شده است.

*مخالفت جدی مجلس با اقدام دولت

در همین باره احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم در مورد واکنش کمیسیون تلفیق بررسی کننده بودجه 94 به این تصمیم دولت گفت: پیش‌بینی من این است که نمایندگان مجلس به شدت با حذف تبصره حذف گروه‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی مخالفت می‌کنند چرا که دولت مرتکب تخلف شده است و به طور قطع این تبصره در کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه 94 گنجانده خواهد شد.

توکلی تاکید می‌کند حذف نکردن افراد پردرآمد از دریافت یارانه نقدی در بلندمدت دولت را دچار کسری بودجه می‌کند. از سوی

* جلوگیری از پرداخت های نقدی و مستقیم

از سوی دیگرجعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است که افزایش تدریجی قیمت ها و اجرای فازهای بعدی آن امری ضروری است، اما باید تا حد ممکن از پرداخت های نقدی و مستقیم جلوگیری شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین اگر از اجرای قانون هدفمندی، منابعی هم جذب شد یا باید در قالب کالا، هزینه کمک به اقشار کم درآمد جامعه باشد و یا اینکه همراه با پیامد جمعی مثبت باشد که علاوه بر مصرف کنندگان، به دیگران هم نفع برساند که نمونه آن، توسعه حمل و نقل عمومی است.

وی در رابطه با دلایل ناراضی بودن برخی اقشار از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز بیان کرد: نگرانی مردم صحیح بوده و اگر افزایش قیمتها با شیب تند باشد مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، لذا باید به گونه ای عمل کرد که منافع در بالاترین حد و آسیب ها به میازن حداقل باشد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه، تکلیف قانونی دولت است، تصریح کرد: ما معتقدیم که دولت موظف به اجرای کامل قانون مصوب مجلس بوده و نیاز است که اقشار مرفه از دریافت یارانه نقدی محروم شوند، البته دولت اعلام کرده که در این زمینه اقداماتی را انجام داده و در حال شناسایی اقشار مرفه است، اما به هر حال باید این موضوع بصورت رسمی اعلام شود.

*به جای پرداخت نقدی، مشکلات و معضلات جامعه حل شود

محمدرضا خباز معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور نیز در رابطه با عملکرد دولت یازدهم درباره اجرای قانون هدفمندی یارانه ها طی یک سال اخیر، گفت: مدت زمان لازم برای اجرای مرحله اول قانون هدفمند کردن یارانه ها 5 سال بوده که 4 سال از آن اکنون سپری شده است، لذا از سال آینده باید تغییری در مسیر هدفمندی صورت گیرد.

نماینده ادوار در مجلس  با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی چندان پسندیده نیست، تصریح کرد: بسیاری از کشورهای توسعه یافته این قانون را اجرایی و طی آن از اقشار آسیب پذیر جامعه به منظور جلوگیری از تشدید فشار حمایت کردند، اما به هر حال این حمایت ها دائمی نیست.

وی با تاکید بر اینکه ما هم باید به مرور به سمت تشکیل یک تامین اجتماعی کامل حرکت کنیم، افزود: پول هدفمندی یارانه باید به جای پرداخت نقدی، در قالب طرح های تامین اجتماعی مشکلات و معضلات آحاد جامعه را حل کند و هر زمانی که به اهداف مذکور دست یافتیم، هدفمند کردن یارانه ها تکمیل شده است.

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد: به هر حال هیچکس نباید در کشور با مشکل هزینه های درمان دست به گریبان باشد و دولت باید از طریق منابع حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، هزینه های درمان را تامین کند، دولت کنونی نیز در این مسیر ورود کرده و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

خباز ادامه داد: موضوع دیگر در قانون هدفمندی یارانه ها اینکه هیچ ایرانی نباید دغدغه مسکن داشته باشد و دولت باید با اخذ تدابیر ویژه این موضوع را حل کند.

نماینده ادوار مجلس دغدغه دیگر را کمبود شغل در جامعه عنوان کرد و افزود: اگر این مشکلات حل شود دیگر نباید یک ریال هم یارانه نقدی به مردم پرداخت شود، چون همین پرداخت های نقدی باعث تورم می شود، تلاش دولت یازدهم نیز سوگیری به سمت ایجاد یک تامین اجتماعی کامل برای رفع دغدغه ها است.

وی در رابطه با میزان تحقق این هدف گفت: دولت تاکنون گامهای اساسی در راستای رفع موانع ایجاد شغل و مسکن برنداشته که از جمله دلایل اصلی آن می توان به تحریم های علیه کشور اشاره کرد.

* ارتباط عدم حذف یارانه با انتخابات آینده

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شناسایی بسیاری از ثروتمندان آسان است، عدم حذف یارانه ثروتمندان را بی ارتباط با انتخابات آینده ندانست.

مسعود پزشکیان از لزوم حذف یارانه ثروتمندان سخن گفت و اظهار داشت: با توجه به داده‌های موجود بسیاری از این افراد را می‌توان به آسانی شناسایی کرد.

وی اضافه کرد: شناسایی مدیران، سرمایه‌داران، کارخانه‌داران و کسانی که به سفرهای خارجی می‌روند که حتماً دارای ثروت هستند و نیازی به 40 یا 50 هزار تومان دولت ندارند، افرادی که رقم‌های میلیونی در سفرهای خود هزینه می‌کنند و 40 یا 50 هزار تومان رقمی برایشان نیست، کار دشواری نیست.

پزشکیان شناسایی بسیاری از ثروتمندان را آسان توصیف کرد و افزود: تعداد این افراد کم نیست و ممکن است رقمی بین 5 یا 6 میلیون نفر و حتی بیشتر باشند که به سفرهای خارجی می‌روند؛ آنها که وام‌های میلیاردی می‌گیرند محتاج 50 یا 40 هزار تومان نیستند، حتی کسانی که خانه‌های آنچنانی نیز دارند به این رقم‌ها نیازی ندارند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با روش‌های ذکر شده می‌توان به راحتی بسیاری از ثروتمندان را شناسایی کرد، اظهار داشت: امروز عزم و اراده برای حل مشکل را نمی‌بینیم و دعوا بر سر این است که هر فرد، دیگری را حذف کند.

وی اضافه کرد: شاید دعوا بر سر این است که راه‌حل من(اشاره به مدیران اقتصادی) اجرایی شود و اقدامات به اسم من انجام شود به همین دلیل ممکن است که اگر راه شما در پیش گرفته شود من در این مسیر سنگ‌اندازی کنم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که عدم حذف یارانه ثروتمندان برای عدم ریزش رای برای انتخابات آتی صورت نمی‌گیرد آیا شما این تصور را قبول دارید، اظهار داشت: یکی از گیرهای ما همین مباحث است یعنی بسیار از شعارهای ما برای جوانان برای انتخابات است البته یک تعدادی اینگونه است و نمی‌توان همه را با یک قضاوت سنجید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دنیا در تصمیمات ما موثر است و اگر خدا مدنظر بود دیگر این دعواها معنایی نداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.