قدس آنلاین: رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی باید فعال شوند و نباید اقتصاد کشور در اختیار عده‌ای محدود قرار بگیرد.

نباید اقتصاد کشور در اختیار عده‌ای محدود باشد

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان ، سید عبدالوهاب سهل‌آبادی در نشست مجمع تشکل‌ها و فعالان اقتصادی استان اصفهان با خبرنگاران افزود: نیاز است اتاق بازرگانی تمامی تشکل‌ها را به یکدیگر نزدیک کند.

وی با اشاره به اینکه  در حال حاضر اقتصاد نیاز به نجات دارد، تصریح کرد: ارتباطات جوامع اقتصادی باید تقویت شود که در همین راستا برنامه‌‌هایی نیز داریم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اضافه کرد: اتاق بازرگانی اصفهان نیاز دارد در اتاق بازرگانی ایران نمایندگانی داشته باشد و البته باید در تصمیم‌گیری‌های اتاق ایران نیز تاثیرگذار باشد.

وی ابراز امیدواری کرد:بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی فعال شوند واستفاده از نخبگان در اولویت کار قرار گیرد.

شرایط برای اتاق اصفهان باید هموار شود

رییس کمیته جوانان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی اصفهان نیز در این نشست گفت:‌ با توجه به توانمندی اتاق بازرگانی اصفهان ضروری است که اتاق بازرگانی استان اصفهان شرایط بسیار بهتری داشته باشد.

امیر کشانی  افزود: وحدت در تصمیم‌گیری و اجرای صحیح تصمیمات در اتاق بازرگانی ضامن موفقیت اتاق بازرگانی استان اصفهان است.

وی با بیان اینکه وحدتی در اتاق وجود ندارد، افزود: بیش از آن که وحدت مهم باشد مهم این است که تصمیماتی که گرفته می‌شود به خوبی اجرا شوند و تصمیمات سبب تخریب گروه‌های رقیب نشود.

رییس کمیته جوانان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به لزوم توسعه فعالیت‌های صادراتی اتاق بازرگانی استان اصفهان اظهار کرد:‌ وظیفه اتاق ایجاد رونق و توسعه میان بازرگانان ایران و خارج از کشور است به این معنی که اتاق‌ها و تالارها وظیفه جمع‌آوری بازرگانان و فعالان را دارند.

وی از روند رقابت گروه‌های فعال در اتاق بازرگانی استان اصفهان انتقاد کرد و گفت:  متاسفانه در اتاق اصفهان هم مثل بسیاری از اتاق‌های کشور این اتفاق ناخوشایند افتاده و گروهی تصمیمات خوبی ارائه می‌کنند و گروه رقیب با آن تصمیم مخالفت می‌کنند و در پایان این تصمیمات که ممکن است بسیار خوب باشد، رد می‌شود.

کشانی خاطر نشان کرد: لازم است در کشورهای مختلف دنیا دفاتری برای بازرگانان ایرانی تاسیس شود تا بازرگانان بتوانند در این دفاتر به تجارت و توسعه صادرات بپردازند.

بلوغ بخش خصوصی در گرو خرد جمعی است

در این جلسه رییس کمیسیون توسعه و توان اقتصادی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: من معتقدم که بلوغ بخش خصوصی در گرو خرد جمعی است.

زهرا اخوان نسب با تاکید بر اینکه اتاق در دوره آینده سعی در تقویت بنیه زنان برای تشکیل بنگاه های کوچک اقتصادی برای راه اندازی کسب و کار آنها خواهد داشت ، تصریح کرد: با توجه به حضور افراد با تجربه و متخصص در اتاق بازرگانی و از سوی دیگر حضور نسل جوان تحصیلکرده در استان ، سعی در ایجاد ارتباط بین نسلی و جذب افراد نخبه در راستای آینده ای بهتر برای اقتصاد کشور خواهیم داشت.

وی فعالیت کمیسیون بانوان طی سالهای گذشته را تجربه مثبتی برای حضور بانوان استان عنوان کرد و افزود: در دوره بعدی اتاق باید با جذب بانوان توانمند و شناسایی نقاط ضعف آنها ، راه را برای برداشتن قدم های بلندتر مهیا کند.

لزوم تلاش بیشتر برای جذب بازارهای صادراتی

در ادامه رئیس اسبق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: عملکرد اتاق در زمینه صادرات رو به رشد است اما با سطح مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم.

محسن پورسینا افزود: اتاق بازرگانی در ارتباط با حل مشکلات صنایع می تواند بسیار خوب عمل کند.

وی تعامل اتاق بازرگانی اصفهان با اتاق بازرگانی ایران را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: در کمیسیون‌های مختلف اتاق ایران افرادی به نمایندگی از اتاق بازرگانی اصفهان حضور دارند که به ارتقای جایگاه اتاق اصفهان کمک می‌کنند.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: در زمینه ارتباطات خارجی نیز اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان نیز اتفاقات خوبی رخ داده که از این میان می‌توان به حضور هیئت‌های خارجی به اصفهان اشاره کرد.

پورسینا با اشاره به زمینه‌های فراوانی برای رشد اتاق بزرگانی استان اصفهان در زمینه‌های صادراتی خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های استان اصفهان بسیار زیاد و جای کار در این زمینه فراوان است، البته جایگاه اتاق بازرگانی اصفهان در حال بهبود و ارتقا است.

اتاق بازرگانی باید قدرت تصمیم‌گیری در اقتصاد را داشته باشد

دیگر سخنران نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی استان اصفهان با خبرنگاران، یک فعال اقتصادی در اصفهان بود که در سخنانی گفت: در حال حاضر اتاق بازرگانی بیشتر نقش یک مشاوره‌دهنده به دولت را دارد، در صورتی که این نهاد باید قدرت تصمیم‌گیری در اقتصاد را داشته باشد تا بتواند به صورت موثر برای بهبود وضعیت اقتصاد گام بردارد.

مرتضی جباری اتاق بازرگانی با سرمایه های انسانی و اقتصادی که در دست دارد می تواند بنیه اقتصادی استان اصفهان را تقویت کند.

وی خواستار حمایت دولت و مجلس برای واگذاری بخشی از اختیارات دولتی به بخش خصوصی شد و افزود:‌ تنها در این صورت اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی می‌تواند نقش موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی و توصیه‌های مقام معظم رهبری ایفا کند.

جباری تصریح کرد:‌ در حال حاضر اتاق بازرگانی بیشتر نقش یک مشاوره‌دهنده به دولت را دارد، در صورتی که این نهاد باید قدرت تصمیم‌گیری در اقتصاد را داشته باشد تا بتواند به صورت موثر برای بهبود وضعیت اقتصاد گام بردارد.

وی تاکید کرد: توان فنی و مهندسی نیروی انسانی در استان اصفهان بسیار بالاست و می تواند به کشورهای همجوار ایران صادر شود.

عدم شناسایی بازار‌ کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور یک ضعف است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان نیز در این نشست اظهارداشت: یکی از نقاط ضعف اتاق بازرگانی استان اصفهان را عدم شناسایی بازار‌ کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشوراست.

محمدجواد برکتین گفت: متاسفانه فعالیت‌های اتاق بازرگانی اصفهان در رابطه با صادرات محصول به خارج از کشور موفق نبوده و عملکرد رو به رشدی در زمینه تولید و صادرات محصولات صنعتی نداشته است اما در رابطه با واردات محصولات صنعتی به کشور نسبت به تولید داخلی موفق‌تر بوده‌ایم.

وی معتقد است: اتاق بازرگانی استان اصفهان به عنوان خواهرخوانده با یک سری از کشور‌های همسایه ارتباط خوب و مطلوبی داشته است و طی سفر‌های انجام شده با کشور‌های هند و عراق قرارداد‌هایی امضا شده که این عمل در رابطه‌ اقتصادی تاثیر به سزایی داشته است.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: منتخبان انتخابات پیش رو در اتاق بازرگانی باید برنامه های آموزشی ، مشاوره به سرمایه گذاران ، شناختن چالش های اقتصادی و بازنمودن تمام درهای اتاق برای کلیه اعضای اتاق بازرگانی را سرلوحه کارهای خود قرار دهند و روشی را در پیش بگیرند تا افراد را علاقمند به شرکت در این محفل ها کنند.

شایان ذکر است : محمود اسلامیان ، سید عبدالوهاب سهل آبادی ، مصطفی رناسی ، علی نادری ، علی صفر نورالله ، ابئالقاسم سرتیپی ، محسن پورسینا، محمدجوادبرکتین ، زهرا اخوان نسب ، محمد گوهریان ، مهدی هراتیان فر ، محمدمرتضوی ، امیر کشانی ، قاسم علی جباری و مهندس دزفولی به عنوان اعضای هیئت رئیسه مجمع تشکل های اقتصادی استان قعال هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.