قدس آنلاین/ آرش ‏خلیل‏ خانه : فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه ایشان را شاید بتوان با یک نگاه انتخاباتی تحلیل کرد اما واقعیت آن است که این مهمترین وجه این صحبت ها نیست. بلکه مهمترین نکته این فرمایشات، موضوع وحدت و همدلی و پرهیز از دوقطبی کردن جامعه بود. ایشان در واقع نقشه راه وحدت نیروهای انقلاب را یکبار دیگر و به شکلی تازه ترسیم کردند.

درس وحــدت امــام امّت

سخن رهبری این است که خط مقدم نبرد نباید در میان نیروهای داخل نظام ترسیم شود و لزوما افق نگاه ها باید سیبل های دیگری را هدف قرار دهند. دشمن اصلی کسانی هستند که از آب گل آلود اختلافات داخلی و دوقطبی سازی های کاذب و مخرب ماهی خود را صید می کنند. آنها هیچ کدام از جناح‌های زیرپرچم نظام را دوست خود
نمی‌دانند و در موقع تخریب، همه را با یک گلوله هدف قرار می دهند.
دشمن برای دشمنی به رنگ لباس و جناح انتخاباتی توجه نمی‌کند و عملا می کوشد همان نفر سومی باشد که به فرموده رهبر معظم انقلاب از تفرقه ها منفعت خود را طلب می‌کند.
از سوی دیگر جناح ها و افراد باید بدانند که نشانه فهم این فرمایشات، شعار دادن و تکبیر گفتن نیست، بلکه باید به آن عمل کرده و عملا خود را از معرض هرگونه اتهام تفرقه افکنی و بیان سخنان اختلاف آمیز و رفتارهای شبهه ناک دور کنند. نباید
حرف‌های دوپهلویی زده شود که وحدت را به هم زده و باعث گم شدن دشمن بشود.
در این خصوص به ویژه طرفداران برخی
جناح‌ها و افراد باید بسیار هوشیار باشند و به دلیل وابستگی های شخصی و قبیلگی حرفی نزنند که از آن بوی فتنه انگیزی به مشام برسد. حداقل باید سکوت کنند و اجازه ندهند
برخی‌ها و به خصوص بنگاه های خبر پراکنی غربی از سخنان آنها سوء استفاده کنند.

 مسیر پیش روی نیروهای انقلاب روشن شد
حجت الاسلام سید محمد رضا میرتاج‌الدینی در گفت‌و گو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه فرمایشات دیروز مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت پرهیز از مسایلی که موجب اختلاف بین نیروهای کشور بشود نقشه راه اتحاد و همگرایی نیروهای انقلاب است، اظهار داشت: این سخنان فصل الخطاب است و باید ماجرای مناقشه‌های چند روز اخیر پیرامون انتخابات را خاتمه یافته تلقی کرد. معاون حقوقی و پارلمانی دولت دهم افزود: اکنون مسیر روشنی پیش روی نیروهای انقلاب و مردم قرار گرفته است و آنها باید خود را در فضایی جدید برای انتخابات آماده کنند.
وی خاطرنشان کرد: این توصیه نشان می‌دهد در شرایط موجود گروه‌ها و جریان‌های سیاسی باید با اهدافی کلان‌تر و به دور از حاشیه‌ها برای برگزاری یک انتخابات پرشور و ایجاد همگرایی بین مردم حرکت کنند و از مسایلی که می‌تواند فضای جامعه را ملتهب و به حاشیه بکشاند پرهیز کنند.
عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان در مجلس هشتم با تأکید بر اینکه اکنون گروه‌های سیاسی مکلف هستند با محوری که رهبری تعیین کرده‌اند در مسیر وحدت، همگرایی و کار گروهی حرکت کنند و به جای پرداختن به مسایل سیاسی و نزاع‌ها و اختلافات جناحی و سیاسی در صدد ارایه برنامه و راهبرد برای انتخاباتی سالم، هدفمند و قوی باشند گفت: ضروری است برای رسیدن به این هدف مکانیزمی جمعی تعریف شود تا نیروهای انقلاب به هم نزدیک شده و یک حرکت جمعی را صورت دهند.
میرتاج‌الدینی تصریح کرد: هدایت‌های رهبری به افراد مختلف مسأله‌ای داخلی است و همه به مصلحت خود افراد و هم به مصلحت جامعه است و باید بگو مگوها کنار گذاشته شود و بستر اتحاد بین مردم و نیروهای انقلابی بیش از پیش تقویت شود.‌
این فعال سیاسی اصولگرا با تأکید بر اینکه نقشه راه مقام معظم رهبری برای پرهیز از تنش و اختلاف، اختصاص به جریان اصولگرایی ندارد و نباید توسط هیچ جریان و گروهی به نفع خود برداشت شده یا مصادره شود اظهار داشت: محتوای فرمایشات معظم‌له نشان می‌دهد که ایشان به هیچ وجه نگاه جناحی و جریانی ندارند و همانگونه که خود نیز تصریح فرمودند به مصالح کشور و نیروهای انقلاب و مردم می‌اندیشند.
هیج فرد یا جریانی‌هم نباید از توصیه‌ها و رهنمودها و بیانات ایشان بهره‌برداری سیاسی کند. ایشان رجال سیاسی و افراد مختلف نظام را بیش از همه می‌شناسند و اگر در موضوعی مصلحت دانستند که هدایت و توصیه‌ای داشته باشند همه باید به آن هدایت‌ها گوش دل بسپاریم و آن را به یک نکته وحدت بخش تبدیل کنیم.

 عقل و شرع ایجاب می‌کند همه به توصیه رهبری عمل کنند
سید نظام‌الدین موسوی هم در این باره به خبرنگار ما گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در حاشیه درس خارج فقه‌ اصول ایشان علاوه بر اینکه ناظر بر یک موضوع مشخص و شفاف سازی در مورد حواشی روزهای اخیر بود، نقشه راهی برای جریان‌های سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیز تلقی می‌شود.
مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: آنچه در روزهای اخیر در محافل خصوصی، فضای مجازی و حتی محافل رسمی مطرح شد این بود که در جلسه‌ای مقام معظم رهبری پس از اینکه رئیس جمهور سابق برای حضور در انتخابات از ایشان مشورت خواسته‌است، ایشان توصیه فرموده‌اند به آقای احمدی نژاد که به مصلحت ایشان و کشور نیست که در انتخابات حضور پیدا کنند. البته این توصیه‌ها قبلا به افراد و چهره‌های دیگر هم شده است و بسیاری از شخصیت‌ها و مسؤولان از ایشان به دلیل جایگاه و اشرافی که بر امور دارند نظر می‌خواهند.  این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: لزوماً هم این نظرها مشورتی نیست و به طور طبیعی با توجه به اینکه رهبری اشراف کاملی به مصالح و مسایل کشور دارند عقل و شرع ایجاب می‌کند که افراد به توصیه‌های ایشان گردن بنهند زیرا این یک توصیه عادی و سلیقه‌ای از منظر یک جریان سیاسی نیست.
موسوی افزود: متأسفانه برخی از کسانی که مدعی حمایت از یک جریان خاص هستند با تلاش برای نفی یا انکار این اتفاق، منکر این توصیه می‌شوند ولی این خبر بیرون آمد و عمومیت پیدا کرد و چون اصل ماجرا انکار می‌شد و فضایی شبهه‌ناک در کشور شکل گرفته بود و رهبری هم احساسشان این بود که این درحال تبدیل شدن به یک دعوا میان نیروهای انقلاب است و دوقطبی را ایجاد می‌کند، تصمیم گرفتند آن حرف خصوصی را به تعبیر خودشان پشت بلندگو هم بیان کنند و مثل همیشه نشان دهند که حرف ایشان در جلسات خصوصی و در عموم یکی است.

 تأکید رهبری بر فضای آرام و معتدل در انتخابات
وی خاطرنشان کرد: این یک موضوع روشن و شفاف است که استدلال رهبری برای طرح این موضوع آن است که معتقدند چنین مسایلی نباید بهانه و عاملی برای شکاف و  دوقطبی جامعه شود و تأکید دارند در حالی که ما با دشمن بیرونی مواجهیم که برای دریدن پیکره  نظام دندان تیز کرده است، به طور طبیعی جامعه و جریان‌های سیاسی انقلاب باید در مقابل چنین دشمنی ید واحده باشد.
سید نظام موسوی اضافه کرد: اختلاف نظر و تفاوت رویه حرف درست و امر پذیرفته‌شده‌ای است اما  اینکه قطب بندی تند و حاد سیاسی و اجتماعی در کشور شکل بگیرد به صلاح کشور نیست و رهبری به عنوان ولی امر و کسی که بیشترین اشراف را بر امور دارند تحلیل‌شان این است که در زمان حاضر کشور تحمل یک فضای اختلاف و پر تنش و شکاف‌های سیاسی را ندارد و باید انتخابات در فضای آرام و معتدلی جلو برود و کشور هر روز با یک موج درگیری سیاسی و جناحی روبرو نشود و کارهای بزرگی که باید  انجام شود بر زمین نماند.
مدیرعامل خبرگزاری فارس تأکید کرد: گروه‌های سیاسی  باید به این توصیه عمل کنند و هم این ماجرا تمام شده تلقی شود و من بسیار خوشحال شدم که دیدم گروه‌های مختلف از این رویه تبعیت کردند و امیدواریم که خود شخصیت‌های سیاسی مخاطب این کلام هم  به این توصیه عمل کنند.
 اما بالاتر از این نوع نگاهی بود که آقا مورد تأکید قرار دادند  و همه باید از این توصیه به عنوان یک نقشه راه  یاد کنند تا انشاالله آزمون بزرگ و انتخابات مهمی که در پیش داریم  در کمال آرامش و متانت و در یک رقابت سالم برگزار شود.

 نصیحت رهبری
لطف الله فروزنده پارلمانی دولت دهم نیز با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر توصیه به عدم حضور یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات 96، گفت: برای هر نیروی انقلابی توصیه مقام معظم رهبری در حقیقت یک الزام است. هر فرد مومن و انقلابی باید بداند اگر رهبری نصیحت و توصیه ای کردند، یک تکلیف است و باید بدان عمل شود.
وی افزود: نیروی مومن، انقلابی و ولایتمدار نیرویی است که وقتی می‌فهمد نظر«آقا» در مورد یک مسأله چیست، گوش جان می‌سپارد و بدان عمل می کند.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور سابق ادامه داد: حال که در این موضع خاص، معظم‌له نظرشان را صراحتاً بیان کردند، باید این سخنان عامل وحدت بین جبهه انقلابی شود. باید ید واحده شویم و با یکدیگر منسجم.
وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم دشمنان در کشور اختلاف و دوقطبی بوجود بیاورند، گفت: همه نیروهای انقلابی همانطور که خود را ملزم به اطاعت از رهبری می‌دانند، در ادامه نیز طبق رهنمودهای رهبری عمل کنند که این روند باعث وحدت بیش از پیش جبهه انقلابی می شود.

 تبعیت لازم است
مهدی فضایلی هم با بیان اینکه مهم‌ترین شاخصه یک نیروی انقلابی تبعیت از رهبری است، گفت: اکنون که نظر رهبری مشخص شده هر فردی که نیروی انقلابی است باید از آن تبعیت کند.
وی افزود: آقای احمدی نژاد و دوستان ایشان اگر می‌خواهند با چنین عنوانی توصیف شوند انتظار می‌رفت و می‌رود که به توصیه رهبر انقلاب عمل کنند.
کارشناس مسایل سیاسی با تاکید بر اینکه دوستان آقای احمدی نژاد مخاطب مستقیم نظر رهبر انقلاب نبودند ولی خود ایشان مستقیما این نظر را دریافت کردند، گفت: ایشان باید به محض دریافت این نظر اقدام می‌کردند ولی اکنون نیز دیر نشده و در کنار این تبعیت، نباید همدلی و همراهی خود با باقی نیروهای انقلاب را فراموش کنند چون نیاز امروز کشور برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب، وحدت و همدلی است.
 فضائلی در پایان با بیان اینکه در کنار تبعیت از رهبری نباید اقدامات و عباراتی بیان شود که به این وحدت خدشه‌ای وارد شود، اظهار داشت:تبعیت از درخواست رهبری، همراهی با باقی نیروهای انقلاب و استفاده از ظرفیت در مسیر انقلاب توقعاتی است که از شخص احمدی نژاد و اطرافیانشان انتظار می‌رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.