۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۵
کد خبر: 203051

اذعان یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر اشتباه آشکار در اجرای یکی از مهمترین پروژه‌های معطل مانده شهر روزنه امیدی باز کرد تا شاید کسی سراغ سایر پروژه‌های پراشکال شهر نیز برود.<BR>

مسؤول اشتباهات شهری کیست؟

وقتی این عضو شورا با جرأت اعلام کرد پروژه پل میدان بار نوغان بر عکس زده شده مایه خرسندی خیلی از شهروندان شد که سرانجام پس از اتمام دوره مدیریت قبلی، صراحت به سراغ اطلاع رسانی‌ها آمده است.
مگر نه اینکه 15 سال است مردم شهر با ترافیک این نقطه از کمربندی شهر کنار آمده‌اند و آبی از آب تکان نخورده است؟
گواه این ادعا نیز گفته این عضو شوراست که می‌گوید: سالهاست مردم را اذیت کرده‌ایم در حالی اگر جهت این پل درست زده می‌شد امروز با تحصیل حریم و مشکلات پیش آمده مواجه نبودیم. این در حالی است که در زمان افتتاح پل میدان بار نوغان کلی از دست اندرکاران اجرای این طرح قدردانی شد غافل از اینکه انتقال خطوط سنگین شبکه توزیع برق و تملک غرفه‌های میدان بار تا این حد دردسرساز خواهد بود.
آن زمان احداث میدان بار جدید و فراهم شدن امکان جایگزینی میدان بار نوغان چنان در بوق و کرنا و اخبار پیچید که هیچ کس تصور نمی‌کرد این پروژه نیز روزی به یکی از پروژه‌های مشکل‌دار شهر تبدیل شود.
این پروژه چنان مهندسی شهرسازی را زیر سؤال برد که هنوز به گرهی بازنشدنی تبدیل شده است.
احداث میدان بار در کنار بافت مسکونی، غرفه‌هایی به قد و قواره غیراستاندارد، ظرفیت محدود معابر اصلی برای تردد خودروهای سنگین و بی‌توجهی به ایجاد یک گره کور ترافیکی شدید در صورت بهره‌برداری کامل از این مجموعه معادله‌هایی به وجود آورده که هنوز سنگینی یک طرف برطرف دیگر خیلی زیاد است.
قیمتهای تمام شده بالا نیز به رغم اجبار در تعویض با غرفه‌های میدان بار نوغان نکته‌ای است که نمی‌توان براحتی از کنار آن گذشت.
اجرای تقاطع غیرهمسطح شهید عباسپور در ورودی جاده سرخس و همجوار با میدان بار رضوی هم درد دیگری است که داد اهالی را درآورده است. آنها نیز از طلا گشتن پشیمان گشته‌اند و تقاضا دارند «مرحمت فرموده ما را مس کنید». به باور آنان این پروژه فقط اسرافی میلیاردی بوده که به شهر تحمیل شده است.
به سراغ هر کدام از اهالی که بروی، همه دل پردردی از طراحی هندسی این پروژه دارند و از بروز تکرار اشتباهی به این بزرگی انتقاد می‌کنند و می‌گویند چند بار تجربه ناموفق پل میدان بار نوغان باید تکرار شود؟ مگر نه اینکه این تقاطع باید روی صد متری زده می‌شد تا ترافیک کنترل شود، چون اتصال مسیر غربی و شرقی کمربندی که در حال حاضر تقاطع غیرهمسطح برای آن زده شده، اصلاً کارایی ندارد.
تقاطع‌های غیرهمسطح احداث شده بر 100 متری در میدان سپاد نیز از این قاعده مستثنا نیستند. بیش از 6 معبر در هر تقاطع از میدان بلبشویی در زمان اوج ترافیک راه می‌اندازد که کارشناسان راهنمایی و رانندگی را نیز کلافه کرده است!
هر راننده در تعیین مسیر به سمتی حرکت می‌کند که مسیر عبور سایر مقاصد سفر نیز هست. تقاطع‌های میدان شهید فهمیده هم در کنار ضعف اطلاع رسانی در تابلوها خالی از مشکلات مهندسی نیست. اجرای چند پروژه مشارکتی در بهترین نقاط شهر به بهانه تأمین پارکینگ مانند آلتون و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات فراوان و اطلاع رسانی شفاف از ناگفته‌های پروژه‌هایی نظیر مجد نیز قطعاً مورد انتظار شهروندانی است که چشم به راه اعترافهای اعضای شورای شهر هستند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.