گروه سیاسی / آرش خلیل خانه - گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره روند اجرای توافقات فنی هسته ای ژنو میان ایران و گروه 1+5 طبق معمول قبل ...

ایران نیمی از اورانیوم ۲۰ درصد خود را رقیق کرد

از انتشار رسمی آن و حتی پیش از ارایه محرمانه آن به اعضای شورای حکام، به رسانه های غربی راه یافته و بخشهای اصلی اطلاعات آن افشا شده است.
رسانه های غربی روز گذشته گزارش دادند که گزارش جدید آژانس تأیید می‌کند که جمهوری اسلامی ایران نیمی از ذخیره اورانیوم با غنای 20 درصد خود را رقیق کرده است.
طبق توافقنامه ژنو ایران موافقت کرده است، برنامه غنی‌سازی 20 درصد خود را متوقف کند و 200 کیلوگرم، معادل نیمی از ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به اکسید اورانیوم تبدیل کند ونیم دیگر از اورانیوم غنی‌شده خود را رقیق و به اورانیوم کمتر غنی‌شده رقیق سازد.
آژانس در گزارش قبلی خود در اسفند ماه گذشته نیز گفته بود که با گذشت دو ماه از توافق هسته‌ای ژنو، ایران همچنان غنی‌سازی 20 درصدی خود را معلق نگاه داشته، به رقیق‌سازی و تبدیل ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده خود ادامه می‌دهد و فعالیتهایش در مراکز غنی‌سازی فردو و نطنز و تأسیسات آب سنگین اراک را نیز گسترش نداده است.


تلاش برای تولید بمب خبری
موضوعی که بیش از اصل این خبر جلب توجه می‌کند، عنوان تبلیغاتی است که رسانه های بیگانه برای این محتوای ساده گزارش بکار برده اند و آن تیتر کاهش توانایی ایران برای تولید بمب اتمی است.
در واقع رسانه های بیگانه و ضد ایرانی از اجرای ایران به تعهداتش در توافقنامه ژنو در راستای اعتماد سازی و اثبات حسن نیتش برداشتی کاملاً هدفمند کرده و یک عملیات تبلیغاتی و روانی را براه انداخته‌اند که وانمود می‌کند ذخیره اورانیوم 20 درصد ایران که برای رآکتور تحقیقاتی و پژشکی تهران تولید شده بود، کاربرد نظامی داشته است. این در حالی است که به گفته دکتر علی خرم کارشناس مسایل سیاسی، اورانیوم با غنای زیر 40 درصد عمدتا کاربردهای غیر نظامی از جمله تولید ایزوتوپهای درمانی آزمایشگاهی و صنعتی داشته و تولید آنها خارج از محدوده مجاز نیست.
دکتر خرم به خبرنگار ما گفت: در نگاه کلاسیک غرب، کشورهایی که اورانیوم با غنای بیش از پنج درصد تولید می‌کنند، خارج از محدوده مجاز تعریف می‌شوند، این در حالی است که با فناوری و دانش امروز حتی با اورانیوم زیر پنج درصد هم می‌توان سلاحهای هسته ای تولید کرد، پس تأکید بر این مقوله صرفا یک مسأله تبلیغاتی است که نباید از لحاظ حقوقی به آن بها داد.
نماینده اسبق کشورمان در مقر اروپایی سازمان ملل افزود: ما باید بر این نکته تمرکز و تبلیغ کنیم که جمهوری اسلامی ایران با عمل به تعهداتش در توافقنامه ژنو حسن نیت خود را به اثبات رسانده و نشان داده که در اجرای این توافق جدی است.
منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس هم این موضوع را یک عملیات روانی برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی بین المللی و کاستن از فشار های سیاسی درونی بر دولتمردان آمریکا و تروئیکای اروپایی عنوان کرد و گفت: فاصله غنی سازی اورانیوم 5/3 درصد تا 20 درصد حداکثر چند ساعت است و لازمه‌اش باز کردن چند شیر برای متصل شدن چند آبشار غنی سازی به هم می‌باشد.
وی در گفت و گو با خبرنگار ما یادآور شد: این تعبیر رسانه های بیگانه که توان ایران برای تولید بمب هسته ای بشدت کاهش پیدا کرده، یک تعبیر بچگانه است، زیرا اولاً ایران هیچ گاه به دنبال تولید بمب هسته ای نبوده، دوم اینکه اورانیوم 20 درصد در محدوده نظامی نیست و سوم اینکه رقیق کردن ذخیره اورانیوم 20 درصد به معنای سلب فناوری از ایران نیست.
وی افزود: مهم این است که ایران هم اکنون توان غنی سازی 20 در صد و بالاتر از آن تا هر میزانی که بخواهد را دارد و هر زمان که بخواهد می‌تواند دوباره این کار را انجام دهد


معضل نشت اطلاعات آژانس
دومین گزارش یوکیو آمانو درباره روند اجرای توافقات فنی و هسته ای میان ایران و گروه1+5 قرار است هفته آینده به صورت علنی منتشر شود و مدیرکل آن را چند روز قبل از انتشار عمومی در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار خواهد داد تا نظر آنها را بگیرد. اما موضوعی که همواره یکی از مناقشه ها و مشکلات موجود در ساختار آژانس اتمی بوده موضوع نشت اطلاعات از این نهاد حساس بین المللی است که افشای محتوای گزارشهای مدیرکل پیش از آنکه حتی در اختیار شورای حکام قرار گیرد، یک نمونه ساده، پیش پا افتاده و کم اهمیت آن است.
اما همین اتفاق کافی است تا ضعف این نهاد را در حفظ اسرار و اطلاعات کشورهای عضو که یکی از تعهدات اساسنامه ای آن است، نشان دهد. موضوعی که بویژه در 10 سال گذشته یکی از موارد مهم اعتراض ایران به این نهاد بین المللی بوده است.
تهران می‌گوید که بسیاری از اطلاعات محرمانه و سری برنامه های هسته ای و دانشمندانش از آژانس به بیرون درز کرده و چه بسا همین اطلاعات در شناسایی و ترور دانشمندان کشور نقش داشته است.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی از اهداف مهم و در عین حال سهل الوصول برای سرویسهای جاسوسی است وتزریق عوامل اطلاعاتی و به خدمت گرفتن نیروهای آژانس برای سرویسهای جاسوسی و دولتها عملاً کاری نه چندان مشکل است.
دکتر خرم مشاور وزیر خارجه در این باره نیز گفت: آژانس به لحاظ ساختاری نهادی نیست که بتواند اسرار را حفظ کند، زیرا آژانس امکانات و خدمات فنی و تکنیکی، تیمهای کارشناسی و بازرسی و امکانات آزمایشگاهی را از کشورهای عضو شورای حکام در اختیار می‌گیرد و اطلاعات فنی آن عملا از آزمایشگاه ها و کارشناسان این کشورها بدست آمده و تأمین می‌شود.
وی اظهار داشت: کارشناسان آژانس که اطلاعات گزارش را تدوین می‌کنند و مسؤول نگارش گزارش هستند یا افرادی که در داخل این نهاد دسترسی به اطلاعات دارند، منشأ افشا و نشت اطلاعات این گزارشها هستند و گاه این اطلاعات را در اختیار رسانه ها قرار می‌دهند.
وی گفت: کشورهای عضو و آنهایی که گزارشها و اطلاعات آنها از آژانس به بیرون نشت کرده و لو می‌رود، حق دارند که نسبت به این مسأله اعتراض کنند و از آژانس توضیح بخواهند، اما عملاً این نهاد کاری انجام نخواهد داد، زیرا نمی‌تواند کاری انجام بدهدو ساختار آن به گونه ای طراحی شده که نمی تواند اسرار را حفظ کند.
دکتر خرم اضافه کرد: آژانس گزارش محرمانه به 35 عضو شورای حکام می‌دهد و آنها این اطلاعات را به بیرون می‌دهند و نمی توان هم اثبات کرد که از چه مجرایی این اطلاعات نشت می‌کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    0 0
    ما که کار لازم را انجام داديم. لطفا يکي بنويسه چي به دست آورديم؟ بازهم مثل قديما فقط باج داديم ؟؟