۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۴
کد خبر: 203056

هند دو مجلس به نامهای لوک سابا (مجلس عوام) و راجیا سابا (مجلس سنا) دارد که همه 543 نماینده مجلس عوام هند از سوی مردم انتخاب شده و فقط دو نماینده از سوی رئیس جمهور نصب می‌شوند.<BR>

انتخابات 9 مرحله‌ای هند!

انتخابات 9 مرحله‌ای هند تا روز 12 می‌ادامه می‌یابد و نتایج آن در روز 16 می‌اعلام می‌شودکه 814 میلیون هندی واجد شرایط رأی دادن در این انتخابات هستند.
در جریان این انتخابات که پرهزینه‌ترین انتخابات در جهان پس از انتخابات سال 2012 آمریکا معرفی شده است، شانزدهمین پارلمان جدید «لوک سابا» در 31 می ‌تشکیل می‌شود. کمیسیون انتخابات هند هزینه انتخابات هند را 35 میلیارد روپیه اعلام کرده که پس از انتخابات دوره قبلی آمریکا که هفت میلیارد دلار هزینه در برداشته، پرهزینه‌ترین انتخابات در جهان معرفی شده است.
این در حالی است که شمار رأی دهندگان پنج برابر اولین انتخابات لوک سابا در 60 سال گذشته برآورد شده است. این انتخابات تحت نظارت نهادی مستقل موسوم به کمیسیون انتخابات آغاز می‌شود و تدابیر شدید امنیتی برای حفاظت از صندوقهای رأی دربرابر حملات احتمالی شورشیان مائوییست و گروه اسلامگرای موسوم به جنبش جهاد اتخاذ خواهد شد، زیرا در جریان انتخابات 2004 بیش از 20 نفر کشته شدند.
بر اساس قانون انتخابات هند، هر حزب یا ائتلافی که بتواند 272 کرسی را تصاحب کند، مأمور تشکیل کابینه می‌شود.از زمان شکست حزب کنگره و خانواده گاندی در سال 1989 دولت همواره به صورت ائتلافی تشکیل شده و در آخرین انتخابات، حزب کنگره توانست با 26 درصد آرا تنها 145 کرسی از 543 کرسی مجلس را بدست آورده و مجبور به تشکیل کابینه قدرت با سایر احزاب شد. بر این اساس، در صورتی که احزاب بزرگ‌تر نتوانند به پیروزی قاطع دست پیدا کنند، احزاب کوچک‌تر دولت ائتلافی را تشکیل می‌دهند که در این دوره حزب مردم عامی به رهبری آرویند کجریوان وضعیت خوبی دارد. ائتلاف متحد پیشرو با اکثریت حزب کنگره حزب بهاراتیا جاناتا و جبهه سوم که روی کمونیست‌ها متمرکز است، سه گروه اصلی انتخابات هند هستند بدین معنی که در انتخابات هند برخلاف انتخابات انگلیس و آمریکا، یک شخصیت خاص تمام آرا را ندارد. سیاست نامزدهای انتخاباتی در بزرگترین انتخابات پارلمانی جهان، نگرانی های بسیاری را درباره پیروزی «مودی» نامزد اصلی ترین حزب مخالف دولت و تغییر سیاست خارجی دهلی ایجاد کرده است. پیروزی مودی از حزب بهاراتیا جاناتا در هند که یک ملی‌ گرای هندوست، سیاست خارجی دهلی را دستخوش تغییرات چشمگیر در مناقشه‌های ارضی با چین و رقابت با پاکستان می‌کند. دهلی بر روابط خود با پاکستان و تنشهای ارضی با چین بازنگری کند. علاوه بر این، گسترش رشد اقتصادی، مبارزه با حملات تروریستی، ساختار سلسله‌ مراتبی حزب کنگره و سرکوب اقلیتها بخصوص مسلمانان از جمله برگهای برنده حزب بهاراتیا جانا تا، به شمار می‌رود.
حزب کنگره نیز در برنامه‌های انتخاباتی خود وعده «رشد فراگیر و همه‌جانبه» و برنامه‌های رفاهی داده است. در این میان به جز موضوع فساد مالی و رشوه خواری، امنیت زنان موضوع مهم رأی دهندگان جوان و طبقه متوسط است.
رسانه های هند از حکومت تحت رهبری حزب کنگره به دلیل ناتوانی در مبارزه مؤثر در این زمینه بشدت انتقاد می‌کنند. در زمینه سیاست خارجی نیز هر یک از دو رقیب اصلی پیروز شوند، با مسایل چندی دست به گریبان می‌شوند. یکی از این مسایل موضوع هسته‌ای هند است. نارندرا مودی از طرفداران جدی زرادخانه هسته ای هند است و بلندپروازی‌های هسته‌ای هند ممکن است این امکان را به رهبر آینده این کشور بدهد تا برای احراز کرسی دایم در شورای امنیت سازمان ملل بیشتر فعالیت کند. تنش میان چین وهند وهمچنین اختلافات طولانی مدت بر سر رود براهماپوترا که از تبت جریان یافته و نارندرا مودی در یک گردهمایی در شمال هند درباره آن گفته است: چین باید نگرش توسعه طلبانه خود را کنار بگذارد و یک طرز فکر تعاملی اتخاذ کند.
اقتصاد هند محدود به دسترسی ناکافی این کشور به انرژی ارزان است. هند منابع کمی از نفت و ذغال سنگ دارد و وابستگی به واردات سوخت باعث می‌شود تا در برابر تغییر قیمت نفت و نرخ ارز آسیب پذیر باشد. مودی از معدود سیاستمدارانی است که تغییرات جوی را موضوع اصلی سخنرانی های انتخاباتی خود قرار داده است
از طرفی با خروج سربازان ناتو از افغانستان، بار مسؤولیت بر دوش همسایگان منطقه‌ای این کشور قرار گرفته و این حاکی از آن است که نخست وزیر آینده هند باید با پاکستان همکاری کند و سرانجام طلا که بخشی از زندگی هندی‌هاست وتقاضای طلا در هند به این معناست که هند هر سال حدود 950 تن واردات طلا دارد، اما در جولای 2013 دولت هند مالیات بر طلا را افزایش داد تا مشکل کسری حساب جاری را حل کند.
هدف این بود که با کاهش تقاضا پولی که به خارج از هند می‌رود نیز کاهش پیدا کند.قیمت جهانی طلا نیز کاهش پیدا کرد، اما هند با افزایش حجم عظیم قاچاق طلا مواجه شده است. مودی از مالیات واردات طلا انتقاد کرده است و احتمالاً تعرفه‌ها را کاهش داده و یا مالیات را لغو می‌کند.
در هر حال، پیش بینی اینکه کدام حزب در انتخابات هند پیروز خواهد شد اندکی دشوار به نظر می‌آید. از یک سو حزب کنگره به وعده های انتخاباتی قبل خود عمل نکرده است و از محبوبیت او در میان مردم کاسته شده واز سوی دیگر مسلمانان به هر حزب دیگری به غیر از حزب بهاراتیاجاناتا که یک حزب افراط گرای هندوست رأی خواهند داد. با این حال نظرسنجی‌های عمومی حاکی از آن است که حزب راستگرای بهاراتیاجاناتا (بی جی پی) که بیش از یک دهه است از قدرت کنارگذاشته شده، در مقایسه با احزاب دیگر از جمله حزب حاکم کنگره در موقعیت بهتری قرار دارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.