۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۸
کد خبر: 204480

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص حضور دو انتشارات «حیان» و «طرح نو»، ترانه‌های حبیب و ممنوع القلم ها در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و همچنین جشنواره شعر توضیحاتی داد.

توضیحات جنتی درباره ترانه‌های حبیب

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازواحد مرکزی خبر، علی جنتی در حاشیه سی وسومین جلسه کمیته توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی در مصاحبه با خبرنگاران درباره حضور دو انتشارات «حیان» و «طرح نو» در نمایشگاه امسال کتاب تهران گفت: این ناشرانی که نام بردید ظاهرا چون هر دو از طرف مقام قضایی نشرشان و اصلا فعالیت انتشاراتی شان ممنوع شده است طبیعتا نمی توانند در نمایشگاه شرکت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره موانع جشنواره شعر گفت: ما تلاش کردیم همه سلایق شرکت کنند حالا اگر یک مورد خاص است که واقعا از شرکت منع شده بهتر است آن مورد را بشناسیم.

جنتی با بیان اینکه شعر و ادب نماد اساسی فرهنگ ماست و باید به آن توجه ویژه ای شود افزود: برای شعر جایگاه ویژه ای تعریف کرده ایم و می خواهیم این حوزه را تقویت کنیم و امیدواریم از همه کسانی که در این حوزه صاحب ذوق و قریحه هستند استفاده شود.

وی درباه حضور کتاب ترانه های حبیب (خواننده لس آنجلسی که ظاهرا به کشور بازگشته) اظهار داشت: اصلا از ماهیت حبیب اطلاعی ندارم.

جنتی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضع دولت درباره جشنواره فیلم فجر و اتفاقات رخ داده در این جشنواره گفت: درباره آن فیلم هایی که در گذشته ساخته شده است ما مسئولیتی نداشتیم؛ آنچه به عهده ما بود برگزاری جشنواره با حضور فیلم های برجسته (به لحاظ محتوا و حرفه ای) بود و فیلم هایی هم که جایزه گرفتند هم به لحاظ فنی برجسته بود و هم فیلم های ارزشی بود که مورد توجه قرار گرفتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ولی از حالا به بعد یعنی از زمانی که دولت جدید تشکیل شده سعی مان این است که در صدور مجوزها دقت کنیم.

جنتی افزود: وقتی فیلم نامه ای می آید آن را با دقت می خوانیم و در شورای صدور پروانه ساخت ملاحضات مختلف روی آن صورت می گیرد و وقتی مجوز داده شد در مراحل ساخت هم دقت خواهیم کرد که همان چیزی باشد که مجوز داده شده، آن وقت در مرحله اکران طبیعی است که باید از فیلم دفاع و به هیچ وجه از مجوزی که در ابتدا داده شده است عدول نکنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پاسخ به سوالی درباره حضور ممنوع القلم ها در جشنواره امسال کتاب تهران گفت: باید منتظر باشید و بروید در نمایشگاه ببینید چطور خواهد بود.

واگذاری ممیزی کتاب به برخی ناشران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئیات پیشنهاد واگذاری ممیزی کتاب به برخی ناشران خوشنام و نهادهای شناخته شده را توضیح داد.

جنتی در خصوص جلسه هیئت نظارت بر کتاب گفت: بعد از دو سه سال که هیئت نظارت بر کتاب به نوعی در حالت تعلیق به سر می برد، دو سه ماه پیش پیشنهاد تاسیس هیئت نظارت بر کتاب را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادیم و بر این اساس مجموعا حدود 21 نفر به این شورای عالی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه اولین جلسه هیئت نظارت بر کتاب روز گذشته تشکیل شد افزود: در این جلسه سیاست های کلی که بایستی هیئت نظارت دنبال کند تا اندازه ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

جنتی با بیان اینکه با توجه به اهمیت کتاب و فرهنگ مکتوب در ارتقای سطح فرهنگی کشور و نیاز به مراقبت های ویژه در این خصوص گفت: جای هیئت نظارت بر کتاب خالی بود و بایستی فضایی را برای تبادل نظر و تضارب آرا و آزادی فکر و اندیشه ایجاد کنیم تا همه کسانی که صاحب فکر، اندیشه و نظر هستند بتوانند افکار خودشان را از طریق کتاب و فرهنگ مکتوب به جامعه منتقل کنند.

وی افزود: در عین حال مراقبت از برخی رخنه های فرهنگی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هست احساس می شود و طبیعتا هیئت نظارت بایستی دقت های لازم را بکند تا غذای فکری که از طریق کتاب به جامعه داده می شود غذای سالمی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پیشنهاد ارائه شده در هیئت نظارت بر کتاب گفت: بر اساس قانون، ممیزی کتاب بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید همه کتابهایی که می خواهد منتشر شود بررسی و سپس مجوز لازم منتشر شود.

جنتی افزود: بر اساس پیشنهاد داده شده به هیئت نظارت بر کتاب می توانیم به برخی ناشرانی که در طول 30-40 سال گذشته کتاب های مفید زیادی را منتشر کرده اند و هیچ گاه از مسیر قانونی منحرف نشده اند یا تخلفی نداشته اند اجازه داده شود بدون اینکه هر روز بخواهند مراجعه کنند و از ما مجوز بگیرند بر اساس شورای بررسی کتاب خود انتشارات کتاب منتشر کنند.

وی گفت: همین طور در مورد برخی نهادهای شناخته شده ای که در بین آنها شخصیت های برجسته فرهنگی وجود دارد و آن ها خودشان عنایت ویژه ای به بررسی کتاب دارند و قانون را به خوبی می دانند تفویض اختیار شود تا کتاب هایی را که خودشان بررسی کرده اند و سالم تشخیص داده اند منتشر کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این موضوع پیشنهادی است از طرف این وزارتخانه که اگر هیات نظارت تصمیم بگیرد می توانیم این کار را انجام دهیم.

بخشی از آسیب ها ناشی از گسترش شبکه های اجتماعی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخشی از آسیب های کنونی جامعه به خاطر گسترش شبکه های اجتماعی است و تنها راه حل این آسیب ها تمسک جستن به قرآن و گسترش فعالیت های قرآنی است.

جنتی در سی و سومین جلسه کمیته توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی که اولین جلسه آن در دولت یازدهم بود با بیان اینکه برای عبور از فتنه ها باید به قرآن رجوع کرد افزود: خوشبختانه اقدامات خوبی در سه چهار سال اخیر در این زمینه صورت گرفته است و هر کدام از ما باید بر اساس وظیفه شرعی و نه اداری رسالت مان را نسبت به قرآن انجام دهیم.

وی با عذرخواهی از برگزار نشدن این جلسه در هفت ماه گذشته افزود: البته در جلسه شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی من فقط یک جلسه دعوت شدم و آن هم مصادف شد با جلسه رئیس جمهور که به هر حال من احساس خسارت می کنم.

جنتی با بیان اینکه جلسات مربوط به فعالیت های قرآنی باید بر اساس تقویم سال برگزار شود گفت: خیلی از کارهایی که صورت گرفته است مانند منشور قرآنی و اعتبارات اختصاص یافته و تشکیل معاونت قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر تلاش های آقای محمدی (رئیس شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی) است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن را بزرگترین گنجینه زندگی ساز بشر برشمرد و افزود: قرآن کلام خدا و منبعی برای هدایت بشریت است بنابراین هر قدر در این زمینه تلاش کنیم نتوانسته ایم رسالت مان را به درستی انجام دهیم.

جنتی با اشاره به اهتمام ویژه مسئولان عالی نظام به ویژه مقام معظم رهبری به مقوله قرآن و فعالیت های قرآنی گفت: دولت و شخص رئیس جمهور توجه ویژه ای به این امر دارند بنابراین مشکلات و تنگناهای مالی و بودجه ای حل می شود.

وی در ادامه ساختار و ترکیب کارگروه های قرآنی را مناسب عنوان کرد و گفت: این کارگروه ها شرح وظایف خوبی دارند اما مهم دنبال کردن با دقت و اهتمام برنامه ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: باید از نهادهای خارج از این مجموعه نیز بیشتر استفاده کنیم به عنوان مثال ما می توانیم در آیین نامه نهاد شهرداری را نیز برای شرکت در جلسات بگنجانیم.

جنتی در ادامه به جایگاه حکومت اسلامی برای گسترش فرهنگ قرآنی پرداخت و گفت: در گذشته بسیاری از فعالیت هایی که در مساجد انجام می شد توسط افرادی بود که متخلق به اخلاق قرآنی بودند و آلان نیز که دارای حکومت اسلامی هستیم این وظیفه سنگین را باید به خوبی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در زمینه قرآن و فعالیت های قرآنی سهمی دارد گفت: باید در کتاب ها، فعالیت های نمایشی و فیلم ها به مانند آنچه که در صدا و سیما در سریال ها دیده می شود از داستان های قرآنی استفاده کنیم تا بعد جهانی بیشتری داشته باشد.

جنتی همچنین به نقش قرآن در ارتباطات بین المللی اشاره کرد و گفت: با استفاده از فرهنگ قرآنی می توانیم یک سری از مشکلات را که در حال حاضر میان کشورهای اسلامی دیده می شود حل و فصل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه قرآن را یکی دیگر از فرصت های جذب مخاطب قرآنی برشمرد و گفت: امسال باید این نمایشگاه با کیفیت بالاتری برگزار شود.

جنتی همچنین با اشاره به نام گذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ افزود: در زمینه بودجه خیلی هم وضعیت ناامید کننده نیست چرا که هر کدام از دستگاه ها مانند صدا و سیما و وزارت ارشاد برای فعالیت های فرهنگی و در راس آن فعالیت های قرآنی بودجه جاری دارند ضمن اینکه در کنار آن از جاهای دیگر نیز می توانیم ردیف های برای قرآن اختصاص دهیم.

وی در پایان گفت: همه باید در زمینه فعالیت های قرآنی به صورت جهادی عمل کنیم.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.