محمدرضایی: «فاطمه جان کارهای داخل منزل و مدیریت خانواده با تو، انجام کارهای خارج از منزل و تهیه مایحتاج زندگی با من .» ...

 کانون خانواده با ابراز محبت و همدلی گرم می‌شود

این عبارات -نقل به مضمون- از کلام بلند و جانبخش امیر مؤمنان علی (ع) در نخستین روزهای زندگی مشترک با سرور بانوان جهان حضرت زهرا(س)استخراج شده است .
همچنین پیامبر گرامی اسلام(ص) در روزهای پس از ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س)از امیر المومنین(ع) پرسیدند: «علی جان؛فاطمه را در زندگی مشترکتان چگونه همسری یافتی ؟ آیا از او راضی هستی ؟وآن حضرت فرمودند : فاطمه بهترین یار و مددکار در طاعت پروردگار است، من از او رضایت کامل دارم...»و پیامبر(ص)، برای آنان دعاکردند.

 

آرامش موضوع اصلی خانواده
طبق فرمایشاترهبر معظم انقلاب در دیدار صدها نفر از زنان فرهیخته و نخبه، تشکیل یک مرکز عالی فرا قوه ای ضرورت دارد و باید باید با نگاهی نو و دقیق به زندگی سیده زنان عالم، خصلتهای برجسته ایشان نظیر تقوا، عفت، طهارت، مجاهدت، شوهرداری، فرزندداری، سیاست فهمی و حضور در مهمترین عرصه های حیات یک انسان را به معنای واقعی کلمه، الگو قرار داد و از ظرفیت عظیم زنان، به شکل صحیح و سالم در تکریم خانواده استفاده کرد.
کارشناسان سبک زندگی اسلامی در گفت و گو با قدس درپژوهشهای متعدد به این پرسش پاسخ داده‌اند که آیا فقط زن در قبال مرد وظایفی دارد و همسرداری برای زن صرفاً جهاد محسوب می‌شود یا عکس این قضیه هم ضرورت پیدا می‌کند و وظایفی هم برای مرد تعریف شده است؟
دکتر سیدنور الدین علیرضایی، روان‌شناس خانواده و عضوسابق هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره به گزارشگر ما می‌گوید: در اسلام همه کارها بر اساس همکاری و همدلی اعضا -بویژه زن و شوهر- بنا نهاده شده است و درتصمیم گیری ها وانجام کارها باید به گونه ای برنامه ریزی شود که در همه حوزه ها حضور مؤثر و برجسته زوجین بویژه خانم به عنوان بانوی خانواده احساس شود.
وی می‌افزاید: یک بانوی خانه دار اگر شبانه روز هم در منزل کار کند، باز هم مقداری از کارها لنگ می‌ماند- بخصوص در مواقع غیر عادی مانند مهمان داری-وشوهر عاقل و مهربان وقتی وارد منزل می‌شود، همسر خود را درک می‌کند و می‌داند که کارهای او بسیار انبوه و پر دامنه بوده و خسته است، بنابراین مقتضای محبت و صفای خانوادگی این است که در چنین مواقع به یاری همسرش بشتابد و هر کاری که از عهده اش ساخته است، انجام دهد.


خانه ای با عطر محبت، عشق، نشاط و شادابی
این کارشناس خانواده و سبک زندگی اسلامی تصریح می‌کند: یاری و همکاری با یکدیگر درامور خانواده سبب می‌شود کانون خانواده گرم باشد و رابطه زوجین و فرزندان از عطر محبت، عشق، نشاط، شادابی و لذت معنوی سرشار شود این در دستورات اسلامی و سیره امامان بخوبی نمایان است.
وی تصریح می‌کند: درست است در عرف اجتماعی و فرهنگ ما خانه داری بر عهده بانوان است و بیشتر این عزیزان نیز در این باره حرفی ندارند، اما باید توجه داشت اداره شایسته و بهینه یک منزل کار آسانی نیست و بایدمرد به عنوان شریک زندگی به یاری او بشتابد.


مختومه شدن پرونده های دادگاه خانواده
خانم زهرا نوذر پژوهشگر خانواده، کار آفرین نمونه کشوری و دارنده تقدیر نامه بین المللی در حوزه مدیریت -که یک شرکت موفق در حوزه تولید و مشاغل خانگی بر اساس محوریت خانواده- اداره می‌کند در این باره به گزارشگر ما می‌گوید: اصولا وظایف اداره منزل کار یک نفر نیست و اگر بخواهیم خروجی خوبی در بحث تربیت فرزندان، تأمین معیشت و تأمین آینده نسلی و شغلی فرزندان داشته باشیم حتما باید این وظیفه با همکاری زوجین مدیریت و اجرا شود و انجام وظایف مرد در قبال زن بر اساس دستورات اسلام می‌تواند بسیاری از نارسایی ها و اختلافهای موجود را کاهش داده و پرونده های دادگاه خانواده را مختومه کند.
وی می‌افزاید: بر اساس روایات متعدد،حضرت فاطمه (س)و حضرت علی (ع) کارهای منزل را (زمانی که هنوز فرزندی نداشتند) با هم تقسیم می‌کردند.
این پژوهشگر،مادر و همسر نمونه همچنین خاطرنشان می‌کند: این تقسیم کار با رهنمود رسول خدا (ص) انجام گرفت وایشان در روایتی فرموده اند: «برادرم جبرئیل از محبت فراوان مردان نسبت به همسر خبر می‌داد تا آنجا که گمان کردم برای شوهر جایز نیست به زنش حتی اُف هم بگوید.»


احساس محبت خود را به زبان بیاورید
حجت الاسلام دکتر جوادمرتضایی صابر، کارشناس مذهبی خانواده، نیز به گزارشگر ما می‌گوید: یکی از حقوق مرد برای تشکر از خانم خانه بیان احساس خوب دوستی هاست.
وی تأکید می‌کند: در روایات از معصومین(ع) داریم که زیبا سخن بگویید، تا پاسخ زیبا بشنوید و این زیبایی سبب قوام زندگی و گرم شدن کانون آن می‌شود، در همین ارتباط پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: این گفتار شوهر به همسرش که «من تو را دوست دارم» از قلب زن بیرون رفتنی نیست و در بهترین لحظات زندگی برای زن آهنگ ملایم مهرورزی است.


بازخوردی به نام وفاداری و محبت
به گفته مرتضایی صابر، بر اساس دستورهای اسلام، شوهر شایسته کسی است که جز با زبان محبت و تکریم با همسرش سخن نمی گوید و همواره از خزانه دلش، کلام زرّین و خوشایند و گفتار شفابخش و درمانگر جان و آرامشگر روان را برگزیده، در فضای سرشار از نشاط و آرامش تقدیم همسرش نماید و این هدیه بی گمان بازخوردی جز وفاداری و محبت در پی نخواهد داشت .
دکتر سودابه جودت، پژوهشگر خانواده،جامعه شناس و نویسنده کتابهای «سبک زندگی موفق» نیز در این باره به گزارشگر ما می‌گوید: در سبک زندگی مبتنی بر اسلام رابطه شوهر موفق و برتر با همسرش به گونه‌ای است که هرگز نسبت به او زبان تهدید، تنبیه، تحقیر و تخریب شخصیت ندارد و هر چه هست زبان محبت، صداقت و صمیمیت، ایثار و احسان، تشکر و سپاس و تأیید و تکریم است تا این بار ارزشی گرانبها در خانواده متبلور شود.


ازدواج برده گرفتن نیست
وی می‌افزاید: مردی که مدیر خانواده است باید بدین نکته توجه داشته باشد که زن نیز انسانی است مانند مرد و دارا ی خواسته ها و آرزوها و حق حیات و آزادی، بنا براین باید بداند زن گرفتن و ازدواج به معنای برده گرفتن نیست، بلکه به معنای انتخاب شریک در زندگی و یار و مونس و غمخوار گرفتن است.
وی می‌افزاید: بر این اساس و طبق فرهنگ کهن ایرانی، اسلامی مرد افزون بر رفع نیازهای اولیه و مایحتاج زندگی باید به خواسته های درونی و آرزوهای همسرش هم توجه داشته باشد و حداقل با درک شرایط برای رفع آنها اقدام کند و آن گونه نیست که مرد مالک مطلق زن باشد. زن نیز حقوقی بر گردن شوهر دارد که باید به شایستگی ادا شود.
دکتر جودت، در پایان تاکید می‌کند: مرد باید مانند باغبانی آگاه، دلسوز و مهربان با شیوه های صحیح مراقب جسم و روح همسرش باشدتا با حفظ شخصیت او آینده ای امیدبخش را برای خانواده به ارمغان آورند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.