قدس انلاین -الف.زمینی- در روزنامه های امروز به مانند روزهای قبل، بیشتر تیترها اقتصادی و مرتبط با فاز دوم هدفمندی یارانه ها بود. در این میان تیترهای سیاسی ای همچون تذکر به رئیس جمهور در مجلس نیز وجود داشت.

از "راستی آزمایی بدون بررسی حساب ها" و "اوج گرفتن دوباره دلار" تا "جدی تر شدن کاهش نرخ سود بانکی"


راستی آزمایی بدون بررسی حساب های بانکی؟!
روزنامه قدس: این روزنامه تیتر یک خود را به صحبت های آیت الله واعظ طبسی در جلسه هیات امنای آستان قدس رضوی اختصاص داده و نوشته است: "باید مبانی فرهنگی مان را در اقتصاد به کار بگیریم."
نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: اقتصاد بدون نگاه به فرهنگ به جایی نخواهد رسید.
روزنامه قدس همچنین در تیتری اقتصادی نیز از قول معاون وزیر اقتصاد نوشته است: "ورود دولت به حساب بانکی مردم منتفی شد"
روزنامه مردم سالاری در همین زمینه و از قول معاون وزیر اقتصاد نوشت: "راستی آزمایی بدون بررسی حساب های بانکی مردم"
دولت از آن بخش از مردم که درآمد کافی و مکفی دارند، درخواست کرده که داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند و بخش عمده‌ای از این گروه، متمدنانه این‌کار را کرده‌اند. اما متأسفانه، گروهی از کسانی که صاحب ثروت و مکنت‌اند می‌خواهند همچنان دستشان در کیسه‌ یارانه‌ها بماند و خودشان را در صف فقرا جا بزنند، این گروه بوق‌هایی هم برای تبلیغات و جوسازی دارند و دولت را نهیب می‌زنند که نباید اطلاعات ما را ببینی، برخی هم نادانسته این حرف‌ها را حتی در رسانه‌ها تکرار می‌کنند و به جای این که به دولت نهیب زنندکه باید از این ثروت‌های انباشته و درآمدهای انبوه، به درستی مالیات بگیرید و صرف رفاه اقشار متوسط به پایین کشور کنید، به دولت نهیب می‌زنند که باید به همین شیوه غلط ادامه دهید.
چنانچه بخواهد اشتباهات گذشته را اصلاح کند، به همان اندازه که به عقلانیت و تدبیر نیازمند است، به شجاعت و صلابت نیز احتیاج دارد.
***
سونامی تغییرات
روزنامه کیهان: این روزنامه با بررسی کارنامه 6 ماهه فرجی دانا تیتر زده است: "سونامی تغییرات در وزرات علوم!"
البته موضوع تغییرات تنها مربوط به وزارت علوم نمی شود و چند روز پیش نیز وزیر آموزش و پرورش از مجلس کارت زرد گرفت. فانی در صحن علنی مجلس گفته بود: " 65درصد مدیران آموزش و پرورش را تغییر دادم."
***
کاهش نرخ سود بانکی؟!
روزنامه هدف و اقتصاد: این روزها بحث کاهش نرخ های سود بانکی جدی شده است. این روزنامه از قول سیف تیتر یکی اینچنینی زده است: "بازنگری نرخ سود بانکی روی میز شورای پول و اعتبار"
روزنامه ابرار اقتصادی نیز تیتری در همین راستا زده است: "توافق بانک های خصوصی برای بازنگری در نرخ سود سپرده ها"
در حالی که پیش تر بانک مرکزی هر گونه افزایش نرخ سود را انکار می کرد، بالاخره پس از وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی نیز اقدام انجام شده توسط بانک ها مبنی بر افزایش نرخ سود را پذیرفته و اعلام کرده که بانک های پرداخت کننده نرخ سود بالا، به تدریج به این نتیجه خواهند رسید که رویکرد انتخاب شده، به صرفه و مصلحت اقتصادی آنها نخواهد بود.
رقابت بین بازار پول و سرمایه منجر به پدید آمدن شوک در بازار سرمایه شده که نه بورس و نه حتی بانک‌ها از این شرایط منتفع نیستند؛ چرا‌که نرخ تورم بنا به سیاست‌های دولت جدید در حال کاهش و حدود 20 تا 25 درصد پیش‌بینی می‌شود، بنابراین افزایش نرخ سود بانکی که منجر به افزایش نرخ تسهیلات نیز می‌شود تناسبی با تقاضای واقعی پول ندارد وبه نظر نمی‌رسد که فضای اقتصادی با این تغییر به هزینه‌های واقعی نزدیک شود.
افزایش نرخ بهره، سود مورد انتظار سرمایه‌گذاران در بورس را افزایش داده و در نتیجه افت بازار را سبب شده است.
کارشناسان معتقدند این روند برای خود بانک‌ها هم در بلندمدت مفید به نظر نمی‌رسد؛ چراکه در شرایطی نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از نرخ سود سپرده‌های بلندمدت پیش افتاده که در شرایط رکود اقتصادی حاکم با اینکه خوش‌بینی‌ها بازار‌ها را درنوردیده اما در کلان اقتصاد اتفاق خاصی رخ نداده و مشخص نیست که بانک‌ها در شرایط فعلی از اعطای وام‌های صنعتی بهره کافی را می‌برند یا خیر. این در حالی است که شرایط سفته بازی برای بانک‌ها در بازار ارز و سکه نیز همانند سال‌های قبل مهیا نیست.
***
اوج گرفتن دوباره ارز
روزنامه همشهری: این روزنامه دو تیتر قابل توجه دارد. "صعود طلاق، سقوط ازدواج" و "چرا ارز دوباره اوج گرفت؟"
شاپور محمودی معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: نرخ ارز ممکن است که نوساناتی داشته باشد اما هدف دولت نزدیک کردن نرخ دلار در بازار آزاد با نرخ دلار در بودجه است، به هر حال این نوسانات ارزی کوتاه‌مدت است.
رئیس‌کل بانک مرکزی هم چند روز پیش این روند را مقطعی دانست و بازگشت نرخ‌ها به وضعیت سابق را برای آینده نزدیک پیش‌بینی کرد.
بهاءالدین حسینی هاشمی کارشناس مسائل بانکی بر این باور است که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه سوخت، اجرای فاز دوم هدفمندی ‌یارانه‌ها و همچنین نگرانی‌ها از توافق ژنو و ابهامات ایجاد شده درباره لغو تحریم‌ها و آزادسازی پول‌های ایران جزو عوامل روانی مهم در نوسانات بازار ارز طی روزهای اخیر به‌حساب می‌آید.
***
شایعه پراکنی و حاشیه سازی؟! یا تذکری قانونی؟!
روزنامه ایران: این روزنامه با بیان اینکه حامیان دولت سابق به اتهام زنی علیه رئیس جمهور متوسل شده اند، تیتر یک زد: "شایعه پراکنی از تریبون مجلس"
اعتماد نیز در این خصوص با آوردن قسمتی از صحبت های روح الله حسینیان تیتر یک زد: "حمله به روحانی"
آرمان نیز در این خصوص نوشت: "حاشیه سازی از یک جشن زنانه"
کیهان نیز در این باره نوشت: "تذکر به روحانی درباره ضیافت اشرافی کاخ سعدآباد"
***
دست نگه دارید!
روزنامه قانون: این روزنامه از توصیه کارشناسان به دولت درباره اجرای فاز دوم هدفمندی نوشته است و در تیتر یکش نوشته است: "دست نگه دارید!"
گفتنی است اسدالله عسگراولادی نیز چند روز پیش با اشاره به بالارفتن روزانه نرخ ارز در بازار گفته بود: همزمانی این رویداد با تصمیم دولت برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها به طور قطع، مشکلات اقتصادی و رکود را بیشتر خواهد کرد. اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها در شرایط فعلی تورم‌زا است و دولت باید اجرای آن را برای یکسال به تعویق اندازد.
یکی از جامعه شناسان نیز در گفت و گو با روزنامه قانون احتکار بنزین را نشانه ناامنی اقتصادی دانسته است.
گفتنی است دیروز همزمان با اوج گیری متوسط مصرف روزانه بنزین ایران به ۱۰۰ میلیون لیتر، رئیس انجمن جایگاه داران سوخت نسبت به ذخیره سازی بنزین در منازل مردم هشدار داد و اعلام کرد: امکان عرضه بنزین با قیمت لیتری بیش از ۹۹۹ تومان در جایگاه‌های سوخت کشور وجود ندارد.
***
بی اعتمادی یا نیاز؟!
روزنامه هفت صبح: این روزنامه با اعلام این خبر که 43میلیون نفر درآمد ماهانه خود را کمتر از 600هزار تومان ذکر کرده اند. تیتر یک زد: "71 میلیون نفر یارانه می خواهند."
روزنامه وطن امروز نیز با بیان اینکه دولت شکست در طرح "نه به یارانه" را گردن دیگران می اندازد، تیتر زده است: "تاخیر در اعلام آمار ثبت نام یارانه"
البته کارشناسان اقتصادی در گفت و گویی با روزنامه آرمان علت ثبت نام مردم را نیاز مردم اعلام کرده اند، نه بی اعتمادی آنها.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.