قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی:‌ همه ما تمایل داریم پوستی شاداب تر و ظاهری جوان تر نسبت به سن واقعی خود داشته باشیم، در حالی که پوست نیز مانند دیگر اندام ها پیر می شود. گرچه معمولا انواع محصولات آرایشی نخستین انتخاب است اما باید دقت داشت که رعایت برخی نکات ساده در زندگی روزمره می تواند تا حد قابل توجهی مانع از تشدید این مشکل شود.

اگز می خواهید پوستی جوان داشته باشید این توصیه ها را به کار برید!

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ با گذشت زمان، سلول های پوستی با سرعت کندتری احیا می شوند که همین مسئله به خاطر تجمع سلول های مرده موجب ضخامت اپیدرم پوست می شود. فیبرهای کلاژن عملکرد صحیحی ندارند،‌ غدد عرقی تحلیل رفته و در نتیجه رطوبت رسانی کمتر می شود. در این صورت است که چین و چروک ها به تدریج ظاهر شده و پوست شل می شود.
مهم ترین علل پیر شدن پوست بیشتر از آنکه به سن مربوط باشد به تاثیرات نور خورشید و به خصوص اشعه های UVA بر می گردد. نشانه های آن که روی صورت و دست ها ظاهر می شود این نکته را به خوبی ثابت می کند. تاثیرات سوء دائمی نور خورشید بر پوست علاوه بر اینکه ظاهر پوست را خراب می کند به لایه های عمقی تر نیز آسیب می رساند که اکسیداسیون را در پی دارد. متاسفانه تاثیر منفی نور خورشید از کودکی به تدریج جمع می شود.
علاوه بر خشکی که یکی از علائم پیر شدن پوست است، دیگر نشانه های آن عبارتند از:
- چین و چروک
- کاهش حالت کشسانی و انعطاف پذیری
- بروز لکه های قهوه ای ( این لکه ها هیچ خطری ندارند)
- زمینه مساعد برای ایجاد لخته های خون به خصوص پشت دست ها و ساعد.
گرچه می توان با اعمال بعضی روش ها روند پیر شدن پوست را کندتر کرد اما بازگشت آن به حالت اول و یا توقف غیر ممکن است. سرعت پیر شدن پوست در وهله اول به وراثت و سپس به سبک زندگی برمی گردد. افرادی که پوست روشن دارند، آسیب پذیری بیشتری نسبت به اشعه های فرابنفش دارند و در نتیجه مستعد پیر شدن پوست هستند. سیگار کشیدن را نیز عامل مهم دیگری در بروز زود هنگام این مشکل دانست.
پیشگیری
- محافظت از پوست در برابر اشعه های خورشید با لباس های مناسب و کرم ضد آفتاب. بسیاری از این کرم ها از پوست در برابر اشعه های UVB محافظت نمی کنند و تنها مانع از اشعه های UVA می شوند. محصولاتی حاوی اکسید روی و اکسید تیتان ارجحیت دارند. باید همیشه این محافظت پوستی انجام شود زیرا حدود 80% قرار گرفتن در معرض خورشید در زمان های کوتاه اتفاق می افتد.
- دوری از سیگار.
- مراقبت خوب از پوست. پوست صورت را دو بار در روز با صابون ملایم یا کرم پاک کننده تمیز کنید. با ضربه های آرام و بدون کشیدن حوله آن را خشک کنید و سپس کرم مرطوب کننده بزنید.
- تغذیه صحیح. برنامه غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات و روغن زیتون اثرات کسیداسیون را کاهش می دهد.
- ورزش. انجام تمرینات جسمانی سبب جریان خون بهتر می شود که برای محافظت پوست ضروری است.
منبع:‌www.Passportsante.fr


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 1
    ممنون خوب بود
  • انسيه IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    بد نبود