قدس انلاین-قاانی:افزایش 50درصدی فروش ریتالین درشبهای نزدیک به امتحان دانش اموزان ودانشجویان درچندساله اخیربهزنگ خطری جدی تبدیل شده بطوریکه فروش بدون نسخه این دارو در حال حاضر ممنوع می باشد.

افزایش فروش قرص دوپینگ شبهای امتحان/ریتالین درکناردفتروکتاب دانش آموزان ودانشجویان!

به گزارش قدس انلاین و بسیارند افرادی که بهترین راه حل و شاید تنها راه حل را بیدارماندن در شب‌های امتحان می‌یابند چون خواندن دروس در طول امتحان را رها کرده اند و به امید شب امتحان به کارهای دیگر ‌پرداخته‌اند.
متأسفانه یکی از راه‌هایی که این افراد برای بیدارماندن در شب‌های امتحان استفاده می‌کنند استفاده از قرص‌های روانگردانی مانند آمفتامین‌ها و به خصوص ریتالین است که به گفته متخصصان عوارض زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند که اولین عارضه آن از دست دادن تمرکز در سر جلسه امتحان در فردای آن شب است.
*افزایش50 درصد فروش ریتالین

امروزدکتر علیرضا جزینی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درنشست صیانت و توانمندسازی زنان و خانواده در برابر آسیب‌های اجتماعی مقابله با مواد مخدر را یکی از فعالیت‌های مهم این ستاد برشمرد و گفت: این فعالیت به طور کل، قدمتی صد ساله در کشور دارد اما توجه به حوزه کاهش تقاضای مواد مخدر، برابر مطالعات انجام شده سابقه‌ای 10 یا 12 ساله دارد.

وی با بیان اینکه خانه‌های مجردی خطر ابتلا به اعتیاد را افزایش می‌دهند، گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته بیشترین آمار معتادان از همین خانه‌های مجردی است.

وی همچنین گفت: طبق شیوع‌شناسی صورت گرفته در سال 90، چهار دهم درصد از دانش‌آموزان در سنین 16 و 17 یک بار ماده محرک شیشه را برای موفقیت در امتحانات خود استفاده کرده‌اند و امسال نیز شیوع‌شناسی در بین دانش‌آموزان انجام خواهد شد.

قائم مقام دبیرکل ستاد بیان داشت: شب‌های امتحان نزدیک است و برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان به خاطر تبلیغات غلط و از روی ناآگاهی برای تقویت حافظه و شب بیداری از ریتالین استفاده می‌کنند، در شب‌های امتحان، فروش ریتالین 50 درصد افزایش می‌یابد.
*ریتالین چیست وچکار می کند؟

متیل فنیدیت «(MPH) با نام تجاری «ریتالین» توسط کمپانی داروسازی «نوارتین» در سال 1954 به بازار دارویی دنیا عرضه شد. در ابتدا قرار بود این دارو برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن استفاده شود؛ اما بتدریج با پیشرفت علم و تجربه های گوناگون مشخص شد می توان از این دارو در درمان کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی و کم توجهی هستند (ADHD) نیز استفاده کرد. در ابتدا تمام ماجرا از کالجهای آمریکایی و استرالیایی شروع شد. قرص «ریتالین» خواصی شبیه آمفتامین (همان قرصی که به اکستازی مشهور است) دارد. آمفتامین ها گروهی از داروها هستند که از نظر ساختمانی با ناقل های عصبی نوراپی نفرین، اپی نفرین و دوپامین مربوطند و به نام «داروهای مقلد سمپاتیک» یا «محرک سیستم عصبی مرکزی» نیز معروفند. آمفتامین ها معمولاً به شکل پودر سفیدرنگ و گاهی سفید متمایل به قهوه ای روشن یا سفید چرک مشاهده می شوند.

چه کسانی این مواد را مصرف می کنند؟

آمفتامین (ریتالین) اغلب برای بهبود کارآیی، کاهش خواب و ایجاد سرخوشی مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل متأسفانه این ماده به عنوان تقو یت کننده حافظه و تسهیل کننده یادگیری توسط دانشجویان و جوانان در موقع امتحانات و همچنین توسط رانندگان کامیون که خواهان بیداری و توجه طولانی مدت هستند مورد سوء مصرف قرار می گیرد. همچنین به علت اینکه آمفتامین باعث بی اشتهایی می شود برخی افراد از انواع آن به صورت خودسرانه در درمان چاقی استفاده می کنند.

اثرات مصرف :

از آنجا که ریتالین دارویی است که توسط پزشکان تجویز می شود، مصرف کنندگان تصور می کنند این قرص ها بی خطرند و آن «بدنامی» مواد مخدر را ندارند. در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد. پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می کنند ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت تر و پیچیده تر از کراک، هروئین و سایر مواد مخدر است. استفاده محدود و کنترل شده ریتالین باعث عادت کردن بدن مصرف کننده به دوزهای پایین و در نتیجه ایجاد علاقه فرد به استفاده از دوزهای بالاتر و حتی مصرف داروهای سنگین تر و خطرناک تر می شود.

*عوارض مصرف مقادیر زیاد ریتالین:
1. از دست دادن اشتها و سوء تغذیه و کاهش وزن
2. لرزش و پرش عضلات
3. تب، تشنج و سردرد
4. نامنظم شدن ضربان قلب و تنفس که در مواردی می تواند به شکل خطرناکی ادامه پیدا کند
5. تکرار حرکات و اعمال بی هدف
6. بروز حالت های پارانویید(سوء ظن)، توهم و هذیان
7. ضایعات پوستی مزمن و احساس حرکت و جنبش حشرات در زیر پوست
8. خود کشی و مرگ (تاکنون در چند مورد سوء مصرف ریتالین منجر به مرگ شده است.)

*مصرف ریتالین موجب از دست‌دادن تمرکز هنگام امتحان می‌شود

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصان داخلی می‌گوید: مصرف ریتالین در شب امتحان موجب ازدست‌دادن تمرکز و خواب‌آلودگی هنگام امتحان می‌شود و مطمئناً این افراد امتحان خوبی را نخواهند داد.

وی می‌افزاید: ریتالین موجب می‌شود فعالیت مغز بیشتر شود و حالت خواب‌آلودگی کمتر شود اما پس از آنکه اثر این دارو از بین رفت حالت گیجی، بی‌حواسی و اختلال تفکر در فرد ایجاد می‌شود و بیشتر افرادی که در شب امتحان از این ماده استفاده می‌کنند در هنگام امتحان تمرکز لازم را نخواهند داشت.

خسرونیا همچنین اضافه می‌کند: ریتالین باعث بی‌خوابی طبیعی نمی‌شود. این ماده مانند دارو اثر می‌کند و پس از اینکه اثر آن از بین رفت عوارض آن آغاز می‌شود. اگر از این دارو به مقدار زیادی استفاده شود مانند افرادی که به شیشه و مواد دیگری معتاد هستند موجب تحریک اعصاب، استرس، عصبانی‌شدن، اضطراب و گاهی اوقات موجب اختلال دستگاه گوارش و مغز و اعصاب می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.