با وجود هماهنگی "صندوق بین‌المللی پول" با ایالات متحده آمریکا، غلبۀ جهانی "دلار" بر اقتصاد دنیا به زودی دگرگون خواهد شد.

کدام واحد پول، جای خود را به "دلار آمریکا" خواهد داد؟

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان "راینر زومر" (Rainer Sommer) روز سه‌شنبه 22 آوریل 2014 (2 اردیبهشت 93) در مقاله‌ای با عنوان "پایان هژمونی دلار" که در خبرگزاری آلمانی "تله پولیس" منتشر شد نوشت که با وجود هماهنگی صندوق بین‌المللی پول با آمریکا، غلبۀ جهانی "دلار" بر اقتصاد به زودی دگرگون خواهد شد.

در این مقاله آمده است:

حدود سه هفته پیش مسئول اقتصادی گروه "بریکس" (BRICS) شامل پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی خطاب به ایالات متحده گفت که مدیریت گروه "جی- بیست" باید به یک اندازه بر عهده تمام کشورهای عضو این گروه باشد و نه اینکه فقط بخواهد تحت سلطه یکی از آن‌ها باشد.

 امروز برهه‌ای حساس در تاریخ پولی جهان است و ممکن است سیستم ارز دنیا با تغییرات اساسی مواجه شود. پیش‌بینی می‌شود یک سیستم ارزی جدید ظهور کند و به "هژمونی دلار" که بعد از جنگ جهانی دوم بدون هیچگونه پشتوانه طلا (Fiat-Money-System) بر ارز دنیا مسلط شد، پایان بخشد.

اگرچه ممکن است سیستم اقتصاد غربی "فیات" راضی به این تغییر شود، اما از آنجایی که این تصمیم‌گیری منجر به خلع قدرت ایالات متحده در "صندوق بین‌المللی پول" (IMF) خواهد شد، احتمالاً جنجال‌های بازدارنده‌ای میان اعضاء در پیش است. در سال 2010 کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول، برای انجام برخی اصلاحات در این مجموعه با یکدیگر توافق کرده بودند.

 به موجب این اصلاحات می‌بایست مقدار سرمایه‌های ثبت‌شده و ظرفیت‌های سهام که همگی به صندوق بین‌المللی پول بستگی دارند، تا 737 میلیارد دلار افزایش یابد. نهایتاً در پی افزایش سرمایه، شش درصدِ حق رأی کشورهای صنعتی به بازارهای نوظهور انتقال می‌یابد.

البته این تصمیم همچنان منتظر تأیید جمهوری‌‌خواهان ایالات متحده آمریکاست و آنان به هیچ وجه مایل نیستند بودجه‌ای را که "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا بلوکه کرده بود، به عنوان سهم واشنگتن در اختیار صندوق قرار دهند.

در نتیجه نه تنها اصلاحات، هیچ تغییری در سیطره رسمی آمریکا ایجاد نکرد بلکه آمریکا در گذشته با دارابودن نرخ 42 میلیارد و 100 میلیون دلار از حق ویژه صندوق ذخایر ارزی برخوردار بود و در حال حاضر با 65 میلیارد دلار افزایشِ حدود 18 درصدی حق رأی، حق وتو را نیز در دست گرفته است. لازم به ذکر است گرفتن مهم‌ترین تصمیمات در صندوق بین‌المللی پول، نیازمند کسب حداقل 85% آراء اعضاست.

حدود 76% از آراء موجود یعنی بیش از سه چهارم اعضاء (144 از 188 کشور) به این اصلاحات رأی مثبت داده‌اند، ولی با این وجود به خاطر عدم رأی ایالات متحده، این اصلاحات اجرایی نشده است.

خبرگزاری "تله پولیس" در ادامه می‌افزاید:

چین بعد از ایالات متحده و ژاپن، سومین کشور بزرگ صندوق است و برزیل، روسیه و هند نیز در رده 10 کشور نخست جای دارند. آمریکا و کشورهای اروپای غربی تمام این روند معیوب را ایجاد کردند که مبادا اصلاحات، به ضررشان تمام شود. با این حال مثلاً امتیاز کشور آلمان از حدود 6 به 5 درصد کاهش یافته و اکنون در ردۀ چهارم قرار دارد، البته این کشور همچنان مدیریت اجرایی صندوق بین‌المللی پول را به عهده دارد. در مقابل، امتیاز ایالات متحده با 17% افزایش به مجموع 70 میلیارد دلار رسیده است.

"تله پولیس" با بیان این واقعیت که گروه "جی بیست" مدافع "صندوق بین‌المللی پول" و "بانک جهانی" است و تهدیدی برای دلار آمریکا به شمار می‌آید، ‌ادامه داد:

از روزی که مشخص شد روسیه در نظر دارد تبادلات گازی با اوکراین، از محل صندوق بین‌المللی پول پرداخت شود، تنها کشوری که در نشست آغازین امسال، ساز مخالف زد و مدتی بعد نیز جلوی اصلاحات ایستاد، ایالات متحده آمریکا بود. وگرنه سایر کشورهای "جی بیست" متفق‌القول بر این عقیده بودند که صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، دقیقاً همان مؤسساتی بوده و هستند که باید در مواقع مواجه کشورها با چالش‌های اقتصادی، به آنان حمایت مالی و مشورتی ارائه نمایند؛ اوکراین یک نمونه از همین مصداق است.

 حال وزیران و رؤسای بانک‌های مرکزی، در حالی که به شدت از این معطلی آمریکا ناراضی‌اند، اصرار دارند که ایالات متحده هر چه زودتر طرح اصلاحات را به تصویب برساند. آنان آمریکا را تهدید کرده‌اند که اگر تصویب اصلاحات، تا پایان سال صورت نگیرد، ما از صندوق بین‌المللی پول می‌خواهیم که بی‌اعتنا به آمریکا، به راه خود ادامه دهد و هر اقدامی برای پیشبرد مراحل بعدی لازم است انجام دهد.

اکنون کشورهای "بریکس" همانند کشورهای حوزه اتحادیه اروپا از دو برابر حق رأی آمریکا برخوردارند و مجموعاً حائز دو سوم اکثریت آراء در صندوق بین‌المللی پول هستند. لذا تنها راه تاریکی که برای آمریکا می‌ماند این است که حداقل متحدانی برای خود دست و پا کند تا بتواند امتناع خود را قوت ببخشد.

این خبرگزاری آلمانی همچنین پیش‌بینی کرد:

اگر اصلاحات فوق در صندوق بین‌المللی پول، بدون تأیید آمریکا هم رخ دهد، امکان اینکه بتوان آن‌ها را به حالت اولیه بازگرداند تقریباً محال است و آمریکا مجبور است ضرر و زیان را بر دوش اقتصاد خویش تحمل کند. در این صورت کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی (بریکس) سعی می‌کنند تمرکز صندوق بین‌المللی را به جای ایالات متحده، بر کشورهای در حال توسعه قرار دهند. هرچه آمریکا در امضای مصوبه تعلّل بیشتری کند، گزینه‌های بیشتر و بهتری روی میز صندوق بین‌المللی پول بررسی خواهد شد.

واقعیت آن است که آمریکا بعد از فروپاشی نظام "برتن وودز" (Bretton-Woods-System) می‌توانست دلارهای کاغذی خود را بدون هرگونه محدودیت‌های سازمانی به اقصی نقاط دنیا صادر کند. اما زوال آرمان‌های اقتصادی نئولیبرالیسم موجب شد تا از یک طرف قدرت بازارهای نوظهورِ صندوق بین‌المللی پول، برای مهار آتش بحران در کشورهای عضو بسیار کاهش بیابد و از طرف دیگر در سایر زمینه‌ها بسیار قدرتمند شود. بنابراین ارز جدید جهانی در راه است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.