گروه اقتصادی- خوش قلم - بررسی ها نشان می دهد موج جدید نقدینگی باوجود رکود دربرخی از بازارها وتداوم کاهش 20درصدی قیمت دلار وهمچنین کاهش 30 درصدی نرخ سکه طی دوسال اخیر راهی بورس خواهد شد.<BR>

 دلار وسکه به زانو درآمدند

بنابراین گزارش طی یکسال گذشته روند حرکتی قیمت دلار و سکه نزولی بوده است. قیمت ها در مقایسه با سال گذشته هم کاهش قابل توجهی را تجربه کرده اند به طوری که سکه و دلار از لیست بازارهای مالی سرمایه گذاری خارج شده اند. دراین باره قیمت دلار 20 درصد درمقایسه با دو سال گذشته کاهش داشته است. با این حال از بازارهای جهانی نیز خبر می رسد که بیشترین پیش بینی ها حول کاهش قیمت دلار می چرخد. طبق گزارش خبرانلاین دارندگان سکه حتی در هفته گذشته حدود نیم درصد از ارزش دارایی خود به دلیل کاهش قیمت سکه از دست دادند تا به مانند هفته ماقبل زیان کرده باشند. در طول دو هفته گذشته حدود 1.5 درصد از ارزش سکه کاسته شده است.قیمت سکه نیز طی دوسال گذشته 30 درصد کاهش پیداکرده است .
بررسی های آماری نشان می دهد تعداد بازارهای سرمایه گذاری برای شهروندان با سرمایه های اندک به شدت کاهش یافته است. از سوی دیگر دربازار مسکن نیز امکان حضور برای سرمایه گذاری وجود ندارد چراکه روند قیمت گذاری ها در بازار مسکن نزولی است. همچنین نقدینگی مورد نیاز برای حضور در بازار مسکن از دسترس سرمایه گذاران خرد خارج شده است.
در همین حال میزان بازدهی در بازار دلار به عدد صفر رسید. این وضعیت هرچند برای سرمایه گذاران مطلوب نبود ولی حداقل طیف فعالان اقتصادی را به شدت خوشحال کرد چراکه آنها به ایجاد ثبات در این بازار امیدوار شده اند. یکی از اصلی ترین خواسته های تولیدکنندگان از دولت، ایجاد ثبات در بازار دلار بوده است.
در این رابطه قیمت دلار انتهای هفته گذشته 3 هزار و 140 تومان بود. در طول هفته نوسانات جزئی در نرخ انواع ارز رخ داد که فعالان بازار آن را ناشی از عرضه و تقاضای روزانه بازار می دانند. بنابراین دلار به 3 هزار و 115 تومان هم رسید اما در نهایت در همان قیمت 3 هزار و 140 تومان به کار خود پایان داد تا بازدهی صفر درصدی را برای سرمایه گذران این بازار رقم زده باشد هرچند که عدم سوددهی در سرمایه گذاری حداقل زیانی معادل نرخ سود بانکی آن برای سرمایه گذار رقم زده است. بر این اساس کسانی که بخشی از دارایی خود را با دلار نگهداری می کنند، نه زیان دیدند و نه به ارزش دارایی شان افزوده شد. وضعیت در بازار سکه هم چندان متفاوت نبود. سکه تمام بهار آزادی در انتهای دو هفته گذشته قیمتی در حدود 956 هزار تومان داشت اما آخرین روز هفته بهای 951 هزار تومانی برای این نوع سکه رقم خورد. در طول این هفته بهای طلا در بازارهای جهانی از یک هزار و 311 دلار ابتدا به یک هزار و 314 دلار افزایش یافت و در نهایت به یک هزار و 297 دلار رسید تا دقیقا به نرخ مدت مشابه هفته گذشته بازگشته باشد.
کاهش 5 هزار تومانی قیمت سکه در طول هفته گذشته موجب زیان دارندگان سکه و سرمایه گذاران در این بازار شد.
در صورتی که معادلات سیاسی ایران بخصوص در حوزه بین الملل به همین شکل پیش برود، امکان رشد قیمت چندانی برای دلار و سکه وجود ندارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.