گروه جامعه / محبوبه علی پور - «مردم این روز‌ها به دنبال خوشگلی زندگی هستند نه خوشمزگی آن». دکتر علیرضا نبی، با بیان این مطلب در سلسله نشستهای آموزش مهارت زندگی و خانواده که به همت اندیشکده روزنامه قدس و ناجا برگزار شد، گفت: ...

 خوشمزگی زندگی مهمتر از خوشگلی آن است

در روزگاری نه چندان دور خانواده‌ها به دنبال خوشمزگی زندگی بودند. خوشمزگی زندگی نیز روابط صمیمی و مؤثر بین افراد بود، چنانکه در خاطرات کودکی همنسلان ما به وضوح به یاد داریم در ماه رمضان بسیاری از سفره‌های افطاری حاصل مرحمتی همسایگان به یکدیگر بود. اما امروزه شاهدیم اگر یکی به دنبال آدرس و نشانه‌ای باشد همواره از همسایه‌ها می‌شنویم که ما این فرد را نمی‌شناسیم!


همسرداری شاهانه
این مشاور خانواده با تأکید بر فرزندپروری به عنوان ثمره ماندگار تعامل همسران با یکدیگر ادامه داد: امروزه والدین بسیاری به دنبال خوشگل کردن زندگی فرزندان هستند، بنابراین سعی دارند زندگی آنها را با انواع برند‌ها و مارکها زیبا کنند، اما این والدین به خوشمزگی در رابطه و زندگی فرزندان توجهی ندارند. درحالی که با هرباور و تخصص علمی می‌توان ثابت کرد مزه دستپخت مادر و کدبانوی خانواده که با چهار قل تهیه شده با طعم غذای مجلل بیرون تفاوت می‌کند.
دکتر نبی در ادامه به نقش کیفی پدر‌ها درخانه اشاره کرد و افزود: پدر اگر در محیط شغلی مدیر، رئیس و سردار است و ده‌ها مرئوس به او خدمت و احترام می‌کنند در جمع خانواده باید پدر و همسر باشد و به اعضا خدمت بدهد.
وی با تأکید بر اینکه ادب خرجی ندارد، اما با آن می‌توان نعمتها وفرصتهای بسیاری را فراهم کرد؛ ادامه داد: چنانچه درخانواده‌ای اعضا نقش خود را به درستی ایفا کنند، مادر ملکه و پدر امپراتور محسوب می‌شود. بدین ترتیب در این خانواده همسران بالحن توهین وتحقیر آمیزی با یکدیگر گفت‌وگو نمی‌کنند. فرزندان نیز می‌آموزند جایگاه برتری را برای والدین قایل شده و به آنها احترام کنند. اما در خانه‌ای که پدرهنر مهروزی و تکریم مادر را نمی‌داند و نشان نمی‌دهد؛ نمی‌تواند از فرزندان انتظارداشته باشد با مادر خود احترام‌آمیز برخورد کنند.


ظاهر فریبنده و باطن فرساینده
در این نشست حجت الاسلا م سید محمدعلی حسینی زهان با تأکید بر ضرورت آموزش مهارتهای زندگی در جامعه مدرن بشری گفت: زندگی شهرنشینی با وجود ظاهر جذابش که همه ما را فریفته خود کرده ، باطن پررنج و پر استرسی دارد که بزرگتر‌ها وگذشتگان ما بسیاری از آنها را تجربه نکردند، زیرا بسیاری از استرسهایی که امروزه، ما در زندگی می‌بینیم، ندیده‌اند. شاید به دلیل همین مساله آنها زندگی آرامتر و صمیمی‌تر داشته و آمار طلاق و آسیبهای خانوادگی آنها چشمگیر نبود. این مشاورخانواده افزود: ما شهرنشینان گرچه ابزار وامکانات رفاهی متعددی دراختیار داریم، اما درعین حال تحت فشارهای بی‌شماری هستیم. ازاین رو ناگزیریم با آموزش مهارتهای زندگی توان مدیریت این استرسها و فشار‌ها را کسب کنیم.


نا آگاهی، ناسپاسی است
حسینی زهان، کار‌شناس دینی اضافه کرد: امروزه منابع معرفتی و تخصصی برای داشتن زندگی مطلوب بسیار است و اگر فردی از این منابع استفاده نکند، ناسپاسی است، زیرا این منابع می‌تواند ما را به هدف ارزشمند زندگی که‌‌ همان آرامش است، برساند. برای رسیدن به این هدف نیز گروههای دینی می‌توانند منابع معتبری را برای داشتن زندگی سالم و آرام از میان آثار اخلاقی و عرفانی موجود به دست بیاورند. همچنین علاقه‌مندان به منابع روان‌شناسی نوین به دلیل کثرت این منابع در جامعه به سهولت این منابع را در اختیاردارند. بنابراین برای تمام سلیقه‌ها و گروه‌ها فرصت آموزش و آشنایی با مفاهیم و محتوای مطلوب یک زندگی در دسترس است.
وی تأکید می‌کرد: در بررسی‌های کلینیکهای مشاوره می‌توان دریافت بسیاری از کشمکش‌ها پیامد دو مساله است، یا زاویه دید غلط است و یا منطق نادرست است، بنابراین یا به دلیل شناخت نامناسب، به آن حادثه و مساله نادرست نگاه می‌کند و یا اینکه زبان و ابزاری که برای واکنش به کار می‌گیرد؛ مناسب نیست. بدین‌ترتیب در انتخاب محتواهای به دست آمده و تحلیل ذهنی آنها باید فیلترهای متعددی قرار دهید تا به آرامش برسید. از این رو شاهدیم افراد بزرگ در زندگی خود آرام هستند، زیرا این افراد توانسته‌اند زاویه دید و منطق زندگی خود را تقویت کنند و توان مدیریت زندگی را دارند.


منبر‌ها آموزش مهارت زندگی را جدی بگیرند
در حاشیه این دوره آموزش مهارت زندگی، به سراغ تنی چند از میهمانان رفتیم و ازدستاوردهای این جلسات پرسیدیم. مریم شریکیان که در تمام جلسات نشست مهارت زندگی شرکت کرده با تأکید بر ضرورت این‌گونه جلسات گفت: در این نشست‌ها متخصصان صاحب نام به مسایل اساسی زندگی توجه کرده‌اند. از این رو برای من و خانواده‌ام این مطالب اثرگذار بوده است، زیرا اغلب خانواده‌های ایرانی در مسایلی مانند نحوه ارتباط با دیگران و بیان احساسات خود دچار مشکل هستند. به دلیل همین تاثیرگذاری دیگران را نیز تشویق کردم در این جلسات شرکت کنند که موفق شدم حدود 15 نفر را با این دوره آشنا کنم.
وی با بیان اینکه برادر و شوهرخواهرم نیز در این جلسات شرکت می‌کنند، گفت: لوح فشرده این برنامه‌ها را برای همسرم تهیه کردم، چون زمان این برنامه‌ها با ساعت کاری وی تداخل دارد. به نظرم اگر این‌گونه آموزشها در ساعتهای مختلف برگزار شود، گروه بیشتری از آن بهره می‌برند. به هرحال بیان این صحبتها در تلویزیون گرچه فراوان است، اما چون ارتباط یک سویه است و بیننده مرتب درگیر امور زندگی است انسجام کافی و مؤثری ندارد.
وی با 25 سال سابقه زندگی مشترک اضافه کرد: من سه فرزند دارم که دخترم در آستانه ازدواج است. در این سلسله برنامه‌ها ضمن اینکه فرزندانم با مسایل و مهارتهای زندگی آشنا شدند، فرصت پیدا کردند با کار‌شناسان نیز آشنا شده و حتی پس از این جلسات با آنها مرتبط شوند. به نظرم این ارتباط‌ها می‌تواند مشکلات آنها را در زندگی کاهش بدهد.
شریکیان با تأکید بر نقش منبر‌ها در کاهش مشکلات خانوادگی و اجتماعی افزود: به دلیل سبک زندگی دینی، بسیاری از افراد بخصوص بانوان؛ ترجیح می‌دهند پای منبر‌ها بنشینند و از سخنان واعظان بهره ببرند، به طوری که شاهدم در جمع خانوادگی و اطرافیان خودم بانوان بسیاری بیش از 7-8 ساعت درماه را به جلسات روضه خوانی می‌روند. به نظرم چنانچه برنامه جدی برای آموزش مهارت زندگی توسط سخنرانان دینی و وعاظ وجود داشته باشد از این طریق می‌توان در کاهش مشکلات خانوادگی و اجتماعی به طور چشمگیر تاثیرگذار بود.


مشکلاتی‌ گاه سخت،‌ گاه نامریی
امیری 36 ساله نیز که سه جلسه است در این برنامه شرکت می‌کند، گفت: از مزایای این گونه برنامه‌ها آشنایی با کار‌شناسان خبره است. به هرحال اغلب ما از طریق رسانه‌ها با مشاوران متعددی آشنامی شویم، اما با همه آنها نمی‌توانیم رابطه روانی و احساس امنیت داشته باشیم. من در این جلسات چند مشاور موفق را شناختم و سعی می‌کنم برای حل مشکلاتم از آنها کمک بگیرم.
وی ادامه داد: همچنین طی این جلساتی که حضور داشتم دریافتم ما انسانها اغلب در روابط زندگی به مسایل مهم چنان بی‌توجه هستیم که تا آن معضل به ظاهر خرد به بحرانی عمیق تبدیل نشود، آن را نمی‌بینیم. در مقابل نیز‌ گاه چنان درباره مشکلات نکته سنجی و دقت نظر داریم که تلاش می‌کنیم از مساله ناچیزی یک بحران بسازیم. من در این نشستها از صحبتهای صاحب‌نظران دریافتم به هر مساله‌ای در زندگی باید به اندازه واقعی آن اهمیت دهیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • // IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    4 0
    يک دنيا خوشگلي باشه ارامش روحي نباشه و گناه در سراسر اون زندگي گسترده باشه او زندگي عذابه در زيبا ترين قصرها و با زيباترين ادمها اگر ارامش و پاکي نباشه بيغوله بهتر از ان قصر زيباست اين تجربه کساني هست که اعتراف کردند همه چيز داشتند بجز ذره ايي ارامش!!