قدس_خدیجه زمانیان:مدیر انتشارات هزارۀ ققنوس گفت: از آن‌جایی‌که ماه مبارک رمضان یکی از مناسبت‌هایی است که در آن مردم، نذری می‌دهند، طرح نذر فرهنگی کتاب را در ماه مبارک رمضان ادامه دادیم.

اگرمی‌خواهیدکتاب نذری بدهید،این گزارش رابخوانید

رضا حاجی‌آبادی با بیان مطلب فوق درخصوص طرح نذر کتاب در ‌ایام ماه مبارک رمضان، ادامه داد: امسال طرح نذر کتاب در دو مرحله انجام شد؛ ‌ایام نمایشگاهِ کتاب که غرفه‌ای برای ‌این‌کار اختصاص داده شد و دیگری در ‌ایام ماه‌رمضان که البته ‌این‌طرح تا روز عید فطر ادامه دارد و در روز عید فطر، همکاران من کتاب‌های نذری را در قالب بسته‌های فرهنگی به مناطق محروم و افرادی‌که مایل به مطالعۀ کتاب‌اند، اهدا می‌کنند و به‌شکل نذری در اختیارشان می‌گذارند.
وی در پاسخ به ‌این‌ سؤال که چرا در مناسبت‌ها، ‌این طرح اجرا می‌شود، گفت: ‌این طرح منحصر به مناسبت خاصی نمی‌شود. در ‌ایام غیرمناسبتی هم خیّران به دفتر انتشارات مراجعه کرده‌اند و از کتاب‌هایی‌که پنجاه‌درصد تخفیف داشته، برای مشارکت در طرح، خریداری کرده‌اند. امّا‌ این مواردِ مناسبتی بیشتر به‌جهت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی انجام می‌شود. مثلاً در ‌ایام دفاع مقدس، کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس در طرح نذر کتاب قرار می‌گیرد، یا هفتۀ کودک، کتاب‌های متناسب با کودکان در این‌طرح ترویج می‌شود. درحقیقت تعیین ‌این مناسبت‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای است والا به‌ شکل غیررسمی،‌ ما همیشه پذیرای همه‌نوع اثر هستیم، چه افرادی که می‌خواهند کتابی را نذر کنند و چه افرادی که می‌خواهند کتاب نذری را به شکل رایگان دریافت کنند.
رضا حاجی‌بابایی درخصوص موضوع کتاب‌های نذری گفت: همه‌نوع کتابی می‌تواند در طرح نذر کتاب قرار بگیرد. امّا ‌این‌کتاب‌ها نباید کتاب‌های مانده توی انباری منازل، تاریخ‌گذشته و پاره باشد، باید کتابی باشد که بشود بعد از مطالعه، آن را به نفر بعدی هدیه داد. به هرحال لیست کتاب‌هایی‌که می‌شود آن‌ها را با تخفیف از ناشران خرید و در ‌این‌طرح، مشارکت‌شان داد، در سایت انتشارات هزارۀ ققنوس، قابل‌مشاهده است.
وی درخصوص چگونگی مشارکت در‌ این‌طرح گفت: کسانی‌که می‌خواهند از طرح کتاب‌های نذری استفاده کنند، می‌توانند به شمارۀ 0210000365 پیامک بزنند و کلمۀ نذر را بفرستند، تا اطلاعات لازم در اختیارشان قرار بگیرد. همچنین می‌توانند به دفتر انتشارات مراجعه کنند که آن‌جا نمایشگاهی از کتاب‌های نذری آماده است. مراجعه‌کنندگان می‌توانند کتابی را که می‌خواهند، بردارند، امّا شرطش‌ این است که بعد از مطالعه، آن را در اختیار دیگران قرار دهند.
حاجی‌بابایی ادامه داد: سه‌گروه در ‌این طرح شرکت دارند. گروه اول، ناشران و نویسندگانی هستند که می‌خواهند کتاب‌هایشان را در ‌این طرح مشارکت دهند و بعد از ‌این‌که کمیتۀ انتخاب، آثار ارائه‌شده را تأیید کرد، آن‌ها اثرشان را با50 درصد تخفیف در اختیار ما می‌گذارند. گروه دوم هم خیّرانی هستند که علاوه بر نذری‌های معمول، هزینه‌هایی را هم برای مباحث فرهنگی نذر می‌کند. ‌این خیّران با همان‌مبلغ، کتاب‌هایی را با تخفیف خریداری می‌کنند و به ‌این‌صورت، کتاب وارد چرخۀ نذر می‌شود و گروه سوم که شامل همۀ اقشار جامعه است، افرادی‌اند که کتاب‌ها را به‌طور رایگان و نذری دریافت می‌کنند، امّا نباید کتاب را بعد از مطالعه، نگه دارند، بلکه باید کتاب را به پنج نفر دیگر منتقل کنند تا آن‌ها هم کتاب را بخوانند.
وی درخصوص استقبال اقشار جامعه از ‌این طرح گفت: به‌طور کلی، استقبال خوب بوده، امّا در ‌ایام ماه‌رمضان، هنوز به‌اندازه‌ای‌که مدّ نظر ماست، نرسیده، چون در ‌این ‌ایام، ‌این طرح با اقبال رسانه‌ها مواجه نشد و دلیل دیگر ‌این‌که سازمان‌هایی‌که باید همکاری می‌کردند، ‌این‌کار را نکردند. امّا من امیدوارم هفتۀ آخر ماه‌رمضان بتوانیم به‌‌اندازۀ نمایشگاه کتاب، کتاب وارد چرخۀ نذر کنیم. در نمایشگاه کتاب، روزی ده‌هزار کتاب نذری بین مردم توزیع شد و روزانه نامِ تعداد زیادی خیِر فرهنگی ثبت شد. اگر‌ این ‌آمار بیشتر شود، تعداد آدم‌هایی‌که می‌توانند کار خیر فرهنگی انجام دهند، بیشتر خواهد شد و به ‌این‌صورت، سال‌های بعد، ‌این طرح پربارتر برگزار خواهد شد.
حاجی‌بابایی همچنین درخصوص‌ این‌که ‌این طرح چگونه مدیریت می‌شود تا به هدف اصلی خودش که ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است، برسد، گفت: اگرچه ما سایت و شمارۀ پیامک داریم و از نفر اول هم شماره تلفن خواهیم داشت و بعد با استفاده از پیامک، به شخص مربوطه اطلاع‌رسانی می‌کنیم که کتابِ خوانده‌شده را به نفر بعدی تحویل دهد و نفر آخر و نفر پنجم هم اسمش را به سامانه پیامک می‌کند، امّا اصل بر ‌این است که ‌این پروسه، بر اساس اعتماد و تعهّد اخلاقی شکل بگیرد. بسیاری از افرادی‌که کتابِ نذری را دریافت کرده‌اند، گفته‌اند که کتاب را در کتاب‌خانۀ مدرسه یا مناطق محروم و یا ‌ایستگاه مترو اهدا کرده‌اند و تکلیف را از سر خودشان رفع کرده‌اند. بسیاری از ‌این‌کتاب‌ها وارد کتاب‌خانه‌هایی شده که نه دولت و نه دستگاه‌های فرهنگی، کمکی به کتاب‌خانه‌ها نکرده‌اند و ورود ‌این‌کتاب‌ها، آن کتاب‌خانه آن را پر رونق کرده است.
حاجی‌آبادی با ابراز تأسف از سوءبرداشت‌هایی‌که از طرح نذر کتاب می‌شود، عنوان کرد: متأسفانه در فضای فرهنگی، سوءبرداشت‌هایی از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه می‌شود که ‌این طرح هم دست‌خوش چنین مسائلی شد. از اسم طرح استفاده می‌شود و به‌شکل پیش‌پاافتاده و دم‌دستی اجرا می‌شود. ما از سال 88‌ این طرح را اجرا کرده‌ایم، امّا مشاهده شده دو سال، دو سازمان و نهاد که اتفاقاً بودجه‌های کلانی هم جذب می‌کنند، با همین عنوان امّا با روشی بسیار بد، ‌این طرح را اجرا می‌کنند.
وی ادامه داد: مشاهده شده دوستان در مراسمی ‌با عنوان «جشن نذر کتاب» در پارک‌های تهران یا شهرهای دیگر، کتاب‌های دست‌دوم و پاره را که از منازل جمع‌آوری کرده‌اند، با عنوان نذر کتاب برای مناطق محروم فرستاده‌اند، درحالی‌که هدف ما از اجرای ‌این طرح، ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است و هیچ‌وقت روغنِ ریخته را نذر امام‌زاده نمی‌کنیم. ما در قالب ‌این طرح، بهترین کتاب‌ها را مشارکت داده‌ایم، مثلاً کتاب جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا نوشتۀ عبدالحمید ضیایی که به‌راحتی با قیمت پشت جلد به فروش می‌رود و کتاب پرفروشی هم هست را با 50 درصد تخفیف در ‌این طرح گذاشته‌ایم، چون می‌دانیم ‌این کتابی است که مخاطبِ خاصّ خودش را دارد و باید به دست مخاطب خودش هم برسد. بسیاری از انتشارات هم بهترین کتاب‌ها را که با قیمت‌های پشت جلد فروش می‌رود، با 50 درصد تخفیف در ‌این طرح مشارکت می‌دهند. با ‌این شرایط نباید‌این طرح‌ها را با اجرای بد شهید کنند. مثلاً سازمان تبلیغات از ‌این طرح حمایت نکرد، امّا نامه و دستورالعمل به کل سازمان تبلیغات کشور زدند و‌ این طرح را با اسم انتشارات، سایت و بروشور نذر کتاب، برای بخش‌های مختلف فرستادند و اطلاع‌رسانی کردند و طرح مدّ نظر ما انجام شد، امّا متأسفانه برداشت‌های ناصواب از ‌این طرح، به کار ما ضربه زده است.
حاجی‌آبادی در پایان گفت: هدف ما ‌این نیست که انبار کتاب‌ها را خالی کنیم، هدف ما ترویج کتاب‌خوانی به بهترین روش است.


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.