قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: انسان با عبور از معبرهای سخت و با کنترل نفس و جسم در ماه مبارک رمضان به جایگاهی می رسد که گویی همچون روز ولادت گناه و خطایی مرتکب نشده است و این یعنی تولد مجدد.

فطر، سالروز ولادتی دیگر پس از یک ماه طاعت است

حجت الاسلام والمسلمین حسین علوی مهر، عضو جامعه المصطفی (ص) العالمیه در تبیین فلسفه و چرایی عید سعید فطر پس از یک ماه روزه داری و عبادت در ضیافت الله در گفتگو با قدس آنلاین گفت: یکی از مهمترین فسلفه های این عید، بحث شکرگذاری از خداوند است در واقع یکی از بهترین نعمت های الهی شکرگذاری عملی است که ما در رمضان به مدت یک ماه این کار را با روزه داری، انفاق و حمایت از مستمندان و احیاء شب زنده داری انجام می دهیم و و این منتی بزرگ بر بشر است که خداوند بهترین نعمت ها با بهترین پاداش ها را برای او قرار داده است.
وی اظهار کرد: بنابراین خداوند این عید را قرار داد تا بشر بداند جز در ماه مبارک رمضان چنین نعمتی بدست نمی آید و این شکرانه این نعمت است؛ نکته دوم بحث حمایت از فقرا و مستمندان است که در قالب زکات عید فطر قرار داده شده است، یعنی خداوند ضمن اینکه در این ماه انسان ها را به عبادت جسمی یعنی روزه داری امر کرده به عبادت مالی نیز حکم می کند تا از طریق پرداخت زکات انسان از طرفی دل از مال کنده و از سوی دیگر به مستمندان توجه کند.
حجت الاسلام علوی مهر تاکید کرد: بنابراین عبادات مالی نوع خدمتگزاری به جامعه است از نظر اجتماعی و اقتصادی؛ جالب توجه آنکه خداوند در سوره مبارکه اعلی می فرماید: "قَد اَفلَحَ مَن تَزَکّی وَ ذَکَر اسمَ رَبّهِ فَضَلی" که در آیه نخست بنابر برخی روایات به زکات فطره اشاره دارد یعنی کسی که با زکات فطره خود را پاک کرده پس رستگار می شود و نکته دیگر اینکه نماز عید به عنوان یادی کامل کننده برای خداوند برشمرده شده است.
کارشناس حوزوی درباره اینکه عید در فرهنگ اسلام یه چه معنا است، عنوان کرد: ما باید بین تجربه ای که خدای متعال برای ما در رمضان قرار داده و انسان سازی ارتباط برقرار کنیم چراکه از یک سو خداوند متعال امر کرده که یک ماه روزه بگیریم پس تربیتی در پیش دارد و باعث خودسازی انسان می شود و مهمترین بعد آن دوری از گناهان است و روزه عامل بسیار خوبی برای کنترل شهوات و خواسته های نفس است.
وی ادامه داد: چون روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بنابراین می توان بین ایام ماه مبارک رمضان و پرهیز از گناه و این عید رابطه ای منسجم دید، آنچنان که امیرالمومنین (ع) می فرمایند: عید شما وقتی است که معصیت خداوند انجام نشود.
حجت الاسلام علوی مهر در تبیین پیوند نماز و زکات در عید فطر ابراز کرد: در آیات شریفه سوره مبارکه اعلی که ذکر شد پیوند بین نماز و زکات در عید سعید فطر دیده می شود که خداوند هر دو را مایه رستگاری انسان می داند.
پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه خداوند برای گروهی از عبادات امتیازاتی ویژه لحاظ کرده است، گفت: این امتیاز گاه تا جایی پیش می رود که انسان مانند روزی که از مادر متولد شده از گناهان پاکیزه و طاهر می شود و از جمله این عبادات روزه رمضان و پس از آن رسیدن به عید فطر است یعنی انسان با عبور از معبرهای سخت و با کنترل نفس و جسم به جایگاهی می رسد که گویی همچون روز ولادت گناه و خطایی مرتکب نشده است و این یعنی تولد مجدد.
حجت الاسلام علوی مهر در پایان یادآور شد: بنابراین عید فطر مبدایی باشد برای آغاز زندگی معنوی و سال جدید اخلاقی روحانی پس از یک ماه عبادت و مناجات و پرهیز از محرمات و مکروهات.
انتهای خبر/

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.