قدس آنلاین – حسن کدخدای عرب: اندیشه‌ها و مسایل مطرح شده رهبر معظم انقلاب در سال 53 در مشهد هم اکنون به عنوان ایدئولوژی و شعار سیاسی جهان اسلام مطرح است و مبنای فعالیت انقلابیون در کشورهای جهان اسلامی است.

مبنای فعالیت انقلابیون کشورهای جهان اسلام برگرفته از اندیشه‌های رهبر انقلاب است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر حسن رحیم پور ازغدی در جلسه بازخوانی اندیشه های رهبر معظم انقلاب با عنوان "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" در حسینیه آیت ا... سید جواد خامنه ای، افزود: حضرت آیت ا... خامنه ای در شرایط خاص آن زمان که شبهات زیادی در مجالس مذهبی مطرح می شد همواره تاکید می کردند که باید این شبهات را مبتنی بر احکام نورانی دین مبین اسلام به درستی پاسخ گفتند و معتقد بودند که اگر به مبانی دین باورمند شویم و در صحنه زندگی به آنها عمل کنیم زندگی ما دگرگون می شود.

* باورهای گزینشی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، این نوع تفکر را برگرفته از اعتقاد عمیق به خدا ذکر کرد و گفت این در حالی است که برخی به قوانین طبیعی در شیمی و فیزیک معتقد هستند اما به قوانین در مبانی اسلامی اعتقاد ندارند، در صورتی که قوانینی در عالم معنا وجود دارد که مرتبط با روح انسان هستند، مانند حرص، حسد، کینه، ایثار، صدق و گذشت که با روح انسان رابطه مستقیم دارند.
رحیم‌پور ازغدی افزود: انسان همانگونه که باور دارد، آب در دمای 100 درجه می‌جوشد، باید باور داشته باشد که اگر برای مردم کار کند، خداوند او را به مردم واگذار خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در هواپیما که از پاریس به ایران می‌آمدند در پاسخ به خبرنگاران که از ایشان پرسیدند، چه حسی دارید، فرمودند: هیچ حسی ندارم، عنوان کرد: امام خمینی(ره) پس از پیروزی خرمشهر نیز فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد. لذا این مسائل نشان دهنده این است که هدف اصلی امام خمینی(ره) کسب رأی خداوند بوده است و برای خدا به خلق خدمت می‌کرد.
وی با بیان اینکه 50 سال گذشته فقط یک نفر جرأت داشت بگوید، اسرائیل باید از بین برود اما امروز جهان اسلام فریاد مرگ بر اسرائیل سر می‌دهد، ادامه داد: عراق، سوریه، فلسطین و ... مستقیم و غیرمستقیم الگوهای خویش را از انقلاب اسلامی گرفته‌اند به گونه‌ای که امروز این انقلاب جهانی شده است.
وی با اشاره به اینکه زمانی که امام خمینی(ره) فرمودند «شاه باید برود» برخی به این کلام خندیدند، گفت: سخنانی که قبل از انقلاب اسلامی در مسجد امام حسن(ع) و حسینیه‌های کوچک بیان می‌شد، امروز به برکت انقلاب در کشورهای اسلامی مطرح می‌شود و این همان وعده‌هایی است که خدا فرمود: برای من باشید تا شما را از همه چیز بی نیاز کنم.

* نگاه مکتبی به دین
رحیم پور ازغدی در ادامه به هدف تبیین دیدگاههای آیت ا... خامنه ای که در سال 53 مطرح شده بود پرداخت و گفت: ایشان در جلسات سخنرانی در مساجد کرامت و امام حسن (ع) مشهد و غیره همواره دین مبین اسلام و اندیشه های تابناک آن را به عنوان یک نگاه و مکتب و مسلک مد نظر قرار داده و تبیین می فرمودند و بر این مساله مهم تاکید داشتند که نباید به این اندیشه ها به عنوان یک موعظه پراکنده نگریست.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری قبل از پیروزی انقلاب و در شرایط سالهای 1353 و 1354 که مکاتب التقاطی دیگر درجامعه گسترش و تبلیغ می شد و جوانان ملاک و معنایی درستی بر اساس اسلام برای محک و سنجش در اختیار نداشتند، بر این مساله مهم تاکید داشتند که باید سبک سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین زندگی اجتماعی مردم در جامعه اسلامی در راستای سبک زندگی اسلامی شکل گیرد.
وی گفت: در آن برهه زمانی که نگاه به قرآن به طور مطلوب نگاه به عنوان یک کتاب معرفت ساز نبود و به تلاوت قرآن تنها برای ثواب پرداخته می شد، مقام معظم رهبری مساله تدبر در قرآن و توجه اساسی به مفاهیم آن را مطرح می کردند.
رحیم پور ازغدی افزود: حضرت آیت الله خامنه ای در شرایط خاص آن زمان که شبهات زیادی در مجالس مذهبی مطرح می شد همواره تاکید می کردند که باید این شبهات را مبتنی بر احکام نورانی دین مبین اسلام به درستی پاسخ گفت.
وی بیان کرد: هم اکنون هم رهبر معظم انقلاب تاکید خاصی بر دیدگاههای خود داشته و اهمیت سبک زندگی اسلامی مبتنی بر معارف اسلامی و قرآنی را مطرح می کنند.

* بزرگمرد ثابت قدم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هیچ گونه تغییری در سخنان، اصول و محورهای مورد توجه مقام معظم رهبری در دهه های 50، 60 و تاکنون ایجاد نشده ولی برخی اشخاص حرفها و مواضع آنها در آن زمان با سخنان فعلی شان آنقدر تغییر یافته که اگر هم اکنون آنها را در کنار هم بگذاریم و قضاوت کنیم باور نمی کنیم که این مطالب این فرد بیان کرده است این در حالی است که برخی افراد در دهه 60 سوپر انقلابی بودند ولی هم اکنون دست لیبرالها را هم از پشت بسته اند.
وی گفت: امام خمینی (ره) تنها خدا را باور و در محاسباتشان تنها پروردگار متعال را قبول داشتند و این تفکر در شاگردان ایشان به خصوص رهبر معظم انقلاب تبلور خاصی داشت و در شرایطی که قبل از پیروزی انقلاب حتی مطرح کردن کلمه آخوند سیاسی و اسلام سیاسی حرف نامربوطی به شمار می رفت، امام راحل و شاگردانشان این تفکر را تغییر دادند.
وی افزود: همان اندیشه ها و شعارهایی که در دهه 40 و 50 توسط امام خمینی (ره) و مبارزین دوران نهضت انقلاب اسلامی و سخنرانیهای حضرت آیت ا... خامنه ای در مساجد کرامت و امام حسن (ع) مشهد مطرح می شد، هم اکنون در کشورهایی مانند مصر، افغانستان و سایر کشورهای اسلامی به عنوان یک ایدئولوژی و شعار اساسی مطرح می شود و امروز کشورهای اسلامی نظیر عراق، سوریه ، لبنان ، فلسطین ، مصر ، تونس ، مراکش ، اندونزی و غیره تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار گرفته اند.

* مقاومت فلسطین تحت تاثیر انقلاب اسلامی
به گفته وی، امام راحل در ابتدای نهضت انقلاب اسلامی در سال 1342 عنوان کردند که اسراییل باید از بین برود و این مطلب بعد از 50 سال به شعار اصلی مسلمانان و آزادیخواهان و استکبار ستیزان عالم تبدیل شده و شعار الله اکبر امروز به عنوان موشک تبدیل و بر سر رژیم غاصب صهیونیسیت فرود می آید.
وی بیان کرد: تا هر جا که درمسیر قوانین الهی پیش برویم اثر معنوی آن را می بینیم ولی اگر لحظه ای مسیرمان تغییر کند آثار و رفتار خلاف قوانین الهی متوجه ما خواهد شد.
شایان ذکر است: نخستین نشست سلسله جلسات بازخوانی اندیشه های رهبر معظم انقلاب با هدف تبیین دیدگاههای معظم له که در قالب سخنرانیهای " طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" در سال 1353 در مسجد امام حسن (ع) مشهد انجام می شد، توسط موسسه پژوهشی فرهنگی حفظ و نشر اندیشه و آثار آیت الله خامنه ای در مشهد از 31 تیرماه لغایت پنجم مردادماه جاری در مشهد برگزار شد.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.