باید بنگاه‌های موجود که خواهان گرفتن سرمایه در گردش هستند طرح‌هایشان را به بانک‌های عاملی که با صندوق قرارداد دارند ارائه دهند که در آن‌جا طرح بررسی می‌شود و در صورتی‌که حرف و ادعای آن‌ها به لحاظ توجیه اقتصادی، مالی، فنی و اهلیت متقاضی مورد تایید بانک قرار گیرد از تسهیلات استفاده خواهند کرد.<BR> <BR>

برای دریافت تسهیلات در بانک‌های عامل به صف شوید

شرایط رکودی که در حال حاضر کشور با آن مواجه است نیاز به تقویت بخش خصوصی دارد که به گفته وزیر اقصاد و دارایی و رییس کل بانک مرکزی، کمبود سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی عمده‌ترین مشکل آن‌ها است. صندوق توسعه ملی با توجه به اهدافی که دنبال می‌کند و تمرکزش بر حمایت از بخش خصوصی از مهمترین منابعی است که می‌تواند در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و خارج شدن کشور از شرایط رکودی نقش داشته باشد. به گفته صفدر حسینی، رییس و عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، قرار است تا پایان امسال 7 هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های اقتصادی تسهیلات پرداخت شود.

همچنین طی 3 تا 4 سال نیز ده میلیارد دلار در بخش آب و کشاورزی هزینه خواهد شد که بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون دلار در سال 93 خواهد بود، پاسخ به این سئوال را در ابتدا از شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد جویا شدیم که وی نشانی صفدر حسینی، رییس و عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی را به ما داد. براین اساس به سراغ وزیر اسبق دولت سید محمد خاتمی و رییس کنونی صندوق توسعه ملی رفتیم تا نظر او را در این خصوص جویا شویم.

به گفته شما قرار است تاپایان امسال 7 هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به واحدهای صنعتی پرداخت شود. این پرداخت چه زمان، به چه بنگاه‌هایی و با چه شرایطی است؟

باید بنگاه‌های موجود که خواهان گرفتن سرمایه در گردش هستند طرح‌هایشان را به بانک‌های عاملی که با صندوق قرارداد دارند ارائه دهند که در آن‌جا طرح بررسی می‌شود و در صورتی‌که حرف و ادعای آن‌ها به لحاظ توجیه اقتصادی، مالی، فنی و اهلیت متقاضی مورد تایید بانک قرار گیرد از تسهیلات استفاده خواهند کرد.

همچنین امسال مجلس تصویب کرد از منابع صندوق بالغ بر 3 میلیارد دلار به ریال تبدیل شود. البته با مکانیزم صحیح تبدیل به ریال که از سوی بانک مرکزی به خوبی مدیریت می‌شود که بخش مهمی از این منابع به عنوان سرمایه گردش به واحدهایی که با درصد پایینی از ظرفیتشان کار می‌کنند پرداخت خواهد شد.

آیا برای هر واحد سقفی مشخص شده است؟

باید اینگونه به شما بگویم که برای سرمایه در گردش سقف وجود دارد اما برای طرح‌های توسعه‌ای سقف ندارد کف دارد.

کارکرد صندوق توسعه ملی بر اقتصاد و بخش خصوصی ظرف 3 سالی که از کارش می‌گذرد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صندوق توسعه ملی پشتوانه اصلی نسل حاضر و نسل آینده در توانمدسازی و مقاوم سازی اقتصاد است که به عنوان یک نهاد تامین کننده مالی تاثیرگذار نقش مهمی را در توسعه اتصادی کشور دارد. صندوق نوپایی که در حال تکامل و اصلاح سیاست‌های خود است و سعی می‌کند با استفاده از تجربه‌های جهانی راهکارهای بهتری ارائه دهد همچنین، اصلیترین دغدغه صندوق توسعه ملی عدم ا نحرف از اهدافی است که برای آن تعیین شده است.

اصلیترین اهداف صندوق چه بوده و چه میزان در تحقق آن موفق شده است؟

اهداف صندوق بر اساس دو اصل اساسی طراحی شده است اول اینکه حمایت از بسته‌های استراتژیک که به توسعه و بخش خصوصی کمک می‌کند و دوم اینکه طرح‌ها توجیه اقتصادی داشته باشد و با اثبات اهلیت صاحب طرح بازپرداخت منابع تضمین شود.

صندوق توسعه ملی درمقایسه با صندوق‌های مشابه دیگر کشور‌ها دارای چه رتبه‌ای است؟

کشور نروژ با 860 میلیارد دلار ذخیره مالی دارای رتبه اول است که کل ذخیره صندوق خود را در اروپا، امریکا، آسیا و اقیانوسیه سرمایه گذاری می‌کند و ایران در رتبه 20 قرار دارد.

برنامه‌ای برای افزایش ارتقا جایگاه دارید؟

سهم صندوق در اقتصاد بستگی به درآمدهای نفت و چگونگی مدیریت آن جهت افزایش منابع دارد و هر میزان که بتوانیم درآمدهای نفتی خود را افزایش دهیم به‌‌ همان نسبت سهم صندوق توسعه ملی در توسعه اقتصادی پررنگ‌تر خواهد شد.

برنامه صندوق برای سرمایه گذاری در دیگر کشور ها چیست؟

مطالعاتی در این زمینه در حال انجام است که بسته به محیط کشورهای سرمایه‌گذاری، نوع سرمایه‌گذاری، مزیت‌ها، علایق ما متغیر است.

همکاری دولت یازدهم با صندوق چگونه است؟

خوب است و ما از نحوه همکاری با دولت رضایت کامل داریم.

تا پایان امسال میزان ورودی صندوق را چه‌قدر پیش‌بینی می کنید؟

پیش‌بینی ما 14 میلیارد دلار است که امیدوار هستیم از این میزان بیش‌تر شود.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.