نماز شامگاه عید ولادت حضرت معصومه(س) در حرم مطهر رضوی به امامت آیت ا... مکارم شیرازی برگزار شد. <BR>

 دهه کرامت، فرصت بی نظیر نشر معارف رضوی است

در این مراسم با شکوه معنوی، آیت ا... مکارم شیرازی پس از برگزاری نماز مغرب و عشا در جمع نمازگزاران در صحن جامع رضوی به ایراد سخن پرداخت.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه وجود مبارک حضرت معصومه(س) برای ایران برکات زیادی دارد، افزود: حوزه علمیه قم در جوار بارگاه حضرت معصومه(س)، گسترده‌ترین حوزه علمیه جهان است و علم و دانش از این حوزه به تمام نقاط جهان گسترش می‌یابد و امام صادق(ع) در 1200 سال پیش این حرکت علمی را بیان کرده بودند.
وی افزود: در روایت ائمه هدی(ع) آمده که سه در از در‌های بهشت در قم است و به نظر بنده آن سه دَر، علمِ تفسیر، فقه و عقاید است که منشأ آن در قم است.


* مناظرات امام رضا(ع) با 7 گروه
این مفسر قرآن با اشاره به اینکه مأمون از شکوه علمی امام رضا(ع) احساس خطر می‌کرد، اظهار داشت: هنگامی که علوم امام(ع) در همه‌جا طنین انداز شده بود، مأمون مصمم شد تا جایگاه علمی آن حضرت را زیر سؤال ببرد، پس مناظراتی برپا کرد. امام(ع) با هفت گروه از فرق و ادیان به مباحثه پرداختند و پاسخ هر گروه را بر اساس عقاید و کتابهای خودشان دادند.
به گفته این مرجع عالم تشیع، آوازه مناظرات امام رضا(ع) در همه‌جا پیچید و ایشان دِین خود را در برابر دین ادا کردند و اگر دفاعیات امام(ع) نبود، اسلام و مکتب اهل بیت(ع) آسیبهای سنگینی می‌دید.
وی افزود: امروز تهاجم فرهنگی و تبلیغات ضد اسلامی در رسانه‌های جهانی و فضای اینترنتی زیاد شده است و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید در مقابل این تهاجمها ایستادگی کنند.


* به داشته ها اکتفا نکنید
آیت ا... ناصر مکارم شیرازی همچنین در دیدار از ستاد دایمی جشنهای میلاد رضوی و تنی چند از مسؤولان فرهنگی آستان قدس رضوی، دهه کرامت را سرمایه و ظرفیتی بزرگ برای نشر معارف اسلامی برشمرد و افزود: خداوند توفیقی بزرگ به برگزارکنندگان جشنهای اسلامی عنایت کرده که باید آن را قدر دانسته و حداکثر استفاده را از این ظرفیت معنوی داشته باشند.
وی اعتقادات مذهبی و وجود مضجع شریف حضرت رضا(ع) را دو سرمایه بزرگ در تعمیق اعتقادات مذهبی افراد دانست و عنوان کرد: اعیاد و جشنهای اسلامی به واسطه ظرفیت عظیمی که در جذب توده‌های مردم داشته و مرقد شریف حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) به سبب ذات الهی و ملکوتی هشتمین حجت خداوند بر زمینیان، سرمایه‌ای بزرگ و روحانی برای تعمیق اعتقادات مذهبی به شمار می‌آیند.
وی ادامه داد: این دو ظرفیت عظیم در جشنهای دهه کرامت گرد آمده و ظرفیت معنوی متعالی را ایجاد کرده است.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به شکوفایی آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه فرهنگی خاصی در حرم مطهر رضوی مشاهده نمی‌شد، زائران به زیارت حضرت رضا(ع) می‌آمدند و از فیوضات این بارگاه ملکوتی بهره‌مند می‌شدند، اما بهره و نصیبی کامل عایدشان نمی‌شد، اما پس از انقلاب و تحول در آستان قدس رضوی و با ابتکارات و اهتمام این مجموعه به برنامه‌های فرهنگی، زائران فیض کامل‌تری را از تشرفات خود به حرم مطهر می‌برند.
وی اضافه کرد: اگرچه پس از انقلاب دستاوردهای ارزشمندی در حرم مطهر حضرت رضا(ع) حاصل شده است، اما نباید به این توفیقات اکتفا کرد. این پیروزی‌ها را باید سرآغازی برای نوآوری‌های بزرگتر دانست و از تلاش باز نایستاد، زیرا وظیفه خطیر آشنا کردن زائران با معارف و مبانی اسلامی-رضوی بر عهده این آستان قدسی است.
وی با اشاره به تألیف کتاب «امام رضا(ع) و زندگی» و نشر آن در یک میلیون نسخه توسط آستان قدس رضوی گفت: این حرکت فرهنگی و نشر این تعداد نسخه از کتاب آن هم در ایام دهه کرامت، کاری بزرگ و حرکتی مطلوب برای نشر معارف رضوی است.


* باورهای دینی عامل مصونیت کشور
این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه «معارف و اعتقادات اسلامی، سرمایه بزرگ کشور ماست»، تصریح کرد: اگر سرمایه‌های مذهبی را از دست بدهیم، قطعاً دشمنان بر ما مسلط خواهند شد. آن چیزی که سبب شد ملت ایران هشت سال در برابر استکبار جهانی ایستادگی و در نهایت پیروز شوند؛ همین اعتقادات اسلامی و باورهای مذهبی بود. بنابراین حفظ و تقویت باورهای دینی عامل مصونیت کشور ما در برابر تهدیدهای دشمنان است.
وی افزود: آنهایی که به اعتقادات مذهبی مردم بی‌تفاوت هستند و آگاهانه یا نا آگاهانه آن را تضعیف می‌کنند، در حقیقت به کشورشان خیانت می‌کنند؛ زیرا در سایه این اعتقادات است که کشور در برابر هر هجمه‌ای مصون بوده و توطئه‌های دشمنان به یأس مبدل می‌شود.
در آغاز این دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی، دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی در سخنان کوتاهی توضیحاتی را درباره فعالیتها، اقدامها و ویژه برنامه‌های ایام دهه کرامت رضوی ارایه کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.