وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:در سال ۷۲ در کشور با ظهور شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی شکاف‌های نسلی ایجاد شد و میان والدین و فرزندان تغییر ارزش‌ها و فرهنگ‌ها پدیدار شد.

تغییر ارزش‌ها و فرهنگ‌ها با ظهور شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی

به گزارش «قدس آنلاین»،  سید رضا صالحی‌امیری  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین همایش دبیران شورای اسلامی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که امروز(سه شنبه) در مجتمع فرهنگی شهید رسول‌زاده برگزار شد، با بیان اینکه در تحلیل وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران در شرایط مثبتی نیستیم، اظهار داشت: باتوجه به اینکه در دهه اول انقلاب در بهترین وضعیت فرهنگی و اجتماعی قرار داشتیم اما به تدریج از دهه دوم شرایط جامعه دستخوش تغییر شد.

وی افزود: در سال ۷۲ در کشور با ظهور شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی شکاف‌های نسلی ایجاد شد و میان والدین و فرزندان تغییر ارزش‌ها و فرهنگ‌ها پدیدار شد.

صالحی‌امیری بیان کرد: این شبکه‌های اجتماعی در بستری حرکت می‌کنند که فاقد هرگونه نظم بوده و باعث تفاوت در الگوهای مصرفی می‌شوند به طوری که در دهه اول برطرف ساختن نیازهای اولیه مانند خوراک، پوشاک در اولویت قرار داشت ولی هم اکنون این نیازها تغییر کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دهه اول انقلاب اخلاق، معرفت و معنویت دارای جایگاه ویژه ای بود ولی در دهه دوم این جایگاه‌ها با ظهور  آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، طلاق، مهاجرت و خشونت تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: در حوزه اجتماعی در دهه اول انقلاب همزمان با ریاست مقام معظم رهبری و دوران جنگ بودیم که بهترین وضعیت فرهنگی و اجتماعی را داشتیم، به تدریج در دهه دوم فضای جدیدی با ظهور اینترنت شکل گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه آغاز ظهور آسیب‌های اجتماعی از مجرای فضای مجازی صورت گرفت، تصریح کرد: اینترنت به یک چهره جدید، میان چهره‌ای تبدیل شده است، بین خانواده فرزند و اعضای جامعه شکاف ایجاد کرد.

صالحی امیری اضافه کرد: شبکه های مجازی در بستری حرکت می‌کنند که فاقد هرگونه نظم و پالایش در جامعه هستند، الگوی مصرف در جامعه تغییر کرده است. در دهه اول نیازهای اولیه، معرفت، اخلاق، همگرایی و همدردی بود و سپس نیازهای ثانویه، مادی گرایی بود اما در دهه دوم این جایگاه تغییر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دهه دوم طلاق، اعتیاد، فساد، مهاجرت و خشونت در جامعه ظهور جدی پیدا کرد. از دهه سوم شرایط متفاوت در خانواده ها با ایجاد حوادث جدی شکل می گیرد که نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: دهه اول خانواده ها در چهارچوب مناسبات عاطفی، شرعی و اخلاقی بودند اما به مرور پدیده زشت و سیاهی به نام ازدواج سفید در جامعه رواج پیدا کرد و مخاطرات جدی ای را ایجاد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ظهور شبکه‌های اجتماعی با ۱۲ آسیب همراه بود، گفت: ضمن اینکه شبکه های مجازی یک فرصت هستند، تهدیدهای زیادی نیز دارند. در شورای عالی مجازی به دنبال سالم سازی و صیانت فضای مجازی هستیم.

صالحی امیری یادآور شد: در دهه سوم نسل جدید با هنجارها و روابط جدید وارد جامعه شده است، مناسبات در دانشگاه ها تغییر کرد، ادبیات عرفی دستخوش تغییر شد، نقد قدرت در عرصه اجتماعی رواج پیدا کرد.

وی با بیان اینکه دهه چهارم دهه زندگی دیجیتالی است، گفت: در این دهه که در حال حاضر در آن هستیم منافع فردی جایگزین منافع عمومی شده است، شکاف ارزشی، هنجاری و رفتاری گسترش یافته است. نسل جدید با عبور از خانواده به سوی ارتباط با همسالان خود را سوق داده اند و از همسالان نیز به سمت شبکه های اجتماعی رفته اند.

صالحی امیری بیان کرد: امروزه کانون تغییرات فرهنگی شبکه های اجتماعی شده اند. در گذشته ابتدا خانواده، سپس مدرسه و دانشگاه پس از آن جامعه و همسالان بودند که امروز این نقش را شبکه های اجتماعی دارند.

وی ادامه داد: در فضای جدید نهادهای مدنی به شدت گسترش یافت، مباحث جنسیتی اعم از زن و مرد و محیط زیست گسترش یافت که در جامعه تغییراتی روی داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جامعه ایران بسیار پیچیده و پیش بینی ناپذیر است، گفت: همه این تحولات نشان می دهد واقعیت های جامعه پیش بینی نشده و باید شناخت مجدد جامعه صورت گیرد.

صالحی امیری بیان کرد: اگر از بنده بپرسند دلیل این تغییر و تحولات چیست پاسخ می دهم دلیل وضعیت امروز این است که از فرهنگ ایثار، شهادت و گفتمان جنگ و خانواده فاصله گرفته ایم. امروز ما محصول عملکرد دیروز است، عملکرد امروز ما نیز ۱۰ سال آتی مشخص می شود.

وی خطاب به مدیران بنیاد شهید استانها گفت: هر آنچه که امروز می کارید ۱۰ سال دیگر توسط ملت درو می شود.

وی تاکید کرد: نیازمند عاجل فرهنگ ایثار و شهادت در عمل هستیم، نیازمند این همدردی، ایثار و شهادت هستیم.

صالحی امیری تصریح کرد: باید از سطح شعار به گفتمان حرکت کنیم. مشکل اصلی ما این است که عمدتا در سطح شعار متوقف می شویم. نیاز امروز جامعه ایران گفتمان سازی است نه شعار. شعار احساسی است و هیجان به وجود می آورد اما گفتمان با عمق است یعنی جامعه با عمق به جان، بارور می شود. برای حیات نیازمند فرهنگ ایثار و شهادت هستیم.

وی بیان کرد: از لفظ فرهنگ زیاد استفاده می کنیم اما متاسفانه از مفهوم آن غافلیم. هویت اخلاقی، اجتماعی، دینی محصول فرهنگ است. هویت کسب بقای یک جامعه است، مهمترین هویت عنصری جامعه ایران دین و دیانت است. هویت ما جنگ و جهاد است، هویت ما اخلاق مداری است.

وی سیره دوم فرهنگ را انسجام بخشی دانست و گفت: باید افراد متفرق جامعه کنار هم قرار گیرند، اگر ایثارگری بر روی ویلچر در مقابل ما قرار گیرد غیرت و احساس درونی باید دچار تغییر بنیادی شود چرا که ما مدیون این انسان ها هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مدرسه و دانشگاه و حوزه باید پر از ادبیات ایثار و شهادت شود.

وی وجه سوم فرهنگ را شخصیت آفرینی دانست و گفت: شهدا به ملت شخصیت می دهند و ایثارگران قدرت.

صالحی امیری ادامه داد: پیش نیاز اصلی فرهنگ گفتمان سازی است یعنی درونی شدن باورها در تمام ستون اجتماعی است.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه  راه نجات کشور بازگشت به فرهنگ ایثار و شهادت است، بیان کرد: گفتمان‌سازی یعنی مردمی کردن فرهنگ ایثار و شهادت و به معنای دولتی شدن نیست، باید خود جامعه احساس نیاز کند نه اینکه ما تلقین کنیم.

وی افزود: برای اینکه به هدف برسیم نیازمند برنامه میان مدت و بلندمدت هستیم. باید از دولتی شدن بپرهیزیم و به جامعه و مردم سوق دهیم.

صالحی امیری تاکید کرد: روحانیت، رسانه ها، دانشگاه و نخبگان اصالت مشترک دارند تا فرهنگ ایثار و شهادت را تولید و بازتولید کنند. باید در بستر شبکه های اجتماعی از طریق تولید محصولات فرهنگی برای افزایش محصولات به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمک کنیم.

وی تاکید کرد: باید در همه حوزه ها از بستر شبکه اجتماعی استفاده کنیم، اگر این کار انجام نشود دیگران برای تخریب به باورهای فرزندان ما دست به کار می شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: جامعه ایران به باورها نیاز دارد نه بایدها. امروز جامعه نیاز به تقویت باورها دارد.

صالحی‌امیری با بیان اینکه برای فرهنگ و گفتمان سازی ایثار و شهادت باید از ابزار هنر استفاده کنیم، گفت: باید موسیقی، فیلم، شعر و تمام ابزارهای هنر در خدمت فرهنگ ایثار و شهادت باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توصیه، سخنرانی، پوستر و بروشور مشکل ما حل نمی شود، بیش از هر زمانی به اسطوره سازی افرادی همانند چمران و همت نیاز داریم. باید همه کتاب ها و فیلم ها در مسیر فرهنگ ایثار و شهادت حرکت کنند تا بتوانیم در افق ۱۴۰۴ جامعه اخلاق مدار، دشمن شناس و مقاوم در برابر تهاجم داشته باشیم.

صالحی امیری با بیان اینکه همه ما در بروز امروز جامعه مسئول هستیم، گفت: اگر امروز حرکت نکنیم فردای جامعه دچار مشکل شود، رسالت شرعی، اخلاقی و قانونی در برابر جامعه داریم.

وی تأکید کرد: باید از تنش و درگیری عبور کنیم و به سمت ثبات و آرامش برویم. کشور را با دعوا و مناقشه نمی توان توسعه دهیم. عده ای اصرار دارند دولت را جدا از نظام بدانند که این یک شعار انحرافی است. دولت با همه توان در خدمت مردم است اما مشکلات بیش از توان دولت است. برخی ها فکر می کنند با سیاه نمایی مشکلات جامعه را حل می کنند در حالی که آنان احساسی به درد مردم ندارند.

وی با بیان اینکه منابع قدرت تنها جنگ نیست، گفت: امروزه منابع قدرت دیپلماسی، مغز و رسانه است. در برجام ضمن حفظ تخصص در انرژی هسته ای از طریق مذاکره منافع ملی تامین شد اما برخی ها در زمین دشمن کار می کنند، دشمن به ما بدعهدی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از هرگونه حرکت احساسی و بدون مطالعه باید پرهیز کنیم. دوستان آگاه باشند و ناآگاهانه در زمین دشمن بازی نکنند.

وی تصریح کرد: برای عبور از چالش‌های فرهنگ و اجتماع نیازمند بازگشت به فرهنگ ایثار و شهادت برای دستیابی به اهداف نیازمند گفتمان‌سازی در مدرسه، دانشگاه و حوزه هستیم.

صالحی امیری در پایان گفت: باید به سمت اخلاق و فضیلت برویم و راه نجات کشور احیای فرهنگ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.