تبلیغات صهیونیسم بین‌الملل و به‌کارگیری تهدیدات امنیتی برای ارعاب یهودیان گوشه و کنار جهان و تشویق آنها به مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی فلسطین گرچه در سال‌های گذشته با همنوایی رسانه‌های جهانی به موفقیت نسبی دست یافت اما در سال ۲۰۱۶ دچار کاهش بسیار شد.

۲۰۱۶ آغازی برای پایان مهاجرت یهودیان به فلسطین

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی‌رغم اینکه مقامات رژیم غاصب قدس و نیز صهیونیسم بین‌المللی در سال‌های اخیر سعی داشته‌اند با توسل به حملات تروریستی تکفیری‌ها در کشورهای مختلف اروپایی و نیز هر نوع ناامنی جانی و مالی دیگری در هر گوشه از جهان یهودیان را تشویق به مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی کنند اما آمار منتشر شده توسط مؤسسات یهودی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ مهاجرت یهودیان به اسرائیل با کاهش مواجه شده است.

مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی دچار چنان کاهش زیادی شده است که حتی آژانس یهودی نیز مجبور به اعتراف به آن شده است. بر اساس آماری که این آژانس منتشر کرده است مهاجرت به اسرائیل در سال ۲۰۱۶، پس از چندین سال رشد، به‌میزان زیادی کاهش یافته است.

آمار آژانس یهودی نشان می‌دهند که در سال گذشته میلادی مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی ۱۲ درصد کاهش یافته و در پایان ماه دسامبر به ۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده بود.

دو کشوری که منجر به افزایش رشد مهاجرت در سال‌های گذشته بودند یعنی فرانسه و اوکراین، مهمترین دلیل کاهش در سال گذشته میلادی بودند.

در سال‌های گذشته اسرائیل سعی داشته جمعیت نیم‌میلیونی یهودیان فرانسه را تشویق به مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، و سایر مقامات این رژیم، با وجود ناراحتی مقامات فرانسوی، سعی کرده‌اند با توسل به حملات خشونت‌آمیز تروریستی در فرانسه یهودیان را وادار به ترک این کشور کنند.

صهیونیست‌ها سعی کردند حمله در شهر نیس را که منجر به کشته شدن ۸۰ نفر شد تبدیل به فرصتی دیگر برای تبلیغات کنند.

سیاستمداران اسرائیلی علاقمند به روایت «نبرد تمدن‌ها» بین اسلام و غرب سعی کرده‌اند علی‌رغم اینکه یک‌سوم از قربانیان حملات نیس مسلمان هستند، تئوری خود را به پیش برند.

ناتان شارنسکی (Natan Sharansky)، رئیس‌ آژانس یهودی اسرائیل، در ژوئن ۲۰۱۶ مدعی شد: «یهودیان به‌دلیل حضور اعراب، ‌ به‌دلیل گرایش بسیار ضداسرائیلی در جامعه، جایی که یهودی‌ستیزی جدید و یهودی‌ستیزی باستانی با یکدیگر ادغام می‌شوند، آینده‌ای در فرانسه ندارند».

آژانس یهودی، که برای تشویق شهرک‌نشینی در سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری فعالیت می‌کند، در سال‌های اخیر منابع عظیمی را به فرانسه، کشوری که بیشترین جمعیت یهودی را در خود جای داده، اختصاص داده است. این اقدامات با برخی موفقیت‌ها توأم بوده است. مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی از ۲۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۲ به ۸۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۵ رسید.

این افزایش در مهاجرت پس از آن رخ داد که در مارس ۲۰۱۲، یک فرد مسلح با مشکلات روانی با نام محمد مراح سه کودک و یک فرد بزرگسال را در مدرسه یهودی تولوز به قتل رساند. فرد مهاجم سه نظامی فرانسوی را نیز به‌دلیل مسلمان بودن پیشتر به قتل رسانده بود.

اما در سال ۲۰۱۶ میزان مهاجرت فرانسوی‌ها به سرزمین‌های اشغالی کاهش بسیاری یافت.

آژانس یهودی اعلام کرده است که بیش از ۵ هزار یهودی فرانسوی در سال ۲۰۱۶ به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند که شاهد کاهشی ۳۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ است. در آن سال ۷ هزار و ۴۶۹ یهودی تحت تأثیر حملات تروریستی تکفیری‌های صهیونیست در فرانسه و تبلیغات رسانه‌ای صهیونیست‌ها به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده بودند.

در گزارشی که در سپتامبر ۲۰۱۶ توسط «مؤسسه خط‌مشی مردم یهودی» منتشر شد چندین دلیل برای کاهش مهاجرت قید شده است که مهمترین آنها تعهد دولت فرانسه به حفاظت از جامعه یهودی این کشور و نیز مرگ تدریجی «مهاجرت بر اساس ایدئولوژی» است که ریشه در اعتقادات صهیونیستی داشت.

برخی ناظرین معتقدند که حملات تروریستی در نوامبر ۲۰۱۵ پاریس که منجر به مرگ ۱۳۰ نفر و مجروح شدن ۳۶۸ تن گشت، باعث شده برخی یهودیان فرانسه در مهاجرت تجدید نظر کنند. یک مقام ارشد صهیونیستی فعال در تبلیغ مهاجرت فرانسویان در گفتگو با هاآرتص گفت: «برای بسیاری از آنها، این علامتی بود که نشان می‌داد تروریسم در فرانسه لزوماً جامعه یهودی را هدف قرار نمی‌دهد».

بسیاری از یهودیانی که فرانسه را در سال‌های اخیر ترک کرده‌اند ــ بالاخص آنهایی که اعتقادات مذهبی کمتری داشتند ــ به کانادا، آمریکا و بریتانیا مهاجرت کرده‌اند.

مارک آیزنبرگ (Marc Eisenberg)، بنیانگذاری مؤسسه کوالیتا (Qualita)، سازمانی جدیدالتأسیس برای اسکان یهودیان فرانسوی در شهرک‌های صهیونیستی، کاهش نرخ مهاجرت در سال ۲۰۱۶ را ناشی از مشکلات اقتصادی و ناتوانی یهودیان فرانسوی در یافتن شغل می‌داند.

اما این داستان فصلی دارد که کمتر تعریف می‌شود: میان آنهایی که از فرانسه به اسرائیل مهاجرت می‌کنند، بسیاری با ناامیدی به کشورشان بازمی‌گردند.

به‌گفته آیزنبرگ، ۱۵ درصد یهودیان فرانسه که در اوج مهاجرت‌ها در سرزمین‌های اشغالی ساکن شده‌اند به‌دلیل عدم تطابق با شرایط به کشورشان بازگشته‌اند.

روزنامه لوموند نیز در یک مقاله تحقیقی تخمین زد که در حدود ۱۵ الی ۳۰ درصد مهاجران فرانسوی با سرخوردگی به کشورشان بازمی‌گردند.

به‌گفته فردریک شیلو (Frédérique Schillo)، تاریخ‌نگار و کارشناسان اسرائیلی، ارقام دقیق در دسترس نیستند زیرا مسأله بازگشت به فرانسه یک «تابوی دوگانه» است: «این امر به‌مثابه شکستی برای بازگشتگان و همچنین اسرائیل است».

شیلو در گفتگو با لوموند افزود: «این امر مسأله‌ای سیاسی است. اسرائیل به‌عنوان پناهگاه یهودیان جهان ترسیم می‌شود. اگر مشخص شود که مهاجرت بزرگ از فرانسه با شکست مواجه شده است، مردم چه خواهند گفت؟ آژانس یهودی هیچ علاقه‌ای به صحبت درباره آن ندارد».

تعداد مهاجرین از اوکراین به اسرائیل نیز در سال گذشته میلادی ۵۷۰۰ نفر بود که نشان از کاهش ۲۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ دارد. تنش‌های ژئوپولیتیکی با روسیه مهمترین دلیل مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی بود اما انگیزه ترک اوکراین ظاهراً پس از کاهش تنش‌ها ضعیف‌تر شده است.

یکی دیگر از دلایل کاهش مهاجرت از اوکراین ترجیح آلمان به سرزمین‌های اشغالی است. اخیراً برلین از سختی قوانین پذیرش مهاجر از کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی کاسته است.

در این میان تعداد یهودیانی که در سال گذشته میلادی از سرزمین‌های اشغالی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند نیز در رقم بیش از ۳ هزار نفر ثابت مانده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.