مشهد- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر ۳ هزار و ۳۰۰ روستای استان خالی از سکنه است و در مقابل، جمعیت حاشیه کلانشهری مانند مشهد دو برابر شده است.

۳۳۰۰ روستا در خراسان رضوی خالی از سکنه است/آب منطقه ای در راستای حذف کشاورزی گام بر می دارد

مجتبی مزروعی در گفت و گو با قدس آنلاین با بیان اینکه برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای در راستای حذف کشاورزی است، گفت: این شرکت با نصب کنتور هوشمند می‌گوید ۶ ماه باید کنتور خاموش باشد و این یعنی تولید نصف در حالی که روستایی نمی تواند با متوقف شدن ۶ ماه تولید زندگی کنند.

وی با تأکید بر اینکه سیاست وزارت نیرو و آب منطقه‌ای با نصب کنتورهوشمند منجر به تعطیلی روستاها خواهد شد، اضافه کرد: باید بهره‌وری آب را افزایش داد و سرمایه‌گذاری کرد تا میزان تولید در واحد سطح افزایش یابد.

وی با اشاره به امکان برداشت ۴۵۰ تن گوجه فرنگی در یک هکتار کشت گلخانه ای در مقابل برداشت ۳۰ تن در همین میزان زمین در مزرعه تصریح کرد: با توسعه کشت گلخانه می‌توان مصرف آب را تا یک بیستم کاهش داد.

اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومانی برای آبیاری تحت فشار

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان یک بسته و برنامه توسعه‌ای برای افزایش بهره‌وری آب از جمله افزایش در واحد سطح کشت در نظر گرفته است، گفت: در بحث مکانیزاسیون، امسال ۷۸ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است. در دو سال اخیر ۲۵ هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شد و امسال ۱۷۰ میلیارد تومان برای توسعه شبکه آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده است و در کنار آن ۱۰۰ میلیارد تومان برای انتقال آب با لوله تا مزرعه نیز ابلاغ شده است که تخصیص آن ۱۰۰ درصدی است و اکنون کار در مراحلی مانند تعیین سهم شهرستان‌ها قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه مصمم هستیم، تمام کشت‌های صیفی جات، محصولات جالیزی و سبزی به سمت کشت گلخانه‌ای سوق یابد، افزود: با این روش‌ها می‌توان از پرت و مصرف بی‌رویه آب جلوگیری کرد و نکته قابل توجه اینکه برای این مهم تسهیلات ۳۰۰ میلیارد تومانی لحاظ شده است.

موانع توسعه کشت گلخانه‌ای

مزروعی درباره موانع توسعه کشت گلخانه‌ای اظهار داشت: یکی از موانع، مجوزهاست. در واقع از بخش کشاورزی سند ششدانگ طلب می‌کنند، در حالی که کشت گلخانه مشمول تغییر کاربری و نیازمند این همه قانون نیست. با این حال اکنون نیازمند اخذ مجوزها از مراکزی مانند دفتر فنی استانداری، فرمانداری و مسکن و شهرسازی است.

وی با اشاره به اینکه کشت گلخانه‌ای بشدت در کاهش مصرف آب تأثیرگذار است، یادآور شد: این طرح به طور حتم باید در خراسان رضوی اجرایی شود.
وی در بخش دیگر با بیان اینکه در طول برنامه پنجم توسعه ۶/۳۴ درصد اعتبارات عمرانی استان به بحث تأمین آب شرب اختصاص یافت، افزود: از این میزان ۷۰ درصد فقط به آب شرب مشهد داده شد، در مقابل، سهم سازمان جهاد کشاورزی با همه زیر مجموعه‌های تابعه آن مانند دام‌پزشکی و منابع طبیعی از بودجه استان ۸/۶ درصد است که آنچه به حوزه آب و بخش کشاورزی رسید، کمتر از یک درصد بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.