بجنورد -رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: یکی ازمهمترین مشکلات مرزنشینان استان عدم وجود نقدینگی برای انجام فعالیت های اقتصادی است.

عدم نقدینگی مهمترین مشکل مرزنشینان خراسان شمالی است

امین قربانی درگفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار داشت: همچنین اخذ مالیات از شرکت های تعاونی مرزنشینی یکی دیگر از مشکلات این مرزنشینان است که برای رفع این مشکل اداره کل صنعت و معدن استان مکاتباتی با وزارتخانه و اداره کل تعاون انجام شده که قول مساعدت در این زمینه دادند.

وی نبود انبار را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و افزود: اتحادیه مرزنشینان انباری مختص نگهداری اقلام ندارد و کالاهای خود را در انبارهای دیگر نگهداری می کند.

وی در ادامه به اجرای طرح هوشمند سازی کارت مرزنشینان از ابتدای سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: از ابتدای آغاز طرح تاکنون۴۰ هزارو ۷۳ کارت در سامانه ثبت شده که ازاین تعداد ۳۵ هزار و ۱۵۰ کارت چاپ و ۳۴ هزار و ۱۰۰ کارت تحویل خانواده های مرزنشینان شده است.

قربانی خاطر نشان کرد : ۲ هزار و ۴۵۰ کارت که به اداره پست برگشت خورده بود به مدت سه ماه در باجه معطله پست نگهداری شد و کسی مراجعه نکرد در همین راستا پس از هماهنگی با سازمان توسعه تجارت کارت ها دوباره به این سازمان عودت داده شد.

وی افزود : از طریق شرکت های تعاونی مرزنشین، فرمانداری و بخشداری ها نیز اطلاع رسانی کردیم که برخی برای دریافت کارت مراجعه کردند و کسانی هم که مراجعه نکردند سازمان برای تحویل کارت ها به روستاها مراجعه کرد.

وی با اشاره به اینکه کارت های مرزنشینان به تنهایی هیچ ارزشی ندارد ، خاطرنشان کرد : بر اساس قانون ، مرزنشینان  فقط با این کارت ها می تواننددر شرکت های تعاونی مرزنشینی عضو و از خدمات آن بهره مند شوند.

وی به مشکلات موجود در بخش ثبت نام مرزنشینان اشاره کرد و افزود : یکی از مشکلات مرزنشینان برای ثبت نام مدت زمان ثبت نام در سایت است زیرا فقط ۳ ماه پاییز برای ثبت نام درنظرگرفته شده که به دلیل عدم دسترسی روستاییان به خدمات الکترونیکی ودوربودن از شهر این مدت زمان برای انها محدود است.

قربانی ادامه داد : برای ثبت نام هر خانوار به یک شماره تلفن همراه اختصاصی نیاز دارند و هر خانوار باید از یک شماره برای ثبت نام در سامانه استفاده کند که متاسفانه به دلیل عدم پوشش تلفن همراه در نقاط مرزی استان مرزنشینان با مشکل مواجه می شوند.

وی خاطرنشان کرد : کدپستی نیز در سامانه باید برای هر خانوار  اختصاصی باشد که با پیگیری های انجام شده توسط این سازمان یک کدپستی را برای ۵ نفر پذیرفتند ولی باز هم جوابگو نیست و یکی دیگر از مشکلات نداشتن کدپستی در برخی نقاط مرزی است.

وی مهمترین مشکل سامانه را عدم مدیریت مرزنشینان برشمرد و گفت: متاسفانه سامانه گمرک با سامانه مرزنشینان با هم لینک نیستند و هر کدام آمار متفاوتی از مرزنشینان را نشان می دهد.

قربانی ادامه داد: به دلیل این مشکل مرزنشینان نمی توانند از سهمیه ارزی که قانونی به آنها تعلق گرفته استفاده کنند که مکاتبات لازم برای رفع این مشکل انجام شده ولی متاسفانه تا کنون گمرک استان اعضای شرکتها را در سامانه معرفی نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.