بیرجند- بارور کردن ابرها برای نخستین بار در خراسان جنوبی، برای جبران خشکسالی های چند ساله و کم آبی، اجرا شد.

طرح باروری ابرها در خراسان جنوبی اجرا شد

به گزارش قدس آنلاین، در سال های اخیر که کم آبی سهم این روزهای منابع آبی استان از فصل بارندگی شده، یکی از روشهای مقابله با کم آبی، بارور کردن ابرهاست که در سالهای اخیر چندین بار از طرف مسئولان مطرح شده است.  طرحی که پس از پیگیری های چندین ساله، بالاخره از چند روز گذشته در خراسان جنوبی برای اولین بار آغاز شد. 

مجری عملیات بارور سازی ابرها در استان گفت: روز گذشته شاهد اولین باران بارورسازی ابرها در استان بودیم که علت آن عملیات انجام شده بر روی ابرها در چند روز گذشته است.

خلیلی با اشاره به کاهش بارندگی ها در خراسان جنوبی افزود: پیش بینی می شود با پایش و بارورسازی ابرها  در استان، کاهش بارندگی های فصل پاییز در خراسان جنوبی، جبران و شاهد افزایش ۱۵ درصدی بارندگی ها در استان باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان هم با اشاره به اینکه آسمان ابری و بارندگی یکی از شرایط لازم برای بارور سازی ابرها است گفت: در این طرح با کمک یک فروند هواپیمای مجهز به تجهیزات بارورسازی ابرها، رطوبت در ابرهایی که در ارتفاعات بالاتر قرار دارند به باران تبدیل میشود و بارندگی ها را شدت میبخشد.

آقای امامی با اشاره به کاهش شدید بارندگی در سال گذشته در نقاط غربی خراسان جنوبی افزود: بیشترین تمرکز بارورسازی ابرها در این نقاط به ویژه در شهرستانهای فردوس، بشرویه، طبس و سرایان است.

وی ابراز امیدواری کرد در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی این عملیات تا اردیبهشت سال آینده ادامه داشته باشد.

برای اجرای این طرح حدود ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.