برنامه‌های افتتاحیه انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام با حضور میهمانانی از سراسر جهان اسلام، از امروز تا پایان هفته به این قطعه از بهشت، رنگ و بوی جهانی می بخشد.

فرهنگ رضوی محور اصلی رویداد «مشهد 2017»

قدس آنلاین - زهره کهندل/ در آستانه آغاز رسمی پایتختی فرهنگی مشهد در جهان اسلام استاندار خراسان رضوی که رئیس شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی پایتخت فرهنگی جهان اسلام است در برابر خبرنگاران قرار گرفت و به تشریح برنامه‌های افتتاحیه «مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام» پرداخت.

علیرضا رشیدیان گفت: برای اجلاس افتتاحیه 250 میهمان از 51 کشور جهان به مشهد دعوت شده‌اند البته دبیر کل آیسسکو به دلیل کسالت در افتتاحیه حضور ندارد و معاون وی در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه 60درصد برنامه‌های مشهد 2017 با محوریت و موضوعیت فرهنگ رضوی است،افزود: آستان قدس رضوی هم به صورت گسترده آمادگی همراهی دارد و برنامه‌های مختلفی را برای برگزاری نشست‌ها تدارک دیده است.

او در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی هزینه کرد 3 میلیارد و 200 میلیون تومانی برای چهار روز افتتاحیه این رویداد، گفت: در شأن میزبانی ما نیست که بخواهیم چرتکه بیندازیم. مشهد برای میزبانی از میهمانانش هر آنچه ظرفیت دارد را به خدمت می‌گیرد. افتتاحیه این رویداد، نقطه شروعی است که باید در شأن این شهر باشد. درباره جزئیات هزینه کردها هم دیوان محاسبات رسیدگی می‌کند. این کمترین هزینه‌ای است که برای برگزاری یک اجلاس بین‌المللی خرج می‌شود.

جواد حسینی، جانشین شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی پایتخت فرهنگی جهان اسلام هم درباره استفاده از ظرفیت‌های مردمی‌ در این رویداد بین‌المللی گفت: از مجموع 140 رویداد فرهنگی، هنری، تبلیغی و ترویجی که برای این رویداد در نظر گرفته شده است، بخشی از آن برعهده مردم است. 840 تشکل مردمی ‌ثبت شده در خراسان رضوی وجود دارد که عناوین و اهداف برنامه‌های مشهد 2017 برایشان ارسال شده تا مجموع برنامه‌های این رویداد، همراستا با هم باشد.

 52هفته فرهنگی برای مشهد 2017

رشیدیان  با اشاره به جمیعت بیش از 3 میلیون نفری مشهد و تشرف سالانه 27 میلیون زائر به این شهر زیارتی، خاطرنشان کرد: برای 52 هفته مشهد در سال 2017 برنامه‌های مختلف فرهنگی طراحی شده است.

وی افزود: برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشهد، لازم است تمامی‌ دستگاه‌ها، اقشار مختلف و مردم مشهد برای این رخداد مهم، هر آنچه را در توان دارند به خدمت بگیرند اگرچه نهادهای مردمی‌ در این بین مشارکت زیادی داشته‌اند.

او با اشاره به آمادگی‌های لازم برای برگزاری این رخداد مهم، خاطرنشان کرد: امکانات و زیرساخت‌های حمل و نقل بر این رویداد بین‌المللی مهیا شده است. علاوه بر ظرفیت‌های هوایی که برای ۲۲ مقصد خارج از کشور پرواز مستقیم ایجاد شده، امکانات ریلی به کشورهای آسیای میانه هم محقق شده است.

رشیدیان به تسریع ریل‌گذاری برای توسعه راه آهن از مشهد به افغانستان اشاره کرد و افزود: به زودی امکان حمل بار و تردد مسافر در مسیر ریلی از مشهد به افغانستان محقق خواهد شد. در حوزه اقامتی هم ظرفیت‌های خوبی در این شهر زیارتی ایجاد شده است.

او با اشاره به برپایی «هفته‌های فرهنگی مشهد» در سایر کشورها و  برگزاری هفته‌های فرهنگی سایر کشورهای جهان اسلام، گفت: تلاش ما در راستای همگرایی و اتحاد در جهان اسلام است زیرا در شرایط فعلی جهان اسلام با مخاطرات بسیاری همراه است و خطرات جدی هویت تاریخی و فرهنگی جهان اسلام را تهدید می‌کند.

رشیدیان خاطرنشان کرد: به برکت وجود بارگاه امام مهربانی‌ها در مشهد، ظرفیت‌های خوبی در راستای گفتمان‌سازی فرهنگی بین مذاهب اسلامی، تقریب تفکرات اسلامی ‌و بازسازی هویت اسلامی ‌در این شهر وجود دارد.

وی در پایان گفت: یکی از اهداف مهم آیسسکو این بوده که زمینه‌ای برای گفت وگو و اتحاد کشورهای اسلامی ‌در منطقه ایجاد شود تلاش ما این است که در سال جاری، روابط خودمان را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با دیگر کشورهای جهان اسلام توسعه دهیم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.