مقام‌های ترکیه شاید درباره مسائل مختلف با اوباما تنش و اختلاف داشتند اما همه شواهد نشان می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جنجالی و جدید آمریکا برای آنها فرصتی تازه‌ جهت نقشه‌کشی با هماهنگی عربستان ایجاد کرده است.

صف‌آرایی مثلث آمریکا، ترکیه و عربستان در منطقه

به گزارش قدس آنلاین، دونالد ترامپ سه‌شنبه‌شب تماس تلفنی 45دقیقه‌ای با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه داشت و مذاکرات در این تماس باعث شد تا امروز مایک پومپئو، به‌عنوان رئیس جدید سیا، ترکیه را به‌عنوان نخستین مقصد خود برای سفری خارجی انتخاب کند. همزمان با گفت‌وگوهای ترامپ و اردوغان درباره مسائل مختلف منطقه ازجمله سوریه و عراق، وزیر امور خارجه ترکیه هم با همتای عربستانی خود در آنکارا دیدار داشت و دو طرف بر هماهنگی‌های 2کشور درباره سوریه و عراق تأکید کردند.

از جزئیات مذاکرات اردوغان و ترامپ به‌صورت رسمی گزارشی منتشر نشده اما منابع نزدیک به رئیس‌جمهور ترکیه می‌گویند محورهای اصلی حرف‌های آنها علاوه بر سوریه و عراق شامل مسئله شبکه فتح‌الله گولن بوده است. رویترز گزارش داده که اردوغان و ترامپ درباره اقدام مشترک در الباب و رقه توافق کرده‌اند و رئیس‌جمهور آمریکا بر حمایت این کشور از ترکیه به‌عنوان شریکی استراتژیک و متحد ناتو تأکید داشته است.

ترکیه چندین هفته است که برای تصرف شهر الباب در شمال سوریه تلاش می‌کند و به‌نظر می‌رسد که این کار را تنها می‌تواند با حمایت هوایی آمریکا انجام دهد. مقام‌های ترکیه همچنین از مدت‌ها پیش خواستار آن بودند که وارد عملیات نظامی رقه، به‌عنوان پایتخت خودخوانده داعش در سوریه شوند.

ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور بارها خواستار استرداد فتح‌الله‌گولن، مخالف ساکن پنسیلوانیا از دولت اوباما شده بود که با جواب منفی روبه‌رو شد. اکنون به‌نظر می‌رسد که مقام‌های ترکیه امیدوارند که رئیس‌جمهور جدید آمریکا، گولن را به آنها تحویل دهد. در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گزارش‌هایی از لابی‌گری یکی از مشاوران نزدیک ترامپ برای دولت ترکیه منتشر شده بود.

گفته می‌شود که دولت ترکیه صدها هزار دلار به شرکت متعلق به مایکل فلین، ژنرال بازنشسته آمریکایی که اکنون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکاست، پرداخت کرده تا به آنکارا در جلب نظر ترامپ برای تأمین خواست‌های ترکیه کمک کند.

ترکیه به‌شدت از دولت اوباما به‌خاطر حمایت از نیروهای کرد سوریه موسوم به نیروهای دمکراتیک سوریه انتقاد داشت. اکنون گفته می‌شود که اردوغان تلاش دارد که ترامپ طرح وزارت دفاع آمریکا را برای ارسال تجهیزات بیشتر برای این گروه که هسته اصلی آنها را نیروهای ی‌پ‌گ تشکیل می‌دهند، رد کند. همچنین ترکیه مدت‌ها به‌دنبال ایجاد منطقه امن در شمال سوریه بود که ترامپ اکنون به‌دنبال اجرایی‌کردن این مسئله با وجود مخالفت دولت سوریه است.

هماهنگی‌های جدید با عربستان
ترکیه همچنین همزمان با تلاش برای نزدیکی مجدد به آمریکا در دوران ترامپ در حال کشیدن نقشه‌های جدید با عربستان و همچنین تقابل با ایران است.عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان که برای شرکت در نخستین نشست شورای هماهنگی ترکیه-عربستان به آنکارا سفر کرده در نشست خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد که 2کشور عربستان و ترکیه درخصوص سوریه و عراق و همچنین آنچه او دخالت‌های ایران در منطقه خواند، رویکردهای مشابهی دارند.

همچنین اردوغان در راستای نزدیکی بیشتر در این زمینه قصد دارد به‌زودی به عربستان و کشورهای عربی دیگر خلیج‌فارس ازجمله قطر سفر کند. گفته می‌شود آمریکا قصد دارد که ترکیه وارد ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان برای عملیات در سوریه و عراق شود. وزیر امور خارجه ترکیه هم در این نشست خبری تأکید کرد که ترکیه منافع مشترک با عربستان دارد و باید هماهنگی بیشتری با عربستان داشته باشد. او گفت: آنکارا با ریاض و واشنگتن در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری خواهد کرد.
منبع: همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.