اصفهان- آمارها نشان می دهد که سال ۸۹ بدترین سال برای صنعت گردشگری استان اصفهان و از سال ۹۲ به بعد شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به این استان بوده ایم.

فرودگاه نصف جهان، بین المللی نیست/گردشگران ناراضی اند

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: یکی از زیرساخت های مهم صنعت گردشگری فرودگاه است که همواره مسؤلان بر ارتقای امکانات و زیرساخت های آن تاکید دارند، اما فرودگاه اصفهان علیرغم تمام پیشرفت هایی که در بخش پروازهای خارجی داشته، هنوز از توسعه عقب مانده است.

چندی پیش در گزارشی موضوع چالش های گردشگری شهر اصفهان را مورد بررسی قرار دادیم که در آن تقریباً تمام مسؤلان بخش دولتی و خصوصی ذی ربط در حوزه گردشگری، از فرودگاه اصفهان به عنوان مهمترین چالش گردشگری اصفهان یاد کردند و بر این باور بودند که فرودگاه اصفهان بین المللی نیست!

مهمترین معضل فرودگاه اصفهان نبود ترمینال و پارکینگ دارای استانداردهای بین المللی است در حالی که باندهای فرودگاه ظرفیت چند برابر شدن پروازها را دارد.

طرح توسعه پارکینگ و ترمینال فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان سالهاست که تهیه شده اما بدلیل پاره ای مشکلات از جمله در اختیار نداشتن زمین کافی وارد مرحله اجرایی نشده است.


در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به فرانسه در سال ۹۴ طرح توسعه فرودگاه اصفهان بین شرکت فرودگاه های کشور و یک شرکت مهندسی فرانسه که به عنوان چهارمین شرکت توسعه ای دنیا و مهمترین شرکت توسعه ای اروپا مطرح است، منعقد شد تا طرح توسعه این فرودگاه هرچه سریعتر عملیاتی و مشکلات موجود برطرف شود، اما هنوز از اجرای این طرح خبری نیست.

تنگناهای فرودگاه اصفهان ملموس است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین تاکید می کند: فرودگاه شهید بهشتی اصفهان باید در شأن شهر بین المللی اصفهان باشد.

فریدون الهیاری می افزاید: آنچه مسلم است اینکه باید اصفهان را به سمتی می بریم که در حوزه تمدنی، گردشگری و فرهنگی به عنوان یکی از برندهای کشور ایران در جهان نام آور باشد.

وی ادامه می دهد: درآینده که گردشگری، علم و فناوری و هنر محورهای توسعه استان اصفهان به شمار خواهند رفت، شهر اصفهان باید زیرساخت های جهانی را داشته باشد که یکی از آنها فرودگاه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح می کند: فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با وضعیت موجود، هماهنگ با افق های آینده توسعه استان نیست، البته شاید زمانی فرودگاه اصفهان با همین امکانات می توانست پاسخگو باشد اما اکنون با افزایش آمار ورود گردشگران خارجی، مشکلات ملموسی در این فرودگاه مشاهده می شود.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه باید هم از نظر تشریفات و هم زیرساخت های ورود گردشگران خارجی با جایگاه و شأن شهر تاریخی اصفهان منطبق باشد، می افزاید: رعایت پروتکل هایی که در پذیرایی از میهمانان خارجی مد نظر است، توسعه ترمینال ها، امکانات خدماتی و رفاهی بایددر فرودگاه شهید بهشتی اصفهان لحاظ شود و خدمات آن باید به روز و متناسب با نیازهای گردشگران باشد.

الهیاری تاکید می کند:  تنگناهای فرودگاه اصفهان قابل مشاهده و ملموس است.

وی اظهارمی کند: یک گردشگرخارجی وقتی وارد فرودگاه اصفهان می شود، در انتظار ویزا می نشیند و تا هنگام انجام اقدامات لازم برای ورود،  مدت زمانی را در فرودگاه سپری می کند اما به راستی آیا در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان امکانات و خدمات مناسبی وجود دارد؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ابراز امیدواری کرد که به زودی مشکل ترمینال خارجی و طرح توسعه فرودگاه اصفهان برطرف شود.

فرودگاه اصفهان در شأن این شهر جهانی نیست!

دبیر کمیسیون مشترک مثلث طلایی گردشگری اصفهان نیز توسعه فرودگاه اصفهان را مهم‌ترین  اولویت صنعت گردشگری این شهر می داند.

عادل دهدشتی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی وارد اصفهان شدند، خاطرنشان می کند: تا پایان برنامه ششم توسعه، ورود ۲۰ میلیون گردشگر خارجی در کشور پیش بینی شده که سهم اصفهان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می باشد.

وی ادامه می دهد: در فروردین ماه امسال افزون بر ۸۵ هزار نفر و در اردیبهشت ماه نیز حدود ۱۲۰ هزار نفر گردشگر خارجی وارد اصفهان شدند و این درحالی است که طی این دوران با مشکلاتی از جمله کمبود هتل، فرودگاه اصفهان و ساماندهی تاکسی های گردشگری مواجه هستیم.

دبیر کمیسیون مشترک مثلث طلایی گردشگری اصفهان با ابراز تأسف از اینکه هنوز طرح توسعه فرودگاه اصفهان به منظور فراهم نمودن زیر ساخت های گردشگری به نتیجه نرسیده است، می گوید: فرودگاه اصفهان باید در شأن این شهر تاریخی که ردای پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را هم بر تن دارد، باشد.

تفاهم نامه ای که تراز فرودگاه اصفهان را ارتقا می بخشد

سال گذشته بیش از ۲۰ درصد تعداد مسافر و پروازهای فرودگاه اصفهان افزایش یافته و رشد پروازی مسافری باعث شده، طرح توسعه فرودگاه در دو مرحله انجام شود.

به گفته مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان در مرحله سرمایه گذاری داخلی بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان طرح برای این فرودگاه تعریف شده است.

حسن امجدی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین ضمن اشاره به اینکه ترمینال فعلی پروازهای خارجی، سی. آی. پی و موتورخانه در بازه زمانی ۱۵ ماهه به بهره برداری خواهد رسید، اظهار می کند: مطالعات طرح جامع توسعه فرودگاه شهید بهشتی به اتمام رسیده و قرار است به زودی به دست پیمانکار فرانسوی سپرده شود.

وی تصریح می کند: تفاهم نامه ای که با یکی از شرکت های بزرگ مهندسی فرانسه منعقد شده، قرار است تراز فرودگاه شهید بهشتی اصفهان را جهانی تر کند.

مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان برآورد اولیه برای سرمایه گذاری در این فرودگاه را ۱۲۰ میلیون دلار اعلام می کند و می افزاید: هیات ۶ نفره شرکت وینسی فرانسه به همراه عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها برای سرمایه گذاری و توسعه فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان از این مجموعه بازدید کردند و مذاکراتی در این پیوند انجام دادند.

وی تاکید می کند: اصلی ترین بخش سرمایه گذاری، احداث ترمینال جدید پروازهای خارجی به مساحت ۲۵ هزار متر مربع در فاز اول است که در فاز دوم به ۳۵ هزار مترمربع افزایش پیدا کند.

امجدی خاطرنشان می کند: فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به عنوان درگاه ویژه ورودی و خروجی گردشگران معطوف است، فرودگاهی که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن در مرکز کشور معین ۸ فرودگاه کشوری به شمار می رود و در آینده نزدیک هواپیماهای زیادی از سراسر جهان به فرودگاه نصف جهان اصفهان سرازیر می شود.

وی یادآور می شود: زمین های اطراف این فرودگاه در اختیار ارگان های نظامی است و برای اجرای طرح توسعه نیاز است بخشی از این زمین ها به شرکت فرودگاه های کشور واگذار شود.
مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان اضافه می کند: در ماه های گذشته تلاش هایی برای واگذاری این زمین ها و اجرای طرح توسعه فرودگاه اصفهان انجام شده است و ما امیدواریم با به نتیجه رسیدن این تلاش ها طرح توسعه فرودگاه اصفهان عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه طرح های مقدماتی برای توسعه فرودگاه اصفهان تهیه شده است، ادامه می دهد: این طرح بهصورت سرمایه گذاری «بی او تی» (سرمایه گذاری و بهره برداری) انجام می شود.
اصفهان رتبه اول گردشگری در کشور را دارد و طبق آمار اعلام شده از سوی مسؤلان، طی یک سال گذشته با ورود بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی از سراسر دنیا، میزان گردشگری در استان اصفهان ۲.۵ برابر شده است.

-
شهر اصفهان به دلیل موقعیت ویژه گردشگری، اقتصادی و فرهنگی هر سال علاوه بر مسافران داخلی و خارجی، پذیرای تعداد زیادی از مقامات و مسئولین ارشد کشورهای مختلف است که هنگام سفر به ایران از شهر تاریخی اصفهان بازدید می کنند.

با توجه به موارد ذکر شده و نقش محوری صنعت گردشگری در توسعه این استان، فرودگاه اصفهان هم هر چه سریعتر باید به استانداردهای بین المللی دست پیدا کند تا بتوان عنوان فرودگاه «بین المللی» شهید بهشتی اصفهان را همراستا با امکانات و تجهیزات موجود قلمداد کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.