مشهد- یکی از کارگردانان مشهدی معتقد است ما در دورانی به سر می‌بریم که متأسفانه به دلیل استفاده نادرست از فضای مجازی، کودکان این نسل با کتاب نامأنوسند و از دوران کودکی با لپ‌تاپ، تبلت و گوش‌های اندروید وقتشان را پر می‌کنند.

تئاتر کودک حمایت  نمی‌شود

سرورهادیان: این روزها نمایش کودک و نوجوان دیواکولا، تولید حوزه هنری خراسان رضوی در سالن اشراق برای کودکان گروه سنی 6 تا 12 سال بر روی صحنه است.
این گروه نمایشی که اجراهای خود را با آرزوی شادی برای کودکان میانمار و یمن آغاز کرد از14 تا 29 شهریور هر روز ساعت 18 اجرا می‌شود.
«دیواکولا» عنوان نمایش کودکی است که نویسندگی آن را عماد نصرآبادی انجام داده و کارگردانی این اثر برعهده محمد جهان پاست.
کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با قدس گفت: باتوجه به آن که تئاتر کودک تئاتری است که اثرات آموزشی و تربیتی روی کودکان و نوجوانان دارد، سعی کردیم با کاربردی که اثرات زیباشناسانه آموزشی و تربیتی به صورت دقیق‌تر و حساس‌تر کار کنیم.

جهان پا که در سال گذشته با نمایش «مورچه ای به نام موری» برگزیده جشنواره کودک و نوجوان همدان شد، افزود: متأسفانه درطی سال کمتر به نمایش کودک و نوجوان پرداخته می‌شود و این در حالی است که تئاتر کودک یکی از ضروریات آموزش و پرورش است اما متأسفانه حمایت چندانی از این تئاتر نمی‌شود.
نمایش «دیواکولا»، نمایش روایت داستان پسربچه‌ای به نام بامداد است که علاقه‌ای به ادبیات، موسیقی و ریاضی ندارد و پدرش صاحب مغازه کتابفروشی است و پسر مجبور است که به پدر کمک کند و در مغازه باشد و ذهنیت اوست که شاید از این طریق به مطالعه ترغیب شود.
وی درادامه اظهار داشت: اما سه خریدار کتاب با بامداد برخورد می‌کنند و شاکی هستند که صفحات کتاب سفید است و مثل کتاب نقاشی است و بامداد مجبور می‌شود به اصرار آن‌ها وارد زیرزمین مغازه شود و کتاب‌ها را عوض کند.
جهان پا توضیح داد: او که تصورمی کند، کتاب‌ها دارای مشکل چاپی است به زیرزمین فروشگاه می‌رود و با سه دیو جوهرآشام مواجه می‌شود که جوهر کتاب‌ها را می‌خورند و بامداد مجبورمی شود قبل آمدن پدر برای بازگرداندن کلمات کتاب‌ها به یک فضای جادویی خیالی به دیواکستان برود و مبارزه با آن‌ها را شروع می‌کند اما مشارکت و همکاری کودکان تماشاگر برای این مبارزه نیز وجود دارد و...
این کارگردان شهرمان همچنین تأکید کرد: ما در دورانی به سر می‌بریم که متأسفانه به دلیل استفاده نادرست از فضای مجازی، کودکان این نسل با کتاب نامأنوسند و از دوران کودکی با لپ‌تاپ، تبلت و گوش‌های اندروید وقتشان را پر می‌کنند.
این هنرمند تئاتر مشهد اذعان می‌دارد: بعد از تجربه خوب تئاتر قبلی «مورچه‌ای به نام موری» سعی کردم در نمایش‌های برای کودک و نوجوان در بحث مشارکت مخاطب که همان کودکان هستند دقت کنم تا فقط در حد یک بیننده باقی نمانند.
وی در ادامه اظهار داشت: در این نمایش در لحظه‌های مبارزه بامداد و گرفتن تصمیمات او، بیننده که بچه‌ها هستند، کاملاً حضور دارند و خودشان را در تعیین سرنوشت این نمایش سهیم می‌دانند.
جهان پا همچنین به تأکید این نمایش بر روی کسب مهارت خواندن و نوشتن و شنیدن و گفتن اشاره و افزود: کودکان در این نمایش به لایه‌های زیرین نمایش که همان نظم و برنامه‌ریزی است، پی می‌برند و در نهایت به یک فعالیت اجتماعی قدم می‌گذارند.
وی از دیگر ویژگی‌های این نمایش تخلیه هیجانی و عاطفی کودکان نام برد و تصریح کرد: امیدوارم در جهت کار اصولی تئاتر کودک و نوجوان شهرمان جدی‌تر بیندیشیم.
شایان ذکراست در این نمایش فرشاد قاسمی، علی زکریائی، علی ضمیری، سینا رازقی، شقایق کریمی، آسا ملکی، تکتم شاه تقی، مهدی یاقوتی نیت، ناصر کاشانی و سجاد انتظاری به ایفای نقش می‌پردازند.
همچنین در این نمایش سایر عوامل عبارتند از طراح صحنه: مهدی شریفی، آهنگساز: محمدعلی رفیع، طراح حرکات فرم: آسا ملکی، شاعر: ملیحه رجائی، طراح لباس و گریم: زینب رشتی و... است.
نمایش «دیواکوالا» از ۱۴ تا ۲۹ شهریورماه، ساعت ۱۸، در تماشاخانه اشراق، بین هاشمیه ۲۰ و ۲۲ اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.