بندرعباس-اگر گذرتان به حوزه علمیه بندر عباس مقابل اسکله شهید حقانی افتاده باشد به احتمال زیاد نمای عمارت کلاه فرنگی برایتان غریب نیست.

سر عمارت کلاه فرنگی بندرعباس بی کلاه مانده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: عمارتی که با مصالحی از جمله چوب و ساروج به عنوان نخستین ساختمان های مرتفع در دوران صفوی توسط بیگانگان در بندرعباس بنا شد و گواه عرصه های مختلف تاریخی بوده است.

این بنا که روزی محل تجارت و روزهایی نیز محل کسب دانش دین و سکونت علما بوده است در حال حاضر روزهای زار خود را می گذراند به گونه ای که بر روی دیوار آن نوشته شده است:«خطر ریزش ساختمان، لطفا پارک نکنید»

متاسفانه در حال حاضر سقف برخی اتاق های طبقه دوم این بنا فروریخته و برخی دیگر در حال ریزش است، چوب های سقف فرسوده و گچ ها بر اثر رطوبت و شرجی از برخی قسمت های دیوار جدا شده است.
درراهرو ها که پا بگذاری تنها وسایل فرسوده و ضایعاتی را از جمله میز و موکت های پاره مشاهده می کنی که مدت هاست رها شده و گرد غربت و بی توجهی بر آن نشسته است.

کلاه فرنگی در گذر زمان

عمارت کلاه فرنگی سال ۱۶۹۸ میلادی برابر با ۱۰۸۴شمسی و در دوره صفوی توسط هلندی های ساکن بندرعباس به عنوان مرکز تجارتخانه کمپانی هند شرقی هلند در سه طبقه احداث شد.

هلندی ها از طبقه همکف و اتاق های متعدد آن برای نگهداری بار تجاری، طبقه دوم به عنوان محل اداره کمپانی و هم چنین محل سکونت و از طبقه سوم و فضای باز پشت بام و ایوان ساخته شده بر روی آن چون مشرف به شهر و دریا بود برای تفریح و استراحت استفاده می می کردند.

عمارت کلاه فرنگی به عنوان یکی از آثار باستانی و تاریخی دوران صفویه که توسط هلندی های احداث شده با وجود ۳۰۰ سال سابقه در حال تخریب استاین بنا پس از خروج هلندی ها به عنوان قلعه شهر و اصلی ترین ساختمان و محل استقرار حاکم و نیز انجام امور گمرک فعال بوده و حوادث بسیار مهم در سطح ملی و منطقه ای متعددی را از سر گذرانده که هر یک از آنها برگ زرینی بر تارک تاریخ خلیج فارس و هرمزگان است.

شهرداری بندرعباس در سال ۱۳۵۲ و در قبال واگذاری اراضی متعلق به خود واقع در مجاورت بیمارستان شریعتی بندرعباس به اداره گمرک، این بنا و محوطه اطراف آن را تملک کرد و تا سال های منتهی به انقلاب اسلامی ادارات و نهادهای مختلف بطور موقت در آن مستقر بودند.

این عمارت اوایل دهه ۶۰ هجری شمسی به همراه محوطه اطراف آن به حوزه علمیه بندرعباس واگذار و بعدها توسط حضرت آیت الله احمدی فقیه امام جمعه سابق بندرعباس برای حوزه علمیه وقف شد.

عمارت کلاه فرنگی تا اوایل دهه ۷۰ به عنوان حوزه علمیه استفاده می شد و پس از احداث ساختمان جدید برای حوزه علمیه که در ضلع شمالی این عمارت بنا شده است، متروکه شد.

نیازمند تفاهمنامه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان نیز که به گفته خودش از زمان قبول مسئولیت در استان پیگیر این موضوع است اظهار می کند: امسال برای مرمت کلاه فرنگی اعتبار داریم که در مرحله اول باید به فوریت ۱۵۰میلیون تومان برای آن هزینه کنیم.

محسن ضیایی ادامه می دهد: سال گذشته این موضوع پی گیری شد و با وکیل مجموعه و نماینده واقف صحبت شد، اکنون مسئولان حوزه علمیه موافقت کرده اند گفت وگوهایی در این زمینه داشته باشیم چرا که برای مرمت عمارت کلاه فرنگی باید به تفاهم رسیده و تفاهم نامه امضا کنیم.

حوزه علمیه جوابی نداده است

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان که در حال حاضر به عنوان مشاور مدیرکل فعالیت دارد در این رابطه توضیح می دهد: عمارت کلاه فرنگی سال ۸۴ با هدف حفظ و مرمت در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و پیگیری های جدی برای مرمت آن، از سال ۹۰ آغاز شده است.

عباس نوروزی یادآور می شود: نشست های متعددی با مسئولان حوزه علمیه برگزار شده که در نهایت هیات امنا گفتند منتظر نظر مرکز هستند و تا کنون نتیجه ای از نامه نگاری ها بدست نیامده است.

این کارشناس ارشد باستان شناسی اظهار می کند: این بنا تنها اثر بازمانده دوره صفوی محسوب می شود که هرچند سایه بان معروف به کلاه فرنگی آن تخریب شده ولی دخل و تصرف کمی در آن صورت گرفته است.

حوزه علمیه حمایت می کند

با وجود اینکه حرف و حدیث ها حاکی از موافقت و نیاز به مساعدت نماینده واقف و ورود حوزه علمیه به این ماجرا دارد اما مدیر حوزه علمیه هرمزگان نیز در مورد مرمت عمارت کلاه فرنگی پاسخ می دهد: گاهی افرادی سینه چاک می کنند ولی در عمل اقدامی نمی کنند.

وی اظهار می کند: اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان می تواند درخواست کتبی خود برای مرمت بنا را به حوزه علمیه ارسال کند که آن را به مرکز اعلام کرده و لذا باید منتظر نظر مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم بود.

حجت الاسلام اسماعیل مختاری یادآور می شود: هیچ نهادی به اندازه حوزه علمیه پیگیر و مشتاق مرمت ساختمان قدیم گمرک بندرعباس نیست.

وی اظهار می کند: براساس نظر کارشناسان امکان تعمیر بنا برای استفاده مجدد وجود ندارد چراکه حوزه علمیه قصد داشت بنا را تعمیر کرده و مورد استفاده قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.