دکتر آنتوان بارا نویسنده‌ مسیحی، عرب خوش ذوقی است که تاکنون بیش از ۱۵ عنوان کتاب در حوزه‌هایی همچون ادبیات، رمان و داستان تألیف کرده و البته نقطه آثار او «الحسین فی‌الفکر المسیحی» (حسین در اندیشه مسیحی) است.

اجتماعی گسترده به عشق حسین(علیه السلام)

قدس آنلاین- دکتر آنتوان بارا نویسنده‌ مسیحی، عرب خوش ذوقی است که تاکنون بیش از ۱۵ عنوان کتاب در حوزه‌هایی همچون ادبیات، رمان و داستان تألیف کرده و البته نقطه آثار او «الحسین فی‌الفکر المسیحی» (حسین در اندیشه مسیحی) است.

این کتاب که به زیبایی تمام شرحی بر زندگی امام حسین(علیه السلام) دارد، تاکنون به بیش از ۱۷ زبان ترجمه شده است.

این نویسنده سوری الاصل همچنین کتاب دیگری را با عنوان «زینب فریاد فرمند» و با نام اصلی «زینب صرخه أکملت مسیره» به رشته تحریر درآورده که زوایای زندگی حضرت زینب(سلام الله علیها) ‌را در دل خود جای داده است.

آنتوان بارا از آن دست نویسندگان مسیحی است که عشق به ائمه هدی(علیهم السلام) و شخصیت‌های برجسته خاندان اهل بیت عصمت و طهارت در وجودش موج می‌زند تا آنجا که در کنار سفر به ایران و عتبه بوسی بارگاه منور رضوی هفت مرتبه زائر حسینی در پیاده روی اربعین بوده است.

عشق به سیدالشهدا(علیه السلام) مرز ندارد

خودش درباره تجربه پیاده روی اربعین می‌گوید: نخستین بار از دیدن این اجتماع باشکوه حیرت زده شدم و این نکته از پیش رویم گذشت که عشق به سیدالشهدا(علیه السلام) حد و مرز ندارد.

وی ادامه می‌دهد: در نخستین تجربه‌ام در پیاده روی اربعین که در سال‌های بعد هم تکرار شد صحنه‌هایی از ارادت مردم به این امام شهید دیدم که از جای جای جهان در پیاده روی حاضر شده بودند و مسیر را تا کربلا ادامه می‌دادند؛ همه آمده بودند از عرب و فارس، مسیحی و مسلمان و پیرو سایر ادیان آسمانی که نشان می‌دهد عشق به حسین(علیه السلام) مرز ندارد.

نویسنده کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» با بیان اینکه حسین(علیه السلام) متعلق به همه انسان‌های آزاده است، می‌گوید: آنجا دیدم که هر انسان اهل دلی پا به مسیر پیاده روی اربعین گذاشته و زمزمه عشق حسین(علیه السلام) محرک او در این مسیر طولانی است.

آنتوان بارا تأکید می‌کند: در تجربه‌ام نکته شگفت انگیز این بود که این همه راه و پیاده روی هیچ کسی را خسته نمی‌کند و هرکسی برای خود آرمانی دارد و به راهش ادامه می‌دهد.

عنایت سیدالشهدا(علیه السلام) را دیدم

وی اظهار می‌دارد: در مسیر پیاده روی اربعین بارها عنایت سیدالشهدا(علیه السلام) را دیدم، همان طور که سال‌ها پیش هم در حین نوشتن کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» بارها این عنایت را دیدم.

بارا تصریح می‌کند: وقتی از پیاده روی اربعین حسینی صحبت می‌شود، خیلی‌ها شاید به سختی‌های این سفر و مخاطرات آن فکر کنند، اما آن که با پای دل راهی سفر اربعین می‌شود، هیچ کدام از این‌ها به ذهنش خطور نمی‌کند و فقط می‌رود تا عشق دیگری از مولای تشنه کربلا بر دل و جانش ثبت شود.

سختی‌های عاشقانه

این نویسنده مسیحی ادامه می‌دهد: به نظر من سفر اربعین فرصتی است برای اینکه در مسیر زیارت حسین(علیه السلام) سختی‌های عاشقانه‌ای را تجربه کنیم که در هیچ نقطه دنیا قابل لمس نیست.

وی تأکید می‌کند: پیاده روی اربیعن دعوت است، ‌ دعوتی بی نظیر از شخصیتی بزرگ چون امام حسین(علیه السلام) که مقتدای بشری و گوهر ادیان الهی است؛ گوهری که اگر با تمام وجود بخوانی‌اش در دلت می‌نشیند و بیش از آنچه تصور کنی در این سفر، همراهی ات می‌کند. ‌

هفت مرتبه تجربه سفر اربعین

آنتوان بارا می‌گوید: به عنایت حسین(علیه السلام) تاکنون ۷ مرتبه پیاده روی اربعین را تجربه کرده‌ام و این سفر را نقطه عطف زندگی‌ام می‌دانم، چون آنچه را در کتاب هایم نوشته‌ام به چشم و دل دیدم.

وی اظهار می‌دارد: اربعین حسینی حرکتی تاریخ ساز است، اما از آن مهمتر پیاده روی اربعین است که جهان را نسبت به حقیقت سیدالشهدا(علیه السلام) بیدارتر می‌کند و نام او را در ضمیر همگان جای می‌دهد؛ به اعتقاد من این اجتماع گسترده و پرشکوه حسینی همدلی انسان‌ها را بیشتر می‌کند و دیگر هیچ دشمنی نمی‌تواند این همه انسجام را از بین ببرد.

آرزویم شفاعت حسین(علیه السلام) است

این نویسنده مسیحی در ادامه به یکی از آرزوهای دیرینه اش، این چنین اشاره می‌کند: همیشه آرزو داشتم به زیارت حسین(علیه السلام) بروم که به لطف و عنایتش محقق شد، اما یکی از آرزوهای دیرینه‌ام شفاعت اوست، چون می‌دانم که محبتش بی انتهاست.

آنتوان بارا تأکید می‌کند: آرزو می‌کنم در لحظه مرگ، حسین(علیه السلام) مرا دریابد و دستم را با عنایت خویش بگیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.