بجستان- بخشدار مرکزی بجستان گفت: با توجه به اینکه روستاها در حال خالی شدن از سکنه می باشند تلاش داریم برای نگه داشتن جمعیت در روستاها کارهایی از نوع خود روستا به روستائیان معرفی کنیم تا با ایجاد اشتغال پایدار جوانان را بتوانیم نگه داریم.

 ایجاد اشتغال و برگشت جوانان به روستاها به صورت جدی پی گیری می شود

ظهر امروز عباس فروغی بخشدار مرکزی بجستان در گفتگو با قدس انلاین گفت: امروز اشتغال پایدار در روستاها حرف اول را می زند و برای اینکه روستائیان ماندگاری در روستا داشته باشند باید برای ایجاد اشتغالی پایدار تلاش نماییم  و این در حالی است که دامداری و کشاورزی مهمترین و اصلی ترین مشاغل در روستا ها می باشند.

فروغی افزود: در حالی که در فصل زمستان آبهای زیادی در روستاها هدر می  رود باید با ساخت استخر های ذخیره آب جلوی هدر رفت آب را در روستاها گرفت تا آب با ارزش که از کیفیت بسیار خوبی هم برخوردار می باشد را ذخیره نموده و این آب ذخیره شده را در فصولی که نیاز دارند استفاده کنند.

وی دامداری های سنتی و بدور از بروکراسی اداری را یکی دیگر از راههای ماندگاری و اشتغالزایی برای روستائیان برشمرد و گفت: دامداری صنعتی  در روستاهای کم جمعیت و مناطقی که احداث دامدار صنعتی مقدور نبوده و یا توجیه ندارد نمیتواند از  شغل دامداری حمایت کرده و راه چاره روستاییان باشد. از طرفی بروکراسی سخت اداری خیلی از روستاییان را از پیگیری احداث دامداری صنعتی منصرف مینماید و  روستایی را عوض ماندگاری و امیدواری، فراری می دهد که مجبور می شوند به شهر های بزرگ برای ارتزاق مهاجرت کنند.

بخشدار مرکزی بجستان گفت: برای کشاورزی کارآمد با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان لازم است کارشناسان الگوی کاشت را در قالب مزرعه نمونه کشاورزی برای کشاورزان ملموس کرده تا کشاورز رغبت به تغییر کاشت داشته باشد. و با توجه به اینکه امروز انار و زعفران دو محصولی است که با آبیاری غرقابی آبیاری می شود و هدر رفت آب زیادی دارد لازم است در این زمینه جهاد کشاورزی با نظر کارشناسان الگوهای کاشتی که با آب کم می تواند پایداری داشته و سود دهی مناسبی نیز داشته باشد را به کشاورزان معرفی کرده تا کشاورزان به سمت و سوی کاشت صحیح با آبیاری کم و بازدهی بالا روی بیاورند.

عباس فروغی تاکید کرد: برای ساخت و سازها در روستا ها باتوجه به اعتراضات گسترده روستائیان لازم است است ضمن تاکید بر  ساخت خانه های مستحکم  و مقاوم  نسبت به تسریع و تسهیل در امر بازنگری طرح های هادی و افزایش محدوده روستاها بر اساس مطالعات کارشناسی و با اولویت نظر شوراها و اهالی روستا  زمین مناسب و کافی بر اساس نیازشان در اختیار روستائیان قرار گیرد تا با تسهیل ساخت و ساز خانه های مناسب و در خور شانی نیز داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.