یزد - معاون استاندار یزد گفت: گسترش تکنولوژی و فضای مجازی تهدید کننده فرهنگ مکتوب است ظرفیت‌های نشر در استان یزد به ‌خوبی شکوفا ‌نشده است

ظرفیت‌های نشر در استان یزد به ‌خوبی شکوفا ‌نشده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدعلی طالبی پیش از ظهرچهارشنبه در آیین تجلیل از فعالان، پیشکسوتان و خادمان فرهنگ مکتوب و نشر استان یزد با تسلیت درگذشت زلزله‌زدگان کرمانشاه اظهارداشت: گسترش تکنولوژی و فضای مجازی و استفاده روزافزون از این فضاها تهدید کننده فرهنگ مکتوب باشد، می‌شود تصور کرد که فرهنگ مکتوب جایگاه گذشته را ندارد و اینکه شاید در آینده نیز از این وضع کنونی نیز بدتر شود.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی در کنار همه فوایدی که دارد به ما نشان داد که اطلاعات خیلی سریع تولید و نشر و سریع نیز از بین می‌رود و جایگاه فرهنگ نشر مکتوب در بین پیشرفته‌ترین جوامع از بین نرفته و کتاب همیشه و در همه‌جا جایگاه خودش را دارد.

طالبی تصریح کرد: باید در کنار استفاده از ابزارهای نوین اطلاعات، در راه تقویت فرهنگ نشر تلاش کرد تا این آثار ماندگار برای آیندگان نیز به‌خوبی حفظ و به آن‌ها ارائه شود.

معاون استاندار خاطر نشان ساخت: استفاده از ظرفیت‌های استان در مسیر تقویت فرهنگ نشر و فرهنگ مکتوب از ضروریات بوده  و  آن ‌چنان ‌که شاهد هستیم از ظرفیت‌های نشر در استان یزد به ‌خوبی استفاده‌ نشده است.

وی با اشاره به اینکه استان یزد در موارد زیادی در کشور سرآمد است، گفت: به طبع این‌همه شایستگی، در قطب نشر نیز در کشور سرآمد باشیم و برای این کار باید ارگان و مجموعه‌های دولتی و غیردولتی دست ‌به ‌دست هم دهند تا با همگرایی بتوانیم به این هدف برسیم.

 وزارت فرهنگ برای ترویج فرهنگ مطالعه طرح‌های مختلفی را در نظر گرفت

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیز دراین مراسم گفت: استان یزد طی سال‌های اخیر در پایتخت کتاب ایران رتبه های بالایی کسب کرده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سال‌ها برای ترویج فرهنگ مطالعه طرح‌های مختلفی را در نظر گرفت.

سیدخلف حوتی‌نژاد افزود: خادمین نشر حلقه پیوسته بحث کتاب و کتاب‌خوانی هستند، وحمایت از این عزیزان می‌تواند در پویایی هر چه بیشتر فرهنگ مکتوب و نشر استان مثمر ثمر باشد.

وی با اشاره به اینکه طرح پایتخت کتاب فقط مربوط به مرکز استان نیست، تصریح کرد: در این طرح اصلاً وسعت و سابقه لحاظ نشده است و با توجه به هدف بسایر مهم این طرح، بحث وسعت در نظر گرفته نشده است.

حوتی‌نژاد به جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در استان یزد اشاره کرد و گفت: در این بخش استان یزد بسیار خوش درخشید به طوری که روستاهای شمسی، شرف آباد و رئیس آباد از استان توانسته‌اند مقام‌های خوبی را بدست آوردند.

وی خاطرنشان ساخت: روستای شمسی یکی از روستاهایی بوده است که طی این سال‌ها همیشه در رتبه‌های بالایی قرار گرفته و از روستاها شاخص استان یزد در بخش کتاب و کتاب‌خوانی بشمار می‌رود.

حوتی‌نژاد در ادامه به جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی یزد اشاره کرد و گفت: ۳۸۰۰ عضو و ۲۸۰ باشگاه کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در یزد فعالیت می‌کنند.

در آیین تجلیل از فعالان، پیشکسوتان و خادمان فرهنگ مکتوب و نشر استان یزد علاوه بر تجلیل از فعالان، پیشکسوتان و خادمان فرهنگ مکتوب و نشر استان یزد از محمدعلی همتی مدیرمسئول انتشارات چشم‌ و چراغ به‌ واسطه بیشترین فعالیت در حوزه نشر آثار دفاع مقدس تجلیل شد و همچنین سید محمود دهقان کتابدار کانون فرهنگی و هنری حضرت خدیجه به دلیل بالاترین عضوگیری در منطقه محروم یزد به‌ عنوان کتابدار برتر معرفی شد.

همچنین از علیرضا نقلی مدیر موسسه فرهنگی چهار باغ هنر به ‌واسطه فعال بودن در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به‌ عنوان موسسه فرهنگی برتر و حجت‌الاسلام شاهدی نیز با تأسیس کتابخانه تخصصی علوم قرانی به‌ عنوان خیر و مروج کتاب و محمد گلشن هم به ‌واسطه تألیف و ترجمه ۵۳ عنوان کتاب در یک سال گذشته به‌ عنوان نویسنده برتر یزدی معرفی و تجلیل به عمل آمد.

علی برادران‌فر مدیر فروشگاه کتاب چشمک به‌عنوان کتاب‌ فروش برتر، سید محمدکاظم میرجلیلی مسئول کتابخانه مهدیه شاهدیه به دلیل ارائه خدمات در ترویج فرهنگ مطالعه به‌ عنوان مسئول برتر کتابخانه، الهه نصیری‌زاده با تهیه و تنظیم و صفحه‌آرایی بیش از ۵۰ عنوان کتاب به ‌عنوان صفحه ‌آرا برتر و حسین مسرت مدیر مسئول انتشارات اندیشمندان با انتشار ۶۳ عنوان کتاب در یک سال گذشته با موضوعات یزد شناسی و فرهنگ‌ عامه به‌عنوان انتشارات برتر تجلیل و قدردانی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.